1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۱-۹ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۲- نحوه بازاریابی ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.

۳- حضور حامیان ورزشی از رویدادها و مسابقات ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.

۴- رشد صنعت ورزش استان مرکزی بر توسعه ورزش استان تاثیر دارد.

۵- کاهش در آمد حاصل از تماشاگران در رویداد های ورزشی بر توسعه ورزش استان مرکزی تاثیر دارد.

۶- درآمدزایی ورزش بر سطح کمی و کیفی ورزش استان تاثیر دارد

۱-۸ محدودیت های تحقیق

در اجرای این پایان نامه کمبود اسپانسر های ورزشی در استان به عنوان نمونه های پژوهش و کمبود باشگاه های حرفه ای که تحت حمایت حامیان مالی باشند از محدودیت های اساسی و مهم تحقیق می‌باشد.

۱-۹ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح:

حامیان مالی: حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

بازاریابی: یک فرایند اجتماعی است که افراد و گروه ها را قادر می‌سازد تا از طریق تولید ، عرضه ومبادله محصولات و خدمات ارزشمند به آنچه مورد نیاز است دست یابند(معماری، ۱۳۸۶).

بازاریابی ورزشی: کاربرد اصول خاص بازاریابی و فرآیندهای مربوطه در رابطه با محصولات ورزشی(معماری، ۱۳۸۶).

صنعت ورزش: صنعت ورزش به مجموعه فعالیت‌های مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می‌شود که در ارتقای ارزش افزوده نقش داشته باشند(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۲-۱ مقدمه

ورزش یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی تامین سلامت و نشاط جامعه می‌باشد ‌بنابرین‏ سرمایه گزاری در آن موجب کاهش هزینه های ناگزیر در بخش بهداشت و درمان و کاهش سطح ناهنجاریهای فردی و اجتماعی می شود. ورزش توانایی تربیتی بسیار دارد و وسیله ای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است. ورزش بر بهره وری ملی اثر می‌گذارد، در نتیجه بر رونق اقتصادی کشور تاثیر مثبت بر جای می‌گذارد. سرمایه گزاری در تولید محصولات و خدمات ورزشی از یک سو اشتغال ایجاد می‌کند و از سوی دیگر تولید ناخالص ملی (GNP) می افزاید. امروزه ورزش یکی از عوامل مهم جذب گردشگری در جهان است که باعث درآمدزایی در ورزش می‌گردد. ورزش سبب یکپارچگی ملی و بهبود روابط بین‌المللی می شود ورزش فرهنگ مردم را ارتقاء می بخشد. مطبوعات و رسانه های ورزشی بر افکار عمومی اثر می‌گذارد و عرصه های فعالیت نو پدیدار می‌کند. همه این عوامل موجب شکوفایی اقتصادی می شود(معماری، ۱۳۸۶).

در قانون برای تامین منابع مالی در ورزش شیوه های زیر در نظر گرفته شده است

    1. درآمد عمومی

    1. منابع داخلی شرکت های دولتی

    1. تسهیلات بانکی داخلی

    1. تسهیلات بانکی خارجی

    1. سرمایه گزاری مستقیم خارجی

    1. صادرات کالا و خدمات

    1. منابع بخش غیر دولتی

    1. سایر منابع(عوارض سیگار و غیره)

چنانچه ملاحظه می شود منابع مالی عمده بخش تربیت بدنی و ورزش محدود به بودجه دولت، می‌باشد در حقیقت بخش غیر دولتی به علل مختلف نتوانسته و یا راغب نبوده است که به امر ورزش بپردازد و در آن سرمایه گزاری کند(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

