1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۱- پرسشنامه استفاده بهینه از وقت: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

مستندات تعریف آن فاز را مطالعه کنید.این کار باعث می شود اقداماتی را برای فاز دوم باید انجام دهید بیاد بیاورید.اگرچه با چند نفر کار می کنید با آن ها ‌در مورد کار فردا صحبت کنید و مطمئن شوید که هر یک می دانند فردا چه کاری باید انجام دهند. (غلامرضا خاکی ۱۳۷۸)

ساعات اوج کاری خود را پیدا کنید:

تعیین کنید که در ساعات مختلف روز چه احساسی دارید.این تمام تحقیقی است که نیاز دارید تا بتوانید ساعات اوج کاری خود را پیدا کنید.ساعاتی که بیشترین انرژی را داشته اید،انگیزش بالا داشته اید و تماماً متمرکز به کارتان بوده اید را بشمارید.این ساعات زمانی هستند که در آن باید مشکل ترین کارتان را انجام دهید.از مزایای ساعت اوج کاری استفاده کنید. (مژده شیرازی – امیرحسین فهیمی – حسام شهریاری – سید حسین اصولی ۱۳۸۰)

پژوهش های داخل کشور:

۱- از جمله تحقیقاتی که در خصوص رضایت شغلی انجام گرفته است تحقیقی است که توسط محمد ساعتچی (۱۳۷۰) با عنوان بررسی رابطه خشنودی شغلی با سلامتی روان کارکنان نظامی و غیر نظامی یکی از شاخه های معاونت ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده و ‌به این نتیجه دست یافته که هر چه خشنودی شغلی کارکنان مذکور افزایش یابد سطح سلامت روانی آنان نیز افزایش می‌یابد.

۲- علی جلیلوند (۱۳۷۹) تحقیقی با عنوان رابطه رضایت شغلی و افسردگی بر روی یک نمونه از معلمین ناحیۀ یک قزوین انجام داده و ‌به این نتیجه دست یافته که بین رضایت شغلی و افسردگی رابطه معنی داری وجود ندارد.

۳- جعفر حافظی (۱۳۸۰) در پژوهش با عنوان رابطه رضایت شغلی و افسردگی در میان دبیران شهرستان ابهر ‌به این نتیجه دست یافته که بین رضایت شغلی و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد.

۴- پروین رضایی (۱۳۷۸) در تحقیقی با عنوان بررسی رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت و مسئولیت پذیری مربیان امور تربیتی زن آموزشگاه های اهواز ‌به این نتیجه دست یافته که بین رضایت شغلی و انگیزۀ پیشرفت و مسئولیت پذیری مربیان امور تربیتی رابطه معنی داری وجود دارد.

۵- نعمت الله حیدری (۱۳۸۴) در تحقیقی با عنوان تأثیر رضایت شغلی بر سلامت روانی پرستاران خانم بیمارستان امدادی شهرستان ابهر انجام داده بود ‌به این نتیجه دست یافته که بین رضایت شغلی و سلامت روان پرستاران بیمارستان امدادی ابهر رابطه معنی داری وجود دارد.

درمورد پژوهش اینجانب هیچ فردی با موضوع بررسی رابطه رضایت شغلی و استفاده بهینه از زمان در کارکنان استانداری زنجان می‌باشد کار نشده است.

پژوهش های خارج از کشور:

۱- کوهلن (۱۹۳۳) طی پژوهش به بررسی رابطه رضایت شغلی با سلامت روانی کارکنان مشاغل مختلف پرداخت.وی نتیجه گرفت که بین رضایت شغلی و سلامت روانی کارکنان (نه اختلاف روانی آنان) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۲- فرنج و کاپلان (۱۹۳۳) در پژوهشی رابطه رضایت شغلی را با بهداشت روانی در بین کارکنان مشاغل گوناگون مورد بررسی قرار داده‌اند.آنان نتیجه گرفتند هنگامی که رضایت شغلی بالا است احتمال ابتلای افراد به بیماری های مذکور زیاد است.

۳- کلی (۱۹۹۹) طی پژوهشی رابطه بین رضایت شغلی و افسردگی را در بین کارکنان مشاغل مختلف مورد بررسی قرار داد و ‌به این نتیجه دست یافت که بین رضایت شغلی و افسردگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۴- هامرورسین (۱۹۹۹) طی پژوهش گسترده ای بر روی کارکنان مشاغل گوناگون نشان دادند که رضایت شغلی افراد ، علاوه بر افزایش کیفیت کار آنان موجب سلامتی روانی و جسمانی آنان نیز می شود.

