پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۲-۲-۲- رفتار مصرفکننده و تصمیم گیری خرید – پایان نامه های کارشناسی ارشد
یکی از عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرف کنندگان “نام تجاری” است. نام تجاری از نظر مصرف کنندگان جزء مهمیاز کالا است. برای مثال، بسیاری از مصرف کنندگان شیشه عطر “وایت لی نن” را به عنوان محصولی گرانبها که دارای کیفیتی عالی است میپندارند. ولی میتوان همین عطر را در شیشهای بدون نام و نشان ریخت که در آن صورت کیفیت آن به سطح نازلی سقوط میکند، اگر چه بوی این دو درست همانند است.
برندهای برتر می توانند احساسات، هیجانات و روح مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهند و باعث فروش و موفقیت یک کالا شوند که البته برعکس این موضوع صادق است، مصرف کنندگان در طول زمان به برندها اعتماد میکنند و آن را به دیگران نیز پیشنهاد می دهند. در یک زمینه خاص، یک فرد میتواند تفکرات، احساسات و رفتارهای متضادی نسبت به یک محصول یا خدمت داشته باشد. برای مثال، فردی ممکن است که نسبت به یک مارک ترجیح داشته باشد با این حال آن را نخرد در واقع اینجا فرد در رابطه با مارک نگرش مثبتی ولی رفتار خرید منفی دارد. از طریق اینکه مصرف کنندگان چه احساسی دارند و چه کاری انجام میدهند، بازاریان شانس بهتری برای ارائه آمیخته بازاریابی که ارزش بیشتری را برای بازار هدف ارائه میکند را خواهند داشت. در خیلی موقعیتها، مصرف کنندگان در عوض جستجو و ارزیابی گزینهها قبل از خرید، خریدهای خود را نسنجیده و بر اساس هوس یا به خاطر انگیزه های احساسی انجام میدهند. در این باره هالبورک و هیرشمن[۸۲] در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که مصرفکننده نیز این را میداند که پیامد حاصل از مصرف چنین خریدهایی اغلب سرگرمی و تفریح و هیجان است. زمانی که مصرفکنندهای تصمیم خرید صرفا “احساسی” میگیرد، تمرکز کمتری بر جستجوی اطلاعات خرید میکند و در عوض بیشترین تمرکز بر احساسات و حالات فعلیاش خواهد بود. در محیط شدیداً رقابتی امروز، وجود ذهنیت و تصویر متمایز از محصول بسیار مهم است. وقتی که محصولات پیچیده تر و بازار شلوغتر میشود مصرف کنندهها در هنگام تصمیم به خرید به تصویری که از محصول در ذهنشان ساخته است، بیشتر از ویژگیهای واقعی آن محصول تکیه می کنند (نعلچی کاشی، ۱۳۹۱).
۲-۲-۲- رفتار مصرفکننده و تصمیم گیری خرید
فرایند تصمیم گیری مصرف کننده تحت تاثیر عوامل فردی و محیطی است. بدین ترتیب که ابتدا عوامل محیطی بر روی عوامل فردی تاثیر گذاشته و سپس عوامل فردی بر روی تصمیم خرید تاثیر میگذارند. عوامل محیطی تاثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری خرید عبارتند از فرهنگ و پاره فرهنگ، طبقهاجتماعی، درآمد، آموزش، گروههای مرجع، خانواده، ارزشهای اجتماعی، هنجارها، نقشها، عوامل موقعیتی، متغیرهای آمیخته بازاریابی. همچنین عوامل فردی تاثیر گذار بر فرایند تصمیم گیری خرید عبارتند از: انگیزه ها، نگرشها و شخصیت (زیکموند[۸۳]، ۱۹۹۶).
رفتار مصرف کننده و فرایند تصمیم گیری خریدار از زوایای مختلفی قابل بررسی است که برخی از ابعاد آن به شرح زیر است.
۲-۲-۲-۱- رفتار مصرفکننده بیانگر انگیزه است: در مطالعه رفتار مصرف کننده سوال اصلی این است که «چرا مصرف کننده بدین صورت رفتار میکند؟» در حقیقت سوال اصلی این است که «انگیزه اصلی این رفتار چیست؟» جواب این سوالات انگیزه مصرف کننده را مشخص میسازد. انگیزه اصلی مصرف کننده از داشتن رفتاری خاص، ارضای نیازها و خواسته های او است. پس آمیختهای از انگیزه ها بر رفتار مصرف کننده تاثیر میگذارند. در این قسمت، وظیفه بازاریابان آن است که از میان انگیزه های چندگانه مصرف کننده، انگیزه اصلی وی را شناسایی کنند و برای ارضای نیازها و خواسته های اصلی مصرف کننده تلاش کنند که او بیشترین رضایتمندی را کسب کند.