۲-۲ منابع مالی دولتی ورزش

در اکثر کشورهای دنیا، کمک های دولت یکی از منابع مالی عمده برای برنامه های عمومی و اصلی ورزش و تفریحات محسوب می شود. سهم دولت ها در توسعه ورزش همگانی و ایجاد زیر ساخت های ورزشی بسیار مؤثر است. برخی از زیر بخش های ورزش سود آور نیست ولی برای جامعه اهمیت ویژه دارد برای نمونه می توان از تربیت بدنی همگانی و قهرمانی غیر حرفه ای یاد کرد. بخش های غیر دولتی تمایلی به سرمایه گزاری در چنین زیر بخش ها ندارند از این رو مشارکت دولت ها در این زمینه ها اجتناب ناپذیر است. خوشبختانه امروزه بسیاری دولت ها به هزینه های ورزشی خود به عنوان هزینه نمی نگرند بلکه آن را نوعی سرمایه گزاری برای افزایش سلامت جامعه، بهبود بهره وری نیروی کار، کاهش یارانه های درمان شهروندان، ایجاد اشتغال، افزایش تولید ملی و امثالهم می نگرند(صداقتی، ۱۳۸۹)

۲-۳ سایر منابع تامین مالی ورزش

۲-۳-۱ شرط بندی ورزشی

درآمد حاصل از شرط بندی یکی از منابع عمده مالی برای انجام برنامه های ورزش و تفریحات فعال عمومی در بسیاری از کشور ها می‌باشد. در نیوزلند و انگلیس برنامه های ورزش و تفریحات عمومی عمدتاً از طریق در آمد های حاصل از شرط بندی اداره می شود. برای نمونه تامین منابع لازم برای ورزش انگلستان یک جزء ضروری از قانون شرط بندی سال ۱۹۹۸ می‌باشد. برای این منظور مشاوره گسترده با سازمان ها و افراد و انجمن های ورزشی صورت گرفت در نتیجه زمینه‌های لازم برای تخصیص درآمد حاصل از شرط بندی به ورزش های گوناگون در ده سال آینده فراهم می‌کند. در ده سال آینده حداقل دو سوم درآمدهای حاصل از شرط بندی ورزش برای تسهیلات و فعالیت های اجتماعی سرمایه گذاری خواهد شد. ۵۰ درصد از درآمدهای مذکور به مناطق مذکور به مناطق نیازمند و ‌گروه‌های محروم تخصیص می‌یابد.

در فصل دوازدهم قانون مدنی ایران در ارتباط با شرط بنی چنین آمده است:

ماده ۶۵۴- قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود. همین حکم ‌در مورد کلیه تعهداتی که از معاملات نامشروع تولید شده باشد جاری است.

ماده ۶۵۵- در دوانیدن حیوانات سواری و همچنین در تیراندازی و شمشیر زنی شرط بندی حایز و مفاد ماده قبل ‌در مورد آن ها رعایت نمی شود.

در واقع، ورزش به مفهوم رایج آن مقوله ای نو است. آنچه ‌در مورد شرط بندی گفته می شود، ‌در مورد برخی از ورزش ها وضعیتی روشنی دارد ‌در مورد سایر مصادیق ورزش نیازمند به بررسی، مداقه و ایضاح برای محافل فقهی و حقوقی است تا وضعیت شرط بندی به عنوان یکی از مستحدثات روشن شود(طرح جامع ورزش کشور، ۱۳۸۲).

۲-۳-۲ حمایت شرکت ها

حمایت شرکت ها اعم از تولیدات و خدمات یکی از منابع عمده مالی ورز در سطوح و جهانی است شرکت های حمایت کننده، طیف گسترده ای دارند شامل شرکت های هواپیماییریال خودرو سازی، بانک هاف تولیدکنندگان نوشیدنی، شرکت های نفتی و .. را شامل می‌شوند در واقع حمایت شرکت ها و تامین مالی دولت ها از ورزش مکمل یگدیگرند.

حمایت مالی اشکال مختلفی دارد. ممکن است به صورت حمایت از فرد باشد مانند حمایت شرت آدیداس از بازیکنتنیس ایوان لندی. مانند حمایت شرکت Jvc از تیم فوتبال آرسنال. برای نمونه حمایت بخش خصوصی در آمریکا شمالی در سال ۱۹۹۸ حدود ۸/۶ میلیارد دلار(کانادا) بود(معماری، ۱۳۸۶)

حمایت شرکت ها از مؤسسات و تیم های ورزشی برای حمایت کنندگان مزایای عدیده ای دارد که از آن جمله:


فرم در حال بارگذاری ...