1400/02/31

پایان نامه حسابداری:مدل تعدیل شده آلتمن

.

 

۲-۵-۲ انواع تسهیلات:

تسهیلات اعطائی را می توان از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد برخی طبقه بندی های عمده به شرح ذیل می باشد:

تسهیلات از لحاظ مدت:

تسهیلات اعطائی از لحاظ مدت به سه گروه تقسیم می شوند:

۱- تسهیلات کوتاه مدت: تسهیلات اعطائی کوتاه مدت به آن دسته تسهیلات بانکی اطلاق می گردد که حداکثر مدت استهلاک آن تسهیلات یکسال بوده و برای مقاصد مصرفی، جبران هزینه های جاری و تأمین سرمایه در گردش مؤسسات مختلف اقتصادی به کار می رود.
عکس مرتبط با اقتصاد

۲- تسهیلات میان مدت: اینگونه تسهیلات اعطائی که مدت استهلاک آنها بیش از یک سال و کمتر از پنج سال(متوسط ۳ سال) است، بیشتر به منظور تأمین هزینه های ناشی از جایگزین کردن ماشین آلات و تجهیزات مؤسسات و یا تکمیل و توسعه طرحهای سرمایه گذاری کوچک مورد استفاده قرار می گیرد .
دانلود پایان نامه

۳- تسهیلات بلندمدت: تسهیلات اعطائی بلند مدت تسهیلاتی هستند که مدت استهلاک آنها معمولاً بیش از ۵ سال بوده و به منظور تمام یا قسمتی از هزینه و طرحهای سرمایه گذاری ثابت بکار می رود.

تسهیلات از لحاظ موارد استفاده:

۱- تأمین نیازهای جاری: این دسته از تسهیلات برای تأمین هزینه جاری یا سرمایه در گردش مؤسسات اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد که به دو نوع تقسیم می شوند.

الف) تأمین مواد اولیه، موجودی کالا و …..

این نوع تسهیلات که عمدتاً برای تأمین مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار واحدهای تولیدی ویا تأمین موجودی کالای ساخته شده واحدهای تجاری به کار می روند با توجه به ماهیت شان جنبه فیزیکی داشته و فاقد خاصیت نقدینگی و جریان وجوه می باشند. نمونه این تسهیلات فروش اقساطی مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار می باشد.

ب) تأمین نقدینگی: این نوع تسهیلات تأمین کننده نیازهای پولی و نقدینگی مشتریان می باشد که هزینه های جاری پولی مؤسسات نظیر حقوق و دستمزد، هزینه های نقدی اداری، فروش و …. را تأمین می نماید. نمونه این تسهیلات «سلف» را می توان نام برد.

۲- تأمین نیازهای سرمایه ای: تسهیلات اعطائی سرمایه ای برای تأمین هزینه های سرمایه ای و یا طرحهای سرمایه گذاری ثابت مثل زمین، ساختمان، ماشین آلات و تأسیسات واحدهای تولیدی به کار گرفته می شوند. اینگونه تسهیلات شامل موارد زیر می باشد.

الف) تأمین هزینه طرحهای ایجاد(تأسیس): در اینگونه طرح ها هدف بنیانگذاری و تأسیس یک واحد اقتصادی جدید می باشد که اعطای تسهیلات به آن، موکول به بررسیهای دقیق کارشناسی از ابعاد فنی، اقتصادی و مالی است.

ب) تأمین هزینه طرح های تکمیلی و توسعه: در اینگونه طرح ها مؤسسه دایر و در حال بهره برداری به منظور تکمیل یک خط تولید و یا توسعه واحد تولیدی از بانک درخواست تسهیلات می نماید.

ج) تأمین هزینه طرح های جایگزینی: از آنجا که طول عمر ماشین آلات و تأسیسات واحدهای تولیدی محدود بوده و به مرور زمان فرسوده، مستهلک و نایاب می گردند. نیازمند جایگزین کردن وسایل مورد نیاز و نتیجتاً تسهیلات اعطائی خواهند بود.

۳- تأمین نیازهای شخصی: این قبیل تسهیلات به منظور تأمین هزینه های مصرفی ناشی از حوایج شخصی و ضروری اشخاص حقیقی اعطاء می گردد. از قبیل هزینه ازدواج و هزینه درمان می باشد.

تسهیلات از لحاظ مصرف:

تسهیلات اعطائی از حیث مورد مصرف در انواع بخشهای اقتصادی نیز طبقه بندی و مورد استفاده آماری قرار می گیرد.

۱- تسهیلات اعطائی تجاری: اینگونه تسهیلات در بخشهای مختلف تجاری (تجارت داخلی و خارجی مانند صادرات و واردات) مصرف دارند.

۲- تسهیلات اعطائی تولیدی: اینگونه تسهیلات در بخش تولید (صنعت و معدن و کشاورزی) مورد مصرف دارند.

۳- تسهیلات اعطائی مسکن و ساختمان: اینگونه تسهیلات در زمینه های تأمین مسکن و ساختمان کاربرد و مصرف دارند.

۴- تسهیلات اعطائی خدمات: در زمینه بخش خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق:

معمولا سوالات و ابهامات زیادی در زمینه های مختلف پیش بینی و تصمیم گیری مالی وجود دارد که هریک از آنها  اهداف و موضوعی است که نظر محقق را به خود جلب می نماید.

تصمیم‌گیری‌ مالی‌ نسبت‌ به‌ گذشته‌ اهمیت‌ بیشتری‌ یافته و مدیران‌ را وادار ساخته‌ تا با بهره‌گیری‌ از تکنیک‌های‌ پیشرفته روش های‌ جدید کنترل‌ را به‌کارگیرد ‌این‌ تحقیق‌ سعی‌ در بررسی‌ کاربرد یکی‌ از تکنیک‌های‌ پیش‌بینی‌ ورشکستگی‌ (مدل‌ آلتمن) دارد

بانکها درواقع از تأمین کنندگان اصلی منابع مالی شرکتها محسوب  می شوند. بنابراین بانکها بیشترین ریسک را در مورد نوسانات ارزش سهام شرکتها و ورشکستگی شرکتها پذیرفته‌اند.

با بیان این مطالب می توان هدف اصلی این تحقیق را اینطور بیان کرد.

بانکها قبل از اقدام به مشارکت و حتی در دوران مشارکت تأمین مالی شرکتها با بهره گرفتن از اطلاعات حسابداری و تجزیه و تحلیل دادهای مالی از طریق بکارگیری نسبتهای مالی مؤثر در پیش بینی ورشکستگی شرکتها اطمینان حاصل نموده و از زیانهای احتمالی که ممکن است بانکها در آینده با آن روبرو شوند جلوگیری نمایند.
حسابداری


فرم در حال بارگذاری ...