1400/02/31

پایان نامه ارشد :بررسی سود اقتصادی و سود حسابداری باROE

 

معیارهای مبتنی بر اطلاعات اقتصادی:

عکس مرتبط با اقتصاد
مهمترین معیارهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از داده‌های اقتصادی وجود دارد عبارتنداز: REVA, MVA, EVA.

MVA تفاوت بین ارزش بازار یک شرکت و ارزش اقتصادی سرمایه‌ای است که بکار گرفته  است.  EVA ایجاد کننده MVA است.   زیرا ارزش فعلی EVA های آتی است که مبنای ارزیابی و ارزشگذاری شرکت در بازار می‌باشد. بنابراین اگر چه EVA یک معیار داخلی برای اندازه‌گیری عملکرد است، ولی همین معیار داخلی منجر به ایجاد یک معیار خارجی می‌شود که ارزش شرکت را در بازار تعیین می‌کند.
دانلود پایان نامه

REVA به عنوان سود خالص باقیمانده پس از کسر هزینه فرصت سرمایه گذاران به ارزش  بازار، از سود خالص عملیاتی پس از مالیات تعریف می‌شود. در واقع REVA یکی از عمده‌ترین انتقادات وارد شده بر EVA، که هزینه فرصت منابع به کار گرفته شده در شرکت را بر مبنای ارزش دفتری آنها محاسبه می‌کند، را برطرف می‌کند.

 

۱-۴-۲- سود باقیمانده

تئوریهای مرتبط با ارزش برای سهامداران، سابقه طولانی دارد. شاید بتوان گفت از سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بوسیله تلاشهای مارکووتیز، میلر و مودیلیانی، شارپ، فاما و تری نور صحبت درباره این تئوریها آغاز شد.

 

آنچه آنها انجام دادند تعریف کارآمد ریسک و بازده و تبیین رابطه آنها، تبیین مفهوم بازارهای کارا و صرف ریسک بود که همه اینها منجر به مدل قیمت گذاری سرمایه یا CAPM شد.

اقتصاد دانانی همچون هامیلتون «۱۷۷۷» و مارشال «۱۸۹۰» استدلال می‌کردند برای اینکه شرکتی ایجاد ارزش نماید و ثروت خود را افزایش دهد، باید بازده‌ای بیش از هزینه منابع مالی بکار گرفته به شکل بهره و سود سهام پرداختی به سرمایه گذاران خود، داشته باشد. در قرن بیستم این مفهوم با عناوینی مثل سود باقیمانده به کار رفته[۱].

سود باقیمانده عبارت است از سود عملیاتی بعد از مالیات و پس از کسر هزینه سرمایه منابع به کار رفته می‌باشد. سود باقیمانده در واقع همان سود اقتصادی می‌باشد. چنانچه سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات بتواند هزینه‌های سرمایه را تأمین نماید و مبالغی مازاد باقی بماند، اقتصاد دانان به آن سود اقتصادی یا سود باقیمانده می‌گویند[۲].

فرمول محاسبه سود باقیمانده به صورت زیر می‌باشد:

Residual Income = Income – (Interest * Investment)

(کل داراییها * نرخ بهره به کار رفته برای سرمایه گذاری) – سود عملیاتی یا سود خالص = سود باقیمانده

در مورد اجزای سود باقیمانده تعاریف گوناگونی وجود دارد. به عنوان مثال نویسندگان و شرکتهای مختلف مصداقهای زیر را برای Investment عنوان کرده‌اند:

— کل داراییهای موجود

— کل داراییهای بکار رفته

— سرمایه در گردش بعلاوه دیگر داراییها

— حقوق صاحبان سهام

[۱]- Residual lncome. RL

[۲] - Hendrikson, opcit, p 316.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
حسابداری

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...