1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۲-۱۰-مراحل حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد (EMDR) – پایان نامه های کارشناسی ارشد

در شرایطی که آسیب روانی ادامه یابد فعالیت لوکوس سرولئوس زیاد شده و میزان زیادی از نورآدرنالین در شرایطی ترشح می شود که خطری وجود ندارد، اما فرد تصور می‌کند که آسیب روانی در شرف وقوع است. فعالیت هیپوتالاموس زیاد می شود، جهت ترشح عامل رها کننده کورتیکوتروپین به غده هیپوفیز علامت می‌دهد و به بدن اعلام شرایط اضطراری می شود، شرایطی که وجود ندارد. علایم برانگیزاننده ی آمیگدال مراکزی را در کورتکس وادار به ترشح اندورفین[۱۲۹] می‌کند. ترشح اندورفین باعث بی حسی و رخوت می شود (ون در کولک، ۱۹۹۴). در واقع قشر تازه ی مخ از این حلقه بیرون آمده است و کورتکس پیش پیشانی چپ قادر به قطع فعالیت سیستم های اضطراری نیست (برگمن، ۱۹۹۸).

‌به این علت که سطح نورآدرنالین بالا می‌باشد، فعالیت های GTF و خیزک های زانویی- پس سری پل مغزی کاهش یافته یا قطع می شود. در این شرایط خواب نا به روال مختل شده یا به طور کامل از بین می- رود. اطلاعاتی که باید برای فردایی انطباقی تر پردازش شوند به گونه ای ناقص پردازش می‌شوند. هم چنان که این قضیه برای روزها ادامه پیدا می‌کند، محرومیت از خواب به دنبال می آورد. تعبیر و تفسیرهای شناختی و عاطفی حادثه تحریف می‌شوند. حادثه در آمیگدال قفل شده و از طرفی قشر تازه مخ نیز جهت میانجی گری در دسترس نیست (برگمن، ۱۹۹۸).

راچ[۱۳۰] و همکاران در مطالعه خود (۱۹۹۶) با به کارگیری توموگرافی نشر پوزیترون[۱۳۱] به کاوش کالبد شناسی عصبی نشانه های اختلال استرس پس از سانحه با اندازه گیری تغییرات جریان خون مغزی نواحی مربوط ‌به این نشانه ها پرداختند. این مطالعه مستلزم یک طرح درون آزمودنی[۱۳۲] بود و ‌بنابرین‏ گروه کنترل نداشت. همه ی آزمودنی ها مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند. بررسی خط پایه بیش از هر کاری با ثبت تجارب آزمودنی ها در خصوص تجربه آسیب زا از جمله تجارب آسیب زایی که سبب اختلال استرس پس از سانحه شده بود، انجام شد. بررسی تجارب ثبت شده، افزایش در میزان طبیعی جریان خون منطقه ای در سمت راست لیمبیک، فرالیمبیک و کورتکس بینایی نشان داد. تغییر معناداری در هیپوکامپوس و تالاموس یافت نشد. کاهش جریان خون منطقه ای در بخش زیرین قطعه پیشانی چپ (ناحیه بروکا) و کورتکس گیجگاهی میانی مشاهده شد (برگمن، ۱۹۹۸).

این نتایج بیان می داشت که عواطف مربوط به نشانه های اختلال استرس پس از سانحه از طریق لیمبیک و نواحی پیرامون آن در ‌نیم‌کره راست تغییر می‌کنند. برانگیختگی کورتکس بینایی ممکن است پاسخی به مؤلفه‌ دیداری پدیده تجربه مجدد در اختلال استرس پس از سانحه باشد (برگمن، ۱۹۹۸).

شیفر[۱۳۳] و همکاران (۱۹۹۷) با بهره گرفتن از نگاره ی الکتریکی مغز با تمرکز بر صوت حاصل از پتانسیل های برانگیخته مطالعه ای را برروی الگوهای برتری جانبی ‌نیم‌کره ای در دو گروه کنترل و گروه آسیب دیده روانی (مورد سو استفاده قرار گرفته) انجام دادند. نتایج در گروه آسیب دیده که فرو نشینی پتانسیل برانگیخته ‌نیم‌کره راست را نشان داد، سبب برتری جانبی قابل توجه موافق با ‌نیم‌کره راست و همایندی(همراهی) کاهش یافته ی عملکرد ‌نیم‌کره چپ در خلال یادآوری خاطرات ناراحت کننده شد. در خلال تکلیف فکر کردن به یک خاطره معمولی (بدون بار عاطفی) پتانسیل های برانگیخته به طور قوی در کورتکس چپ فرونشانده شدند و این علامتی گواه بر بهبود فعالیت کورتکس چپ بود. آزمودنی های گروه کنترل در خلال یادآوری خاطرات ناراحت کننده برتری جانبی معنی داری را نشان ندادند.محققین بیان می- دارند که عملکرد دو ‌نیم‌کره در بیماران قربانی سوء استفاده دوران کودکی با خودمختاری بیشتری صورت می‌گیرد (برگمن، ۱۹۹۸).

