1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – قسمت 8 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۲-۳-۶٫مزایای ویکی

از مزایای ویکی امکان ویرایش اطلاعات و درج اطلاعات جدید توسط صاحب نظران و اندیشمندان می‌باشد و با این ویژگی منحصر به فرد است که اطلاعات این پایگاه روز به روز افزون تر می‌گردد. از مزایای دیگر ویکی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

    • شکستن قالب‌های ذهنی جا افتاده، و حرکت به سمت تفکر خلاق و همگانی

    • انجام کارها به صورت مشارکتی با بهره‌وری بیشتر و متنوع‌تر

    • بهبود قوه ایده‌آوری و نوآوری در موارد مورد بحث

    • دستیابی هر چه سریعتر به منابع کلیدی مورد نیاز و پیوندهای آن (سلاجقه و تاج‌الدینی، ۱۳۸۹).

    • وی وگیوستی نیز مزایای استفاده از یک ویکی را به شرح زیر برمی‌شمرند:

    • بدون تأخیر، همه کاربران می‌توانند جدیدترین نسخه ایجاد شده از همکاری لحظه‌ای را مشاهده کنند.

    • مشارکت فوری، بدون ارسال اسناد از طریق ایمیل

    • قابل دسترس، از هر نقطه با اتصال به وب‌سایت

      • قابلیت تجدید نظر، می‌تواند برای بازیابی محتوای آرشیو شده جهت جلوگیری از، از دست دادن اطلاعات مهم مورد استفاده قرار گیرد.

    • هر کس می‌تواند مشارکت کند.

  • راه اندازی آسان، بسیاری از نسخه های ویکی به صورت رایگان در دسترس هستند (وی و گیوستی، ۲۰۰۹).

۲-۳-۷٫ معایب ویکی‌

وی وگیوستی برای مناسب دانستن یک سیستم ویکی برای یک کار، افزون بر مزایا، ابتدا شناخت معایب استفاده از یک ویکی را نیز به شرح زیر مهم می‌دانند :

    • مگر در مواردی که به عنوان یک اینترانت استفاده می شود، ویکی برای همه عمومی است. این برای حفظ اطلاعات محرمانه و یا اطلاعات خصوصی خوب نیست.

    • عدم تناسب با نیاز مدیران وب برای نظارت بر تغییرات در صفحات خاص.

    • برای بحث ‌در مورد موضوعات ذهنی و یا مسائل عقیده‌ای خوب نیست.

  • خرابکاری، هر چیزی در یک ویکی قابل اعتماد نیست (وی و گیوستی، ۲۰۰۹).

۲-۳-۸٫ کاربردهای بالقوه ویکی‌ها

مفهوم ویکی برای ترویج بهره‌وری و همکاری عملی ایجاد شده است. ‌به این ترتیب، برداشت‌های مختلف از ویکی دارای ویژگی‌های بسیار مفید و متنوع برای کمک به کاربران است. ویکی معمولی به همه کاربران خود اجازه می‌دهد تا با تاثیر گذاشتن بر محتوای آن، یک اثر قوی در راه یک تیم همکاری ‌در مورد کار خود به جا بگذارند. ویژگی‌های ویکی باعث شده است که به عنوان ابزاری ارزشمند در جهت تحقق بسیاری از اهداف به کار رود (وی و گیوستی، ۲۰۰۹). ویکی‌ها کاربردهای بسیار زیادی در سازمان‌ها دارند و به طور عمده برای حمایت و پشتیبانی از یک فرایند خاص، برای توزیع/ به اشتراک‌گذاری اطلاعات یا برای کمک به ارتباط و همکاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. کاربرد ویکی‌ها، به عنوان نظام مدیریت اسناد، پایگاه دانش، صفحات زرد مشارکتی، یا برای ذخیره‌سازی اطلاعات و مستند کردن محصول، بازخورد دادن به کاربر، خلق و تولید ایده، مدیریت طرح نمونه هایی از استفاده از ویکی‌ها برای به اشتراک‌گذاری یا توزیع اطلاعات و نیز ایجاد ارتباط و همکاری محسوب می‌شوند. همچنین، استفاده از ویکی‌ها برای مدیریت منابع و پست الکترونیکی گروهی و یادداشت و ثبت فروش‌ها، نشان می‌دهد که ویکی‌ها چگونه برای پشتیبانی از فرآیندهای کاری خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند (پاشائی‌زاد، ۱۳۹۰).

