1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۲٫ ۶٫ ۱٫ سیستم ارزیابی عملکرد – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۲٫ ۵٫ ۴٫ کیفیت تسهیم اطلاعات

کیفیت تسهیم اطلاعات شامل ابعادی مثل دقت، برنامه زمان بندی، کفایت و اعتبار اطلاعات مبادله شده می‌شود. (موبرگ[۱۰۷]،۲۰۰۲) از آنجایی که تسهیم اطلاعات بسیار با اهمیت است، میزان اهمیت آن بر مدیریت زنجیره تامین به ۳ چیز بستگی دارد: ۱٫ چه اطلاعاتی تسهیم شده؟ کی و چگونه فرایند تسهیم انجام گرفته و چه کسانی آن را انجام داده‌اند؟

ادبیات این موضوع سرشار از مثال‌هایی از تاثیرات غیر کارکردی اطلاعات ارائه شده در زنجیره تامین که به صورت غیر دقیق و با تأخیر می‌باشد. علایق چندگانه و رفتارهای فرصت طلبانه شرکای زنجیره تامین و عدم تقارن اطلاعات در طول زنجیره تامین بر کیفیت اطلاعات اثر می‌گذارد. (فلدمن[۱۰۸]، ۲۰۰۳) پیشنهاد می‌شود که سازمان‌ها به طور عمدی اطلاعاتی را که به دست رقبا و حتی مشتریان و تامین‌کنندگان می‌رسد، تحریف کنند. مشاهده می‌شود که سازمان‌ها نسبت تسهیم مقدار زیادی از اطلاعات تمایل چندانی ندارد؛ به همین دلیل افشای اطلاعات نوعی کاهش قدرت محسوب می‌شود. با این پیش فرض، تضمین اطلاعات تسهیم شده به عنوان بعد حیاتی مدیریت زنجیره تامین اثر بخش به حساب می‌آید. (بری[۱۰۹]، ۱۹۹۴) سازمان‌ها باید به دارایی‌هاشان به عنوان دارایی‌های استراتژیک در نظر بگیرند و تضمین کنند که این جریان با کمترین تأخیر و تحریف صورت گیرد.

۲٫ ۵٫ ۵٫ تعویق

تعویق به عنوان جابه جایی یک یا چند فرایند (ساخت، منبع یابی و تحویل) به نقطه‌ای دیگر در زنجیره تامین تعریف می‌شود. (ون هوک[۱۱۰]، ۱۹۹۸) دو نکته قابل توجه در توسعه استراتژی تعویق وجود دارد: ۱٫ تعیین تعداد گام‌ها برای تعویق ۲٫ تعیین این که کدام گام‌ها نیاز به تعویق دارند. تعویق به سازمان اجازه می‌دهد که به منظور دستیابی به نیازهای در حال تغییر مشتریان و تمایز در محصولات و یا تغییر در تابع تقاضا در خطوط گوناگون تولید انعطاف‌پذیر باشد. (والر[۱۱۱]، ۲۰۰۰) عدم تمایز در مواد خام می‌تواند باعث انعطاف‌پذیری سازمان در پاسخ به تغییرات و همچنین باعث کاهش هزینه سازمان در پاسخ به تقاضای در حال تغییر مشتریان باشد. (لی[۱۱۲]، ۱۹۹۵)

تعویق نیاز به هماهنگی انواع مختلف محصولات، تقاضای بازار شرکت و ساختار و محدودیت‌های موجود در تولید و سیستم لجستیکی دارد. در حالت کلی، مطابقت تعویق می‌تواند در شرایط زیر مطلوب باشد: محصولات نوآورانه، محصولات با قیمت بالا، سفارشی سازی زیاد و تنوع در انواع آن‌ ها، طبقه‌بندی بازار با زمان تحویل طولانی، تعداد دفعات تحویل کم و عدم اطمینان بالا در تقاضا و تولید یا سیستم‌های لجستیکی با صرفه‌جویی در مقیاس و بدون نیاز به دانش تخصصی. (کوپر[۱۱۳]، ۱۹۹۸)

