1400/02/31

پایان نامه ارشد گرایش حسابداری:ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری

.

تعریف عملیاتی

سرمایه فکری

سرمایه فکری شامل دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه است که میتواند برای ایجاد ثروت آفرینی مورد استفاده واقع شود. سرمایه فکری عبارتست از توانایی ذهنی جمعی یا دانش کلیدی به صورت یک مجموعه است. سرمایه فکری شامل منابع نامشهود مختلفی است که برای یک سازمان دارای ارزش هستند.

تقریبا در تمامی مدل های سنجش سرمایه فکری که تا کنون طراحی شده اند، اجزای سرمایه فکری در سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه مشتری (ارتباطی) و سرمایه سازمانی (ساختاری) تعریف شده است.  که این طبقه بندی بوسیله پالیک مطرح شده است.

 

 

سرمایه انسانی

سرمایه انسانی که به عنوان اولین بعد سرمایه فکری تعریف می شود عبارتست از قابلیت ها، مهارت ها و تخصص اعضای انسانی سازمان. سرمایه انسانی برخوردار از تفکر بوده و در بر گیرنده تمام تواناییها و مهارت های افرادی است که در سازمان کار می کنند.

سرمایه انسانی ممکن است برای بعضی از شرکت ها از اهمیت بیشتری و برای شرکت های دیگری از اهمیت کمتری برخوردار باشد. بنابراین تغییرات متغیر سرمایه انسانی به طور عمده ای وابسته به نوع شرکت است.  سرمایه انسانی، بر خلاف سرمایه ساختاری در مالکیت افراد است، مگر اینکه به عنوان شکل مشهود ثبت شود و یا در ساختار و رویه های سازمانی حول یابد.

سرمایه مشتری:

سرمایه مشتری به عنوان دومین بعد سرمایه فکری بیانگر روابط شرکت با دنیای بیرون می باشد. راجع به این بعد در متون مختلف از اصطلاح سرمایه ارتباطی استفاده شده است. سرمایه مشتری شامل وابستگی های برون سازمانی مانند وفاداری مشتریان، حسن شهرت و روابط شرکت با تامین کنندگان منابع آن می باشد. امروزه سرمایه مشتری به عنوان یکی از اقلام دارایی های نامشهود که در افزایش ارزش شرکت ها نقش بسزایی دارد، مطرح است. دسترسی، اکتساب، حفظ و نگهداری این دارایی نامشهود با ارزش به عهده نیروی فروش شرکت است. برنامه های تشویقی شرکت نیز به طور مستقیم و مثبت بر عملکرد یک شرکت تاثیر می گذارد و باعث افزایش ارزش سهام آن می شوند. تاثیر این دارایی ها در ایجاد وفاداری در مشتریان و تقویت دارایی های نامشهود، اعمال می شود. همچنین این فعالیت ها در ایجاد وفاداری به نام تجاری نیز به کار گرفته می شود. پژوهشها نشان دادند که وفاداران به نامهای تجاری سهام آن شرکت را بیشتر خریداری می کنند و بر عکس. از طرف دیگر پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی و محیطهای رسانه ای جدید باعث نزدیک شدن هر چه بیشتر بازاریابان به مشتریان و افزایش شناخت و آگاهی آنها نسبت به مشتریانشان شده است. ارتباطات دیجیتالی با برقراری امکان تماس مداوم با مشتریان باعث افزایش وفاداری آنها به نام تجاری و جذب مشتریان جدید شده است. با در نظر گرفتن ارزش مشتری به عنوان دارایی نامشهود می توان چنین استدلال کرد که بازاریابی به صورت غیر مستقیم بر افزایش ارزش شرکت ها و در نتیجه بر قیمت سهام آنها و نهایتا بر تصمیمات سرمایه گذاران موثر است.

در مدل پالیک فرض شده است که شرکت قصد ارتباط طولانی با مشتریان خود را دارد. بنابراین روابط با مشتریان یک بخش مهمی از مزیت رقابتی و به عنوان یک عامل تعیین کننده عملکرد شرکت است.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

تحقیق ما به دنبال تحقق سه هدف زیر است:

    • ارزیابی میزان دخالت اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاران بورس اوراق بهادر تهران.

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

  • رتبه بندی و تعیین اهمیت هر کدام از اجزای سرمایه فکری برای سرمایه گذاران بورس اوراق بهادر تهران.
  • لزوم انعکاس یا عدم انعکاس اطلاعات مربوط به سرمایه فکری در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران


فرم در حال بارگذاری ...