1400/02/31

پایان نامه حسابداری:رابطه بین میزان فردگرایی و قدر مطلق اشتباهات حسابداری سود وزیان انباشته

.

- انواع اشتباهات حسابداری

حسابداری
بسیاری از اشتباهات حسابداری در نتیجه اعمال تعدیل گرهای ناشی از سیستم ثبت دو طرفه کشف می شود. اگرچه سیستم تعدیل گرهای داخلی در یک واحد تجاری ممکن است باعث آشکار شدن برخی از اشتباهات حسابداری شود ، اما پاره ای از اشتباهات  نیز ممکن است تا دوره های(آتی) مشخص نگردد  . در برخی اوقات ، اشتباهات واقع شده ممکن است هیچگاه کشف نشود . مشکل اساسی زمانی است که اشتباهات واقع شده باعث شود تا سود واحد تجاری به مبلغی نادرست و غیر واقعی گزارش گردد .

اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که بستانکاران  و سرکایه گذاران به منظور ارزیابی موقعیت های سرمایه گذاری ، پرداخت وام و غیره ، روند سود سالهای مختلف واحد تجاری را مورد بررسی قرار می دهند . بنابر این ، ارائه نادرست سود می تواند تصمیم گیریهای آنان را به طور جدی مورد تاثیر قرار دهد(نشریه   ۶۵ سازمان  حسابرسی ، ۱۳۸۶)۱.

 

 ۱-۱-۸-۲-  انواع مختلف اشتباهاتی که ممکن است طی فعالیتهای یک واحد تجاری رخ دهد به شرح زیر است:

  • استفاده از سرفصلهای اشتباه بر ای ثبت فعالیتها در دفتر روزنامه و یا انتقال ثبت های دفتر روزنامه به حسابهای اشتباه در دفتر کل .
  • عدم انتقال هر دو طرف بدهکار و بستانکار یک ثبت از دفتر روزنامه به حسابهای دفتر کل .
  • ثبت اشتباه مبالغ مربوط به یک فعالیت در هر دو طرف بدهکار و بستانکار دفتر روزنامه .
  • عدم ثبت یک فعالیت در دفتر روزنامه .
  • سایر اشتباهات که موجب عدم توازن حسابها نمی گردد اما باعث می شود تا مانده حساب (های) مربوطه اشتباه ارائه شود .

در ارتباط با اشتباهاتی که مشابه با یکدیگر است ، با توجه به اثرات آنها بر گروه حسابها ، تا حدودی می توان یک چارچوب کلی به شرح زیر تعیین کرد :

الف – اشتباهاتی که تنها بر حسابهای منعکس در ترازنامه ، اثر می گذارد .

ب -  اشتباهاتی که تنها بر حسابهای منعکس در سود و زیان ، اثر می گذارد .

ج - اشتباهاتی که هم بر حسابهای منعکس در سود و زیان و هم بر حسابهای منعکس در ترازنامه ، اثر می گذارد .

الف – اشتباهاتی که تنها بر حسابهای منعکس در ترازنامه ، اثر می گذارد – این گونه اشتباهات ممکن است از موارد زیر ناشی شود :

  • انتقال اقلام از دفتر روزنامه به حسابهای اشتباه مربوط به ترازنامه .
  • عدم ثبت برخی از فعالیت های مالی ( که تنها بر حسابهای مربوط به ترازنامه اثر می گذارند) در دفتر روزنامه .

ب -  اشتباهاتی که تنها بر حسابهای منعکس در سود و زیان ، اثر می گذارد- اشتباهاتی که صرفاٌ بر حسابهای مربوط به سود و زیان تاثیر می گذارد در نتیجه اشتباه در طبقه بندی ایجاد می شود

اشتباهاتی که تنها بر حسابهای مربوط به ترازنامه و یا تنها بر حسابهای مربوط به سود و زیان اثر می گذارد معمولاٌ سود دوره جاری را تحت تاثیر قرار نمی دهد ، اما لازم است این گونه اشتباهات مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد تا مشخص شود که آیا بر سود دوره یا دوره های آتی تاثیر دارد یا خیر .

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

- سوالات و اهداف تحقیق

هدف از اجرای این تحقیق آن است که تاثیرات فرهنگ بر رفتار حسابداران و حسابرسان در حوزه ارزیابی عملکرد مدیران شرکتها و میزان اشتباهات حسابداری در ارقام مالی صورتهای مالی مورد بررسی وارزیابی قرار گیرد دراین تحقیق موضوع فرهنگ با توجه به تئوری و دیدگاه هافستد از جنبه دو مولفه میزان فاصله قدرت و میزان فرد گرایی مورد بحث قرار میگیرد سوالات تحقیق را می توان بصورت زیر مطرح کرد

آیا بین میزان فاصله قدرت در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

آیا بین میزان فردگرایی در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟


فرم در حال بارگذاری ...