1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – قسمت 14 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

آدلر ، آلفارو و پای[۸۱](۲۰۰۸) در مقاله‌ای با عنوان « اندازه‌گیری همکاری‌های نویسنده با ویکی‌پدیا» اظهار کردند که برآورد همکاری نویسنده تنها با تمرکز بر روی دو معیار کل متن تولید شده و تعداد کل ویرایش‌های انجام شده توسط نویسنده، به دلیل آسیب‌پذیر بودن در برابر دستکاری‌ها به خوبی عمل نمی‌‌کند. بدین ترتیب با بهره گرفتن از معیارهای متفاوت از روشی که رتبه‌بندی نویسندگان را تنها با توجه به همکاری‌هایشان نشان می‌دهد، تحلیل کیفی و کمی با هم صورت می‌گیرد. بدین منظور آنان پذیرش طول عمر کامل ویرایش را به عنوان یک اندازه‌گیری از همکاری نویسنده معرفی می‌کنند. این پژوهشگران بیان می‌کنند که طول عمر ویرایش در برابر حملات ساده مقاوم است، چراکه ویرایش‌های نویسنده درصورتی همکاری به حساب می‌آید که نویسندگان دیگر این همکاری را بپذیرند. درنهایت پژوهشگران نشان دادند که طول عمر ویرایش، افرادی که کمتر همکاری می‌کنند (خرابکارها، کسانی که سهم منفی در سرعت رشد دارندو…) را مشخص می‌کند.

کیتر و کروت[۸۲] (۲۰۰۸) نقش هماهنگی و پیشرفت‌های چشمگیر در کیفیت مقاله ویکی‌پدیا را در اثر همکاری آشکار از طریق ارتباط و نیز همکاری تلویحی از طریق متمرکز شدن اکثریت کار در دستان زیرمجموعه‌ای از کاربران، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

براندز[۸۳] (۲۰۰۹ ) در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل شبکه ساختار همکاری در ویکی‌پدیا» همکاران یک صفحه را به صورت گره‌ها و انواع مختلف پیوندهای انجام شده بین آن‌ ها را به صورت یال‌ها نشان داده و همراه با آن به بیان مشخصه‌ های تعداد واژگان حذف شده، حذف نشده و بازیابی شده پرداخته‌اند. پژوهشگران با بهره گرفتن از این نوع شبکه، نقش‌های مختلف کاربران و ساختار مشترک صفحات را مطالعه کرده وسعی به نظرسنجی دارند.

اورتگا[۸۴](۲۰۰۹) در پایان نامه دکترای خود به تحلیل کمی ویکی‌پدیا پرداخته است. در این پژوهش با تمرکز بر روی سیاهه‌ای از نویسندگانی که ویراستاران دارای حساب کاربری برای مشارکت در پروژه ویکی‌پدیا بودند، برخی نتایج به دست آمده از مقایسه و بررسی ده ویکی‌پدیای برتر در زبان‌های مختلف نشان داده ‌است که انجام بسیاری از کارهای ویراستاری به دست یک گروه هسته‌ از نویسندگان بسیار فعال است. افزون بر آن نتایج حاصل از استفاده از یک تکنیک آماری شناخته شده به عنوان تجزیه و تحلیل بقا، حاکی از تمرکز بر تکامل هسته همکاران بسیار فعال در طول زمان است. از طرفی استفاده از اصل «توزیع پارتو» برای اندازه‌گیری معیارهای مرتبط با نویسندگان(تعداد تجدید نظرهای هر نویسنده، تعداد مقالات مختلف ویرایش شده هر نویسنده)و اندازه‌گیری‌های مربوط به مقالات(تعداد تجدید نظرهای هر مقاله، تعداد نویسندگان مختلف هر مقاله)، سطح نابرابری از تجدید نظرهای انجام شده توسط نویسندگان و بازبینی‌های دریافت شده مقالات را نشان می‌دهد. در نهایت یافته ها یک حس نگرانی مربوط به مشکل بومی شدن ویکی‌پدیا و ناتوانی در حفظ همکاران جوان و حتی مرگ آن ها را به دنبال دارد.

