1401/09/26

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۳-۳-۳ نمره گذاری آزمون قضاوت اخلاقی (DIT) – 8

۲-۳-۳-۳ نمره گذاری آزمون قضاوت اخلاقی (DIT)

سطح قضاوت اخلاقی در آزمون DIT توسّط نمره قضاوت اخلاقی فراقراردادی[۱۶۸] که از این پس به اختصار آن را نمره P می‌نامیم، سنجیده می‌شود. نمره P می‌تواند بین ۰ تا ۹۵/۰ باشد. نحوه محاسبه نمره P کمی پیچیده بوده و بدین صورت می‌باشد که اگر آزمودنی سوألاتی که مربوط به سطوح ۵ و ۶ باشد را در قسمت چهارم (قسمت اولویت بندی) هر ‌معمای اخلاقی اولویت بندی کرده باشد، به صورتی که در جدول (۹-۳) آمده است، نمره آن را می‌گیرد. سپس نمره هر داستان از طریق جمع کردن نمره اولویت‌ها به دست آمده و بعد از آن نمره داستان‌ها با همدیگر جمع می‌شود سپس نمره به دست آمده تقسیم بر کلّ نمره ای که ممکن است به دست آید می‌شود. بدین صورت نمره P به دست می‌آید که عددی بین ۰ تا ۹۵/۰ می‌باشد. نمره P نمی‌تواند ۱۰۰/۰ باشد چرا که بعضی از معمّاها فقط ۳ سوأل مرتبط با سطوح ۵ و۶ دارند که آزمودنی می‌تواند اولویت بندی نموده و نمره آن را بگیرد. در فرم کوتاه که ما استفاده نمودیم ‌معمای دکتر ۴ سوأل و معمّاهای زندانی و نشریه هرکدام ۳ سوأل مرتبط با سطوح ۵ و ۶ دارند.

جدول (۶-۳) نحوه محاسبه نمره P در آزمون DIT

اولویت‌ها

اولویت اوّل

اولویت دوم

اولویت سوم

اولویت چهارم

نمره P

۴

۳

۲

۱

باید توجّه داشته باشیم که چنانچه در آزمون DIT موارد زیر اتّفاق بیفتد به معنای عدم توجّه کافی فرد آزمودنی به سوألات بوده و در این صورت آزمودنی از گروه نمونه حذف می‌شود و طبعاً نیازی به نمره گذاری آزمونی که وی پاسخ داده است نمی‌باشد.

۱– پرسشنامه های با نمره M بالاتر از ۴ برای فرم کوتاه از نمونه حذف می‌شوند چرا که نمره M ( بی معنا[۱۶۹] ) به نوعی سوأل انحرافی است که در آزمون برای سنجیدن این که فرد به درستی و با دقت به سوألات پاسخ می‌دهد یا نه از آن استفاده شده است.

۲- اگر در دو داستان، بیش از ۹ سوأل جدول با یک سطح اهمّیت علامت زده شده بودند، آن فرد حذف می‌شود.

جدول (۷-۳) : سطح قضاوت مورد بررسی در سوألات معمّاهای آزمون DIT

معمّاهای اخلاقی[۱۷۰]

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۲

دکتر[۱۷۱]

۳

۴

۳

۲

۵

M

۳

۶

۴

۵

۴

۵

زندانی[۱۷۲]

۳

۴

۳

۴

۶

M

۳

۴

۳

۴

۵

۵

نشریه[۱۷۳]

۴

۴

۲

۴

M

۵

۳

۳

۵

۵

۴

۴

۳-۳-۳-۳ تفسیر آزمون قضاوت اخلاقی (DIT)

چنانچه فرد نمره ای که فرد از آزمون DIT می‌گیرد بین ۰ تا ۵۵/۰ باشد بدین معنا است که سطح استدلال اخلاقی وی پایین می‌باشد و در غیر ای صورت یعنی در صورتی که نمره فرد بین ۵۵/۰ تا ۹۵/۰ باشد سطح قضاوت اخلاقی وی بالا می‌باشد.

۴-۳-۳-۳ پایایی آزمون قضاوت اخلاقی (DIT)

محقّقان در مطالعات متعدّد به منظور برآورد پایایی DIT از روش بازآزمایی استفاده کرده‌اند. دیویسون و رابینز[۱۷۴] (۱۹۸۷) به نقل از رست (۲۰۰۰) بر روی ۴ نمونه، آزمون DIT را بازآزمایی کردند، که نتایج آن به شرح زیر است.

جدول(۸-۳) : تعداد افراد نمونه و ضرایب پایایی محاسبه شده آزمون DIT

نمونه ها

۱

۲

۳

۴

تعداد نمونه(N)

۱۲۳

۱۹

۳۳

۵۲

ضریب پایایی

۸۲/۰

۷۶/۰

۸۱/۰

۷۱/۰

ضریب پایایی از ۷۱/۰ تا ۸۲/۰ در نوسان بوده است ولی در همگی نمونه ها بالا و قابل قبول بوده است. ضریب آلفای کرونباخDIT نیز، توسّط رست و همکاران وی در طول یک دوره ۱۶ ساله از سال ۱۹۷۹ تا سال ۱۹۹۹ به دست آمده است.

جدول(۹-۳) : ضریب آلفای کرونباخ DIT

نمونه ها

سال اجرا

تعداد نمونه

آلفای کرونباخ

۱

۱۹۷۹

۹۹۴

۷۶/۰

۲

۱۹۹۵

۹۳۲

۷۸/۰

مطالعه دیویسون (۱۹۷۸) به نقل از رست و همکاران (۱۹۹۷)، ضریب همسانی درونی را ۷۷/۰ به دست آورد.

آزمون DIT تا کنون در بیش از ۱۰۰۰ مطالعه مورد استفاده شده و بر روی بیش از نیم میلیون نفر اجرا شده است که همگی آن‌ ها ضرایب پایایی بالایی گزارش داده‌اند (ماتارازو و همکاران، ۲۰۰۸).

جدول(۱۰-۳) : ضریب آلفای کرونباخ آزمون DIT در این پژوهش

ضریب آلفای کرونباخ

۶۸/۰

لارنس[۱۷۵](۱۹۷۸) به نقل از لطیف (۲۰۰۰)، در مطالعه ای متوجّه شد که افرادی در DIT نمرات بالایی می‌گیرند، مراحل ۲ و ۳ رشد اخلاقی را به خوبی مراحل ۵ و ۶ می‌فهمند، امّا افرادی که نمرات پایینی در DIT می‌گیرند، عبارات و مفاهیم مربوط به مراحل ۵ و ۶ در آزمون را نمی‌فهمند.

۴-۳ روش اجرای پژوهش

ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه بود لذا محقّق با توجّه به نوع جامعه مورد مطالعه و به منظور جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه‌ها را به آزمودنی‌های انتخاب شده از جامعه آماری تحقیق ارائه داد. این پرسشنامه‌ها از نوع خودگزارشی بوده و توسط آزمودنی‌ها و به صورت فردی پاسخ داده شدند.

۵-۳ روش پژوهش


فرم در حال بارگذاری ...