1400/02/31

پایان نامه بررسی رابطه بین سود اقتصادی با بازده حقوق صاحبان سرمایه در شرکتهای برتر پذیرفته شده در بازار

 

هزینه‌های R & D:

مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری[۱] هزینه‌های تحقیق و توسعه، می‌بایست طی دوره‌ای که تحمیل شده‌اند حذف فوری گردد. این هزینه‌ها صرفاً زمانی می‌توانند معوق یا سرمایه‌ای شوند که قویاً انتظار رود، تحمل چنین مخارجی منجر به ایجاد منافع با اهمیتی در آینده می‌شود. در غیر این صورت می‌بایست حذف فوری شوند. رویکرد EVA ایجاب می‌کند که مخارج R & D سرمایه‌ای شوند و در ترازنامه به عنوان یک قلم دارایی منعکس و طی دوره‌ای مناسب مستهلک گردد (استورات، ۱۹۹۴،۷۰-۴۶).
دانلود پایان نامه

 

۲-۱۳-۲- مخارج بازاریابی:

اصول پیش گفته در مورد مخارج بازاریابی نیز صدق می‌کند. GAAP الزام می‌دارد که این مخارج نیز همانند هزینه‌های R & D حذف فوری شوند و لیکن از دیدگاه سرمایه گذار نباید با  این مخارج بعنوان هزینه رفتار شود. استوارت ،۱۹۹۸، استدلال می‌کند که هزینه‌های ایجاد محصول جدید و بازاریابی، جهت کسب سهم بازار بیشتر متحمل می‌شوند، از این رو می‌بایست سرمایه‌ای و طی دوره‌ای مناسب مستهلک گردند.

 

۳-۱۳-۲- حسابداری تحصیل[۳] (سرقفلی):

حسابداری
استوارت ،۱۹۹۱، مطرح کرد که برخورد اقتصادی صحیح با سرقفلی، حذف آن طی عمر اقتصادی برآوردی آن‌هاست. با وجود این، به دلیل اینکه سرقفلی غالباً ناشی از داراییهای با عمر نامحدود نظیر مارک تجاری، اعتبار و موقعیت بارز است، وی توصیه می‌کند که مبلغ اولیه سرقفلی در ترازنامه نگهداری شود و به هیچ وجه حذف نگردد (استورات، ۱۹۹۴،۷۰-۴۶).
عکس مرتبط با اقتصاد

 

۴-۱۳-۲- مالیات

سود مشمول مالیات عمدتاً به دلیل اختلافات زمانی کمتر از سود حسابداری است. اختلافات زمانی این چنین موجب افزایش مالیات معوق منعکس شده در ترازنامه می‌شود.

نتیجه این است که مالیات واقعی پرداخت شده در سالی معین با هزینه یا بدهی مالیاتی صورت حساب سود و زیان یکی نیست (مالیات پرداخت شده بطور طبیعی پایین‌تر است) (دویت، ۲۰۰۴،۸۷)[۵].

از دید سهامدار، یک شرکت دایر در حال رشد احتمالاً هرگز مالیات معوق را پرداخت نمی‌کند. در محاسبه EVA, NOPAT صرفاً مالیاتی که به صورت نقد پرداخت شده می‌بایست در نظر گرفته شود. بنابراین تعدیل لازم مستلزم آن است که مالیات معوق کسر شده از سود سالهای گذشته به سرمایه اضافه شود. به این ترتیب IC و هزینه سرمایه را می‌توان محاسبه نمود. چنین رویه‌ای در مورد سایر ذخایری که حسابداری در نظر می‌گیرند نیز اعمال می‌شود. ذخایری نظیر پرداخت هزینه‌های تعهدات، ضمانت‌نامه‌ها، ذخیره و.م. و ذخیره کاهش ارزش موجودیها. اگر چنین ذخایری بیش از اندازه بزرگ باشند، به طور غیرطبیعی موجب کاهش سود خواهند شد و اگر بیش از اندازه کوچک باشد، سود را متورم خواهند نمود. در مورد ضمانت نامه‌ها، می‌توان تصویری واقعی از مخارج را صرفاً با بهره گرفتن از فهرست پرداختهای واقعی طی سال بدست آورد (لیبنبرگ، ۲۰۰۴، ص ۱۵) [۶]. بنابراین در برخورد با این ذخایر، هر گونه افزایش ذخیره نسبت به سال گذشته را از هزینه مربوطه کسر و هر گونه کاهش را به آن اضافه می‌نماییم.

[۱]- Genrral Accepted Accounting principle (GAAP)

[۲] - Stewarts., 1994, 46-70.

[۳] - Acquisition

[۴] - Stewarts., 1994, 46-70.

[۵]- Dout,2004,87

[۶] -LIBENBERG, IE. 2004, 15

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...