انواع مختلف استراتژی‌های تعویق و بحث ‌در مورد مزیت‌های آن در متن مباحثی چون بازاریابی، لجستیک و مدیریت زنجیره تامین مطرح شد. آلدرسن[۱۱۴] و باکلین[۱۱۵] دو مقاله را در این زمینه ارائه کردند. به نظر می‌رسد آلدرسن اولین فردی بود که این تئوری را مطرح کرد و در ادامه بسط این تئوری توسط باکلین مطرح شد. آلدرسن تعویق را از منظر بازاریابی مورد بحث قرار داد و این تئوری را به عنوان عکس العملی نوید بخش در پاسخ به نااطمینانی‌های تقاضا مطرح کرد که باعث کاهش هزینه ها می‌شود. باکلین این مفهوم را در حوزه کانال‌های توزیع مطرح کرد و این سوال را مطرح کرد که موجودی‌ها را کجا، کی و چگونه می‌توان ذخیره کرد تا منجر به کاهش هزینه‌ گردد. (آلدرسن، ۱۹۵۰) و (باکلین، ۱۹۶۵)

در تحقیقی که توسط زین[۱۱۶] و بوورساکس[۱۱۷] انجام شد، طرح طبقه‌بندی اساسی برای استراتژی‌های تعویق تعیین شد. آن ها برچسب‌زنی، بسته‌بندی، مونتاژ و تولید را به عنوان انواع فعالیت‌های تعویقی در تولید معرفی کردند. تعویق زمانی در هنگام حمل و نقل مطرح می‌شود و به معنی این است که حرکت‌ روبه جلوی موجودی‌ها با تأخیر مواجه شده است. تعویق در برچسب زنی ‌به این معنی است که کالاهایی که از نظر فنی تأیید شدند، ولی یا با برندهای دیگری وارد بازار شدند یا بدون برچسب از سایت تولیدی خارج شدند. در نتیجه، برچسب زنی در مراحل نهایی زنجیره تامین اتفاق می‌افتد. تعویق در بسته بندی این گونه است که ابتدا مجوعه بزرگی از تولیدات به انبار فرستاده می‌شوند، سپس بر حسب هر مشتری بسته‌بندی خاصی در انبار صورت می‌گیرد. تعویق در مونتاژ ‌به این معنی است که محصولات کلی در در بازارهای متفاوت به فروش رسیده‌اند؛ ولی محصولات در جزئیات مثل رنگ یا طراحی در این بازارها به طور متفاوت عرضه شده‌اند. تعویق در تولید از منظر گستردگی آن از تعویق مونتاژ متفاوت است. در تعویق تولید بیش از یک جایگاه برای تغییر شکل در محصول وجود دارد، در حالی که در تعویق مونتاژ یک مرحله برای تغییر وجود دارد. (لی، ۲۰۰۶)

همان طور که در بالا اشاره شد، تعدادی دیگر از استراتژی‌های تعویق توسط محققینی چون کوپر، داپیران[۱۱۸]، فیتزنیگر[۱۱۹] و لی، پاج[۱۲۰] و کوپر، ون هوک[۱۲۱]، یانگ[۱۲۲] و برنز[۱۲۳] و همچنین میکولا[۱۲۴] و لارسن[۱۲۵] بیان شده است. در بعضی از مقالات به بخش کیفی استراتژی‌های تعویق اشاره شده و در بعضی دیگر بخش کمی آن مد نظر قرار گرفته است. (گوئریک[۱۲۶]، ۲۰۱۲)

۲٫ ۶٫ عملکرد زنجیره تامین

۲٫ ۶٫ ۱٫ سیستم ارزیابی عملکرد


فرم در حال بارگذاری ...