۵- پیرون ، دواردوبارن (۱۹۹۹) طی پژوهشی که بر روی یک نمونه ۸۸ نفری انجام دادند نتیجه گرفتند که افراد دارای گرایش های روان رنجوری و روان پرشی در مقایسه با افراد سالم از نظر روانی در ارتباط با خرده مقیاس های رضایت شغلی ،‌ شامل سرپرستی ، ترفیعات ، حقوق همکاران و ماهیت کار از رضایت و خشنودی برخوردارند.

فصل سوم : « روش تحقیق »

مقدمه

از کودکی در گوش ما خوانده اند که وقت طلاست و به گمان خویش ذهن ما را نسبت به زمان و چگونگی مصرف آن حساس و هوشیار ساخته اند ، غافل از اینکه طلا را هم می توان ذخیره کرد و هم می توان دوباره به دست آورد در حالی که زمان را نه می توان دوباره به دست آورد و نه ذخیره کرد.اگر بپذیرم که زمان به عنوان اصلی ترین سرمایۀ بشری نیازمند به مدیریت کردن و اداره کردن در راستای تحقق اهداف است ، باید در جستجوی روش ها و فنونی برآمد که با استفاده و به کارگیری آن ها امکان مدیریت بهتر زمان فراهم آید.زمان با ارزش ترین منبعی است که در اختیار انسان ها قرار دارد زیرا تمامی منبع دیگر به شرط وجود زمان ارزش می‌یابد. (خاکی ۱۳۷۸)

اشتغال برای ادامه زندگی و بقای جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.زندگی هر فرد از طریق کارکردن تأمین می شود.رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است.رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می‌گردد.هر کارفرما به نوعی درصد افزایش رضایت شغلی در کارکنان مؤسسه خود می‌باشد.محققان دیدگاه های مختلفی نسبت به رضایت شغلی دارند بر اثر عوامل متعددی حاصل می شود.رضایت شغلی که نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغلش می‌باشد زائیده عواملی نظیر شرایط محیط کار ، استفاده بهینه از زمان ، روابط حاکم بر محیط کار و عوامل فرهنگی و… بستگی دارد که در این پژوهش عامل استفاده بهینه از زمان را بر روی رضایت شغلی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جمعیت هدف:جمعیت هدف عبارت است از کلیه کارکنان استانداری زنجان.

روش نمونه برداری و حجم نمونه:تعداد نمونه شامل ۵۰ نفر از کارکنان استانداری زنجان که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

ابزار اندازه گیری:

۱- استفاده از پرسشنامه استفاده بهینه از وقت

۲- آزمون رضایت شغلی

می‌باشد که از این دو نوع تست برای انجام پژوهش استفاده نموده ام.

۱- پرسشنامه استفاده بهینه از وقت:

مقدمه:

« اگر می خواهید کاری درست و سریع انجام گیرد ، آن را به فردی پرکار بسپارید.» این یک ضرب المثل است قدیمی که حقایق فراوانی در خود نهفته دارد.اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟

یک فرد پرکار فردی است که همیشه سرش شلوغ است و انسان تصوّر می‌کند او آخرین فردی است که بتواند برای انجام کاری دیگر وقت پیدا کند.کلید درک این به اصطلاح معما از عبارت « پیدا کردن وقت » میسر است.افراد پرکار و موفق نیازی به پیدا کردن وقت ندارند ، آنان می دانند از آن بهره مندند و صرفاً از آن بهره می گیرند.اما پرکاری داریم تا پرکاری.همه ما افرادی را می شناسیم که از فرط مشغله از نفس افتاده اند،‌با شتاب از سویی به سوی دیگر می‌روند و ظاهراًً هم به جایی نمی رسند.مشکل آنان این است که وقت کم می آورند و درک نمی کنند که اگر می‌دانستند چگونه از وقت خود استفاده کنند هرگز وقت کم نمی آوردند.آیا شما می دانید چگونه از وقت خود استفاده کنید؟چند ساعت از وقت خود را هدر می دهید و چند ساعت از آن مورد استفاده بهینۀ شما قرار می‌گیرد؟آیا روزها برایتان بسیار کوتاه یا بس طولانی است.

این پرسشنامه استفاده بهینه از وقت به ما نشان می‌دهد که آیا از وقت خود استفاده بهینه داریم یا نه؟

روش اجرا:


فرم در حال بارگذاری ...