به طور عمده ویکی برای توسعه متن نوشته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویکی‌ها به عنوان یک ابزار مشارکتی برخط به جامعه کاربری خود اجازه می‌دهند تا ‌بر تغییرات مداوم ایجاد شده در محتوای ویکی نظارت کرده و ‌در مورد مسائل پیش آمده به بحث بپردازند. در برخی از ویکی‌ها با محدود کردن دسترسی به گروهی از اعضا، تنها بعضی از کاربران اجازه دارند تا به همراه مشاهده هر صفحه، محتوای آن را نیز ویرایش کنند. برخی دیگر از ویکی‌ها نیز با ایجاد قابلیت دسترسی نامحدود، برای هرکسی اجازه ویرایش محتوا را می‌دهند. ‌بنابرین‏ ویکی‌ها را می توان به عنوان یک منبع اطلاعات و دانش، و همچنین به عنوان یک ابزار نوشتن مشارکتی استفاده کرد.

افزون بر آن، در محیط ویکی قابلیت یادگیری مشارکتی نیز نهفته است، به طوری‌که هر بازدید کننده‌ای با شرکت در گفت و گو و تبادل اطلاعات در میان دیگر شرکت کنندگان در پروژه های گروهی، می‌توانند با یادگیری تجارب مبتنی بر بحث به ساخت دانش مشارکتی بپردازند. در این روش، گروه‌های زیادی از مردم هم‌فکر می‌توانند در یک متن و ‌در مورد یک موضوع خاص پیوند‌ها را ایجاد کرده و آن ها را با محتوا پر کنند (کرس و کیمرل[۴۰]، ۲۰۰۸). این قابلیت پیوند خودکار به نوشته تایپ شده باعث ایجاد نوعی ساختارمندی در منابع و مطالب شده و امکان درک جنبه‌های مختلف یک موضوع را فراهم می‌آورد، به‌طوری که می‌توان سیر یک موضوع را بررسی کرده و به درک کامل و معتبری در آن زمینه دست یافت (زوارقی و ابراهیمی، ۱۳۸۷). محققان با توجه به مزایای ویکی‌ها، استفاده از آن‌ ها را در محیط‌های آموزشی تبلیغ می‌کنند، زیرا استفاده از ویکی موجب تحقق اهداف رویکرد تربیتی ساخت و سازگرایی در آموزش می‌شود. همچنین آن‌ ها استفاده از صفحات ویکی را به عنوان ابزاری برای ارائه کارهای پژوهشی دانشجویان معرفی می‌کنند. ‌به این ترتیب که گروهی از دانشجویان با تحقیق ‌در مورد یک موضوع، نتایج و یافته های پژوهشی خود را در صفحه ویکی به ثبت می‌رسانند و می‌توانند به شکل گروهی آن را مدیریت کنند (یزدانی کاشانی، تمنایی‌فر، ۱۳۹۲).

در مجموع ویکی‌ها به عنوان نرم‌افزارهای اجتماعی سعی دارند با بهره گرفتن از از خردجمعی به جای خرد فردی، حوزه تملک ایده و پدیدآوری را پاک کنند. به طوری‌که حمایت ویکی‌ها از همکاری و مشارکت در ساخت و ساز دانش، باعث ایفای نقش ارزشمند در تولید دانشنامه‌های پویا شده است. در واقع ویکی‌ها رابه عنوان فن‌اوری‌های مبتنی بر شبکه های اجتماعی، به نوعی از خرد جمعی در انجام کارهای مربوط به تدوین دانش‌نامه اعم از انتخاب مدخل‌ها، نوشت مقالات مدخل‌های منتخب، ویرایش آن‌ ها و سایر کارهای مربوط به دانش‌نامه‌نویسی استفاده می‌کنند(زوارقی و ابراهیمی، ۱۳۸۷).


فرم در حال بارگذاری ...