پودری[۸۵](۲۰۰۹) در پژوهشی با عنوان «مقایسه گروه مقاله برگزیده و روابط الگوهای تجدید نظر در ویکی‌پدیا» با تمرکز بر مقالات برگزیده ویکی‌پدیا نشان می‌دهد که هیچ یک از همکاری‌ها را نمی‌توان با کیفیت برابر در نظر گرفت. در این مقاله دو گروه از مقالات با تمرکز بر توزیع ویرایش‌ها و همکاری ویراستاران اصلی تجزیه و تحلیل شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه این جنبه از الگوهای تجدید نظر می‌تواند بسته به گروه مقالات تغییرکند. این مقاله همچنین نقش ویرایشگران اصلی(برحسب تعداد ویرایش‌ها) را در رابطه با کیفیت مقاله تجزیه و تحلیل ‌کرده‌است. در این راستا، نتایج نشان داد مقالاتی که در آن‌ ها ویرایشگران اصلی حضور دارند، تمایل به برگزیدگی آسان‌تر است. این امر حاکی از اهمیت یک سبک سازگار یا نشان‌گذاری واضح در طول تکامل مقاله است.

ایبا[۸۶] و همکاران(۲۰۱۰) در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل رفتار ویرایشی خلاق ویرایشگران ویکی‌پدیا: از طریق شبکه اجتماعی پویا» به منظور شناسایی الگوهای ویرایش با بهره گرفتن از تحلیل شبکه اجتماعی پویا، بر روی شبکه ویرایش‌های متوالی انجام شده در هر صفحه تمرکز کردند. پژوهشگران با بهره گرفتن از ابزار تحلیل‌گر همکاری[۸۷] ویکی‌پدیا به شناسایی ویراستاران خلاق ویکی‌پدیا از بین چند هزار همکار که با ایجاد بیشترین ویرایش‌ها به میلیون‌ها ویراستار فعال ویکی‌پدیا کمک کرده‌اند، پرداخته‌اند. با این هدف، با تجزیه و تحلیل۲۵۸۰ مقاله برگزیده ویکی‌پدیای انگلیسی، دو نوع مقاله اصلی شناسایی شد.(۱) مقالات ایجاد شده با تمرکز محدود چندکارشناس موضوعی،(۲) مقالات ایجاد شده با موضوعات گسترده توسط هزاران ویراستار اتفاقی علاقه‌مند. در ادامه، بررسی روند نوشتن مقالات مربوط به رویداد فعلی و بحث برانگیز، دو نوع از ویراستاران با الگوهای ویرایش مختلف را نشان داد: (۱)واسطه‌گران، که برای وفق دادن دیدگاه‌های مختلف ویراستاران تلاش می‌کنند، و(۲) متعصبان، که سعی به ایجاد بحث‌های داغ ‌در مورد موضوعات بحث‌برانگیر دارند. در نهایت دو گروه کلی از ویراستاران شناسایی شد: coolfarmers، نویسندگان پرکار آغاز کننده و سازنده مقالات با کیفیت بالا، وegoboosters، افرادی که از ویکی‌پدیا عمدتاً برای در معرض دید قرار دادن خود استفاده می‌کنند.

آرزی و ناو[۸۸](۲۰۱۰) در پژوهشی با عنوان« عوامل مؤثر بر کیفیت ویکی‌پدیا: نقش مشارکت نابرابر سراسری و محلی» با بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم نابرابری مشارکت در دو سطح گسترده(سراسری) و محلی(یک مقاله) ویکی‌پدیای انگلیسی، نشان دادند که نابرابری سراسری تاثیر مثبت معناداری بر روی کیفیت مقاله دارد در حالی که نابرابری در سطح محلی به واسطه هماهنگی تاثیر غیر مستقیم دارد.

فلدستین[۸۹] (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان «ساختارشکنی ویکی‌پدیا: ایجاد مشترک محتوا دربسترهای نرم افزاری فرایند باز» همچون ایبا و همکارانش به تجزیه و تحلیل ۳۰ مقاله برگزیده ویکی‌پدیای انگلیسی پرداخته با این تفاوت که به جای شناسایی نقش‌های ایفا شده توسط ویراستاران، ساختار اجتماعی میان ویکی‌نویسانی که ‌به این دسته از مقالات کمک می‌کنند را بررسی می‌کند. در این پژوهش با بهره گرفتن از اطلاعات به دست آمده از صفحه آمار تاریخچه ویرایش‌ها، متغیرهایی چون تعداد ویرایش‌ها، تعداد ویرایشگران و تعداد کل ویرایش‌های پرکارترین نویسندگان مقاله جمع‌ آوری شده است. این مطالعه نشان ‌می‌دهد که فرایند ایجاد مقاله به جای اینکه نشانی از جمعیت ویراستار- نویسنده باشد بیشتر به نظر می‌رسد بازتاب روند ویراستار/نویسنده سنتی است.


فرم در حال بارگذاری ...