تیشر[۱۳۴] و همکاران (۱۹۹۷) از انسجام نگاره الکتریکی مغز استفاده کردند تا بر روی برتری جانبی پانزده کودک بستری با تاریخچه سوء استفاده جنسی یا بدنی شدید مطالعه کنند. این افراد با داوطلبین سالم همان گروه سنی مقایسه شدند. از انسجام نگاره الکتریکی مغز جهت معلوم ساختن درجه ارتباط بین نواحی مختلف مغز استفاده شد. کودکان قربانی سوء استفاده به صورت معناداری از گروه کنترل متفاوت بودند. آن ها سطوح بالاتر انسجام[۱۳۵] ‌نیم‌کره چپ و عدم تقارن معکوس[۱۳۶] را نشان دادند و انسجام ‌نیم‌کره چپ آن ها به صورت معناداری بیشتر از ‌نیم‌کره راست بود. تحلیل های مفصل، این مسئله را مطرح می کرد که انسجام افزایش یافته ی ‌نیم‌کره چپ نشأت گرفته از نقصی در عملکرد بخش قشری چپ است (برگمن، ۱۹۹۸).

نیکوزیا[۱۳۷] (۱۹۹۴) با تحلیل کمی نگاره الکتریکی مغز مراجعینی که حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد را به عنوان یک درمان دریافت کرده بودند، متوجه شد که فعالیت موج پایین تر مغز ذر کورتکس دو ‌نیم‌کره به وضعیت عادی بازگشته است. او بیان داشت که مرحله ارتباط دو ‌نیم‌کره با ناتوانی در بازداری نورآدرنالین درهم گسیخته می شود. نیکوزیا عنوان کرد که میزان بالای نورآدرنالین رها شده در قسمت جلوی مغز در خلال آسیب روانی، علت بازداری خواب نا به روال می‌باشد. او خاطر نشان می‌کند که بررسی ضریب نگاره ی الکتریکی مغز یک بیمار که تحت درمان حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد قرار گرفته بود، تقریبا پنج انحراف استاندارد انسجام ضعیف نشان داده است که به لحاظ درون ‌نیم‌کره ای در کمتر از ۹۰ دقیقه از طریق مداخله ی درمانی حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد برطرف شد (برگمن، ۱۹۹۸).

کلی[۱۳۸] (۱۹۹۱) عنوان می‌کند پل مغزی فعالیت مرحله ای را به وجود می آورد که به نظر راهنمایی است که بسیاری از وقایع خواب نا به روال از جمله فعالیت ماهیچه گوش میانی، انقباض عضلات، تغییر در تنفس، ضربان قلب و جریان خون در عروق کرونری و هم چنین حرکات چشم را بر می انگیزاند. در مطالعه ای که اخیراً صورت گرفته ون در کولک و همکارانش با به کارگیری توموگرافی نشر تک فوتون، بررسی هایی را جهت تعیین کالبد شناسی عصبی میانجی در عواطف آسیب زا و اثرات سه جلسه درمان حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد صورت گرفت. نتیجه این بود که بعد از سه جلسه درمان، قشر پیشین شکنج سنگولا افزایش فعالین دوسویه نشان داد. این افزایش فعالیت در قطعه پیش پیشانی هم به چشم می- خورد (برگمن، ۱۹۹۸).

با توجه ‌به این واقعیت که مطالعه مذکور فاقد گروه کنترل بود و در آن فقط شش آزمودنی مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج حاصله باید به عنوان یافته های مقدماتی در نظر گرفته شوند (ون درکولک، ۱۹۹۷؛ به نقل از نیرومندی، ۱۳۸۷).

به نظر می‌رسد آن چه حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد انجام می‌دهد، تصحیح عدم تقارن قابل توجه در برتری جانبی مشخص شده با افزایش فعالیت ناحیه پیش پیشانی است، که این برتری جانبی ممکن است از طریق برانگیختگی جانبی افزایش یافته قشر پیشین سینگولا بیشتر تصحیح شود. به عبارت دیگر باید یک تمایز واقع گرایانه تر را بین تهدید واقعی و ادراک شده تسهیل کرده و کاهشی را در گوش به زنگی[۱۳۹] به همراه داشته باشد. حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد، در مجموع به تدریج قابلیت عمل قسمت های بالاتر مغز جهت لغو درون داد ساختارهای لیمبیک مسئول در ارزیابی اولیه درجه تهدید ایجاد شده به وسیله محرک های وارده را فراهم می‌کند (برگمن، ۱۹۹۸).

۲-۱۰-مراحل حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد (EMDR)


فرم در حال بارگذاری ...