1400/02/31

پایان نامه حسابداری:ارائه رابطه بین سود اقتصادی با بازده حقوق صاحبان سرمایه در شرکتهای برتر پذیرفته شده در بازار سرمایه تهران

 

- دامنه عملکرد

دامنه عملکرد، درصد تفاضلی است که اگر مثبت باشد بیانگر ارزش آفرینی داخلی و در صورتیکه منفی باشد نشان دهنده زایل شدن ارزش شرکت است.

این مقدار در واقع معیار سنجش است که نشان می‌دهد آیا سود پس از کسر مالیات عایدی بیش از میانگین موزون هزینه سرمایه آن است یا نه.
آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

- WACC [1]ROIC = دامنه عملکرد

سرمایه سرمایه گذاری شده [۲]: سرمایه سرمایه گذاری شده، عبارت است از کلیه داراییهای بکار گرفته شده توسط یک شرکت، صرفنظر از ماهیت داراییها یا چگونگی تأمین مالی آنها، استوارت ،۱۹۹۱، سرمایه را اینگونه توصیف می‌کند: «سرمایه معیاری از کلیه وجوهی است که طی مدت فعالیت شرکت بدون توجه به منبع تأمین مالی، نام حسابداری و یا هدف واحد تجاری در آن سپرده می‌شود. گو اینکه شرکت صرفاً یک حساب پس انداز است».
حسابداری

بنابراین به داراییهای یک شرکت به عنوان وجوه سرمایه گذاری شده، نگریسته می‌شود. مسئله این نیست که این داراییها، دارائیهای ثابت هستند یا سرمایه در گردش و یا اینکه شرکت چگونه تأمین مالی نموده است بلکه در واقع کارایی سرمایه مورد استفاده مطرح است.

از دیدگاه عملیاتی، سرمایه سرمایه گذاری شده برابر است با مجموع ارزش دفتری داراییهای ثابت و ارزش سرمایه در گردش و نقد شرکت. از دیدگاه مالی نیز، این مبلغ برابر است با حاصل جمع مبلغ منابع مالی بلندمدت مورد استفاده جهت تأمین مالی خالص داراییها. منابع بلندمدت وجوه مورد استفاده، اغلب حقوق صاحبان سرمایه و بدهی‌ها هستند.

دیدگاه عملیاتی و مالی بر هم منطبق هستند. زیرا، تغییرات در مبلغ داراییها منعکس کننده تغییرات کل حقوق صاحبان سرمایه و دیون می‌باشد (دویت، ۲۰۰۴،۸۹)[۳].

 

۱۳-۲- تعدیلات EVA:

در محاسبه EVA لازم است که به جای دیدگاه حسابدار، دیدگاه سرمایه‌گذار اتخاذ شود. به این معنی که هزینه کل سرمایه سرمایه‌گذاری شده (IC) به حساب گرفته و سود عملیاتی پس از کسر مالیات نیز از این دید محاسبه گردد. ارزش داراییها و سود منعکس شده در صورتهای مالی، مطابق قوانین هیئت اصول حسابداری[۴] محاسبه شده‌اند که به دلیل برخورد بسیار محافظه کارانه حسابداری با برخی اقلام خاص، با دیدگاه سهامدار مطابقتی ندارد. استفاده از چنین مبنای محافظه کارانه‌ای سبب شده که سرمایه سرمایه گذاری شده و سود کمتر از واقع بیان شود.

به همین دلیل برای دستیابی به مبلغ IC و سود واقعی و سرانجام محاسبه EVA، انجام تعدیلاتی بر روی خود از اقلام صورتهای مالی ضروری است.

[۱]- Return on invested capital

[۲] - Investment capital)IC(

[۳]- Dout,2004,89

[۴] - General Accepted Accounting principle)GAAP(

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
عکس مرتبط با اقتصاد

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...