۲-۲-۲-۲- رفتار مصرف کننده شامل تعدادی از فعالیتها است: برخی از فعالیتهایی که بیانگر رفتار مصرفکننده است، شامل موارد زیر است:
. فکر کردن درباره محصولات
. مشاهده ظاهری محصولات
. گفتگو با دوستان، خانواده و دیگران برای کسب اطلاعات، پرسیدن نظرات و مشورت
. تصمیم گیری برای خرید: در مورد اینکه چه محصولی؟ از کجا؟ چطور؟ چه موقع؟ با چه مارکی؟ و با چه مبلغی؟ خریداری شود.
. دیدن محل خرید
. ارزیابی راهکارها
. مذاکره با فروشندگان
. نحوه پرداخت
. شکایت به فروشندگان
. تکرار خرید یا اصلاح آن
۲-۲-۲-۳- رفتار مصرف کننده یک فرایند است: رفتار مصرف کننده فرایندی است شامل:
. فعالیتهای قبل از خرید
. فعالیتهای هنگام خرید
. فعالیتهای بعد از خرید
این سه مرحله فرایند تصمیم مصرف کننده را تشکیل میدهد.
۲-۲-۲-۴- رفتار مصرف کننده در زمانهای مختلف به صورتهای متفاوتی است: رفتار مصرف کننده تحت تاثیر عوامل درونی و محیطی مختلفی قرار دارد و مسلماً با تغییر این عوامل، رفتار مصرفکننده نیز تغییر مینماید و بنابرین نمیتوان رفتار ثابتی را از یک مصرف کننده انتظار داشت.
۲-۲-۲-۵- رفتار مصرف کننده شامل نقشهای مختلفی است: یک مصرف کننده حداقل سه نقش عمده میتواند داشته باشد، این سه نقش عمده عبارتند از:
. نقش تاثیر گذار
. نقش خریدار
. نقش استفاده کننده
همچنین یک مصرف کننده میتواند ترکیبی از این نقشها را داشته باشد.
۲-۲-۲-۶- رفتار مصرف کننده تحت تاثیر عوامل خارجی است: عوامل عمده تاثیرگذار خارجی بر رفتار مصرفکننده عبارتند از: فرهنگ، پاره فرهنگها، طبقه اجتماعی، خانواده، گروههای مرجع و دوستان، محیط بازاریابی، شرایط خارجی نظیر شرایط اقتصادی، تورم، بیکاری و غیره
۲-۲-۲-۷- رفتار مصرفکننده برای مردمان مختلف به صورتهای متفاوتی ظهور می کند: رفتار مصرف کنندگان مختلف تحت تاثیر عواملی مثل ارزشها، نگرشها، شخصیت، انگیزش، ادراکات و یادگیری قرار دارد، با توجه به تنوع و تفاوت این متغیرها در افراد مختلف، طبیعی است که نمیتوان انتظار داشت که رفتار مصرف کنندگان مختلف یکسان باشد (ناصحی فر، ۱۳۸۰).
۲-۲-۳- انگیزه های خرید مصرف کنندگان
انگیزه های خرید را میتوان به دو دسته اصلی: انگیزه های کارکردی و انگیزه های غیر کارکردی تقسیم نمود.
۱- اولین طبقه، انگیزه های شخصی است که با حالات و انگیزه های فردی و شخصی مرتبط است.
۲- طبقه دوم، انگیزه های اجتماعی است که در ارتباط با دیگران و اجتماع معنا پیدا میکند.
آرنولد و رینولدز[۸۴] (۲۰۰۳)، هفت نوع انگیزه خرید را معرفی نمودند. که به قرار زیر است.
۲-۲-۳-۱- خرید ماجراجویانه
خرید به عنوان یک فعالیت ماجراجویانه تلقی میشود.
۲-۲-۳-۲- خرید اجتماعی
هدف عمده خرید کسب فرصتی برای اجتماعی شدن است.
۲-۲-۳-۳- خرید خود خشنود سازی
خرید نوعی پاداش تلقی میشود.
۲-۲-۳-۴- خرید ایدهای
هدف از خرید کسب اطلاعات به روز در مورد کالاها، برندها و روندهای جاری بازار است.
۲-۲-۳-۵- خرید نقشی
هدف خرید ایفای نقش توسط خریدار است.
۲-۲-۳-۶- خرید ارزشی
هدف این خرید کسب ارزش و منفعت از طریق چانه زنی است.
۲-۲-۳-۷- خرید با هدف کسب مطلوبیت پیشبینی شده
فرم در حال بارگذاری ...