1401/09/07

پایان نامه -تحقیق-مقاله – تشریفات و آیین نامه ثبت هواپیماها – پایان نامه های کارشناسی ارشد

مطابق قوانین ثبت و مالکیت هواپیما در کانادا، هیچ فردی مجاز نیست مالک هواپیمایی بوده و آن را مطابق قوانین کانادا به ثبت برساند مگرآنکه ۱۶ سال تمام داشته باشد. اشخاص حقوقی که تابعیت کانادا را نداشته باشند ولی تحت قانون کانادا دارای شخصیت حقوقی بوده و یا تحت قوانین یکی از ایالت­های کانادا شکل گرفته و ثبت شده باشند به شرط رعایت استانداردهای ثبت هواپیما و علائم مربوط به آن، می ­توانند هواپیمایی را در کانادا به ثبت برسانند. البته وزیر مربوطه می ­تواند استثنائاتی را بپذیرد.[۲۳۲]به منظور ثبت هواپیمایی در کانادا به غیر از بالون، بدنه خارجی، پوسته و ساختمان هواپیما هویت آن را تشکیل می­دهد. در صورتی که بدنه خارجی، پوسته و ساختمان هواپیما فرسوده شود هواپیما اسقاطی تلقی و از رده خارج می­ شود. به منظور ثبت بالون در کانادا، پوشش بالون هویت آن را می­سازد و در صورتی که پوشش آن صدمه ببیند، از رده خارج می­ شود.[۲۳۳] هیچ کس حق ندارد هواپیمایی را که بر طبق قانون ثبت نشده و یا تاریخ ثبت موقت آن منقضی شده و یا ثبت آن باطل شده باشد، در داخل و یا خارج از کشور کانادا به پرواز درآورد. اسناد مربوط به ثبت و تابعیت هواپیما باید همواره در داخل هواپیما نگهداری شود.[۲۳۴] چنانچه هواپیمایی در یک کشور خارجی که با کانادا معاهده دو جانبه­ای نداشته، ثبت شده باشد ممکن است وارد کانادا شده و یا در آنجا به کار گرفته شود مشروط بر اینکه از اداره ثبت کانادا تقاضای مجوز نموده و وزیر با پرواز آن موافقت کرده باشد. در این صورت وزیر شرایطی را مشخص خواهد کرد که هواپیما باید آن شرایط را رعایت کند.[۲۳۵] اداره ثبت و تابعیت هواپیما در کانادا وظیفه دارد پس از ثبت هر هواپیما، اطلاعات مربوط به آن را منتشر کند. اطلاعات منتشره شامل نوع ثبت (ثبت دائم یا موقت)، نام و مشخصات مالک، علامت ثبت و هر مشخصه­ای که به نظر اداره مربوطه، ضروری تشخیص داده شود خواهد بود.

ثبت و تابعیت هواپیما در بریتانیا از پیچیدگی خاصی برخوردار است. مطابق قانون ۱۹۴۹ هواپیمایی کشوری انگلیس، ملکه می ­تواند قانونی را برای ثبت هواپیما در پادشاهی انگلستان تصویب کند.[۲۳۶]

عبارت پادشاهی انگلستان به بریتانیا (یعنی انگلستان، اسکاتلند و ولز) و ایرلند شمالی اشاره دارد. قدرت ملکه معمولاً جزایر مانش[۲۳۷]، جزیره من[۲۳۸] و دیگر سرزمین‌های تحت قیمومت را نیز در برمی­گیرد. در این کتاب، منظور از انگلستان، هواپیمایی ثبت شده در بریتانیا و ایرلند شمالی است.عبارت مشترک المنافع به وسیله قانون هوانوردی ۱۹۷۹ تعریف شده است که مطابق آن، این عبارت شامل پادشاهی انگلستان، جزیره من و کشورهای ذکر شده در بند (۳) است.قانون ۱۹۴۸ شامل تابعیت انگلیس و تمامی سرزمینهایی که محدوده پادشاهی را تشکیل می­ دهند، یا سرزمینهایی که پادشاه در آن صلاحیت و اقتدار قضایی دارد خواهد بود.به طور کلی قانون هواپیمایی کشوری هیچ تمایزی بین هواپیمای ثبت شده در سرزمین‌های تحت اقتدار انگلستان و هواپیماهای ثبت شده در کشورهای خارجی قائل نشده است. تفاوت اصلی بین هواپیمای ثبت شده در انگلستان و هواپیمای ثبت شده در هر جای دیگر است. ‌بنابرین‏ عبارت هواپیمای مشترک المنافع به معنی هواپیمای ثبت شده در کشورهای مشترک المنافع است که در بالا تعریف شد و تمامی هواپیماهای دیگر از نظر قانون انگلیس هواپیماهای خارجی و یا هواپیماهای بدون تابعیت هستند.[۲۳۹]در انگلستان، مسئولین هواپیمایی کشوری مسئولیت ثبت هواپیما را به عهده دارند.[۲۴۰]هواپیماهایی که می‌توانند در انگلستان ثبت شوند با دو کشور ایران و کانادا متفاوتند. در این کشور به منافع عمومی توجه خاصی شده است. در موارد مشروحه ذیل، هواپیما نمی­تواند در انگلستان به ثبت برسد یا ثبت آن ادامه یابد:

    1. هواپیما در جایی خارج از انگلستان به ثبت رسیده باشد.[۲۴۱]

    1. ثبت هواپیما در یکی از کشورهای مشترک المنافع ترجیح داده شود.[۲۴۲]

    1. منافع عمومی ثبت هواپیما یا ادامه فعالیتآن در انگلستان به مصلحت نباشد.[۲۴۳]

  1. شخص حقیقی یا حقوقی که از نظر حقوقی سهم یا منافعی در هواپیما دارد، تابعیت ایرلند را داشته، یا شرکتی باشد که فعالیت تجاری آن در اسکاتلند متمرکز است، یا شخصی باشد که در یکی از کشورهای مشترک المنافع فعالیت داشته یا مرکز اصلی فعالیت وی در یکی از این کشورها باشد.[۲۴۴]علی‌رغم شرایط مذکور، نمی­تواند هواپیمایی را در انگلیس به ثبت برساند، ثبت هواپیمای وی را قبول نمایند به شرطی که وی ساکن انگلیس بوده[۲۴۵] و مرکز فعالیت تجاری وی در انگلستان باشد یا این که هواپیمای خود را در اختیار شرکتی قرار دهد که شرایط ثبت در انگلستان را دارا است.[۲۴۶]

ثبت انواع مختلف هواپیما

قانون هواپیمایی کشوری ایران و آیین نامه ثبت و تابعیت هواپیما در این کشور ‌در مورد ثبت و تشریفات مربوط به انواع مختلف هواپیما تفکیکی قائل نشده­اند.

مطابق قانون مربوط به ثبت هواپیمایی کشوری کانادا، هواپیما با عنوان­های هواپیمای کشوری، دولتی و خصوصی به ثبت خواهد رسید. هواپیمایی که مالکیت آن به طور کامل متعلق به دولت بوده و در خدمت دولت کانادا قرار گرفته و استفاده شود، به عنوان هواپیمای دولتی ثبت می­ شود. وسیله­ هایی مثل هلی کوپتر که برای آموزش به پرواز در می­آیند به عنوان هواپیمای کشوری ثبت می­شوند.[۲۴۷] متقاضی ثبت علاوه بر تعیین نوع استفاده از هواپیما، باید اطلاعات لازم از جمله مدل، شماره سریال و کارخانه سازنده و وضعیت فعلی هواپیما را در تقاضانامه خود مشخص نماید. متقاضی همچنین باید ثابت نماید که هواپیمای مورد نظر در هیچ کشوری قبلاً به ثبت نرسیده و اگر به ثبت رسیده باشد از ثبت آن کشور خارج شده است.[۲۴۸]پس از ثبت هواپیما، مالک آن باید به طور مرتب وضعیت هواپیمای خود را به اداره ثبت هواپیما گزارش نماید. گزارش مذبور شامل تعداد پروازها، نوع پرواز، تعداد توقفها و زمان پرواز در مدت ثبت خواهد بود.[۲۴۹]

تشریفات و آیین نامه ثبت هواپیماها

آیین­ نامه ثبت و تابعیت هواپیماهای ایرانی در سال ۱۳۴۳ تهیه و به تصویب دولت رسیده است.[۲۵۰] مطابق آن، تقاضای ثبت هواپیما باید از طرف مالک یا نماینده او بر روی برگه ویژه­ای که سازمان هواپیمایی کشوری برای آن تخصیص داده تنظیم و به سازمان تحویل گردد. اداره مذبور پس از بررسی شرایط، آن را در دفتر ثبت هواپیماها ثبت و علائم ثبت و تابعیت هواپیما را تعیین و گواهی نامه ثبت و تابعیت را صادر می­ نماید.[۲۵۱] کلیه اطلاعاتی که در گواهینامه ثبت و تابعیت هواپیما ذکر می­ شود باید در دفتر ثبت هواپیما که در اداره کل هواپیمایی کشور نگهداری می­ شود درج گردد.[۲۵۲] گواهینامه­ های مذبور همیشه باید در هواپیما موجود باشد تا در صورت لزوم به مقامات صلاحیت­دار ارائه گردد.[۲۵۳] هواپیما از تاریخی که ثبت می­­گردد تابعیت ایرانی خواهد داشت.[۲۵۴]


فرم در حال بارگذاری ...