1401/09/26

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۲-۷- راه های جذب گردشگر به وسیله صنعت اسب سواری: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۲-۶-۵- عید قربان:

این عید، عیدی بزرگ برای مسلمانان است. در این عید، ترکمن ها خانه های خود را آراسته و تزیین می نمایند. بهترین لباس های خود را پوشیده و شیرینی های گوناگون را فراهم می نمایند و چشم به راه مهمان می نشینند. این رسم، به مانند عید نوروز باستانی ایرانیان است. در گذشته، ترکمن ها تنها خوراک های گوناگونی را از گوشت پخته و آن ها را برای همسایگانشان می‌فرستادند و سال خوب و پربرکتی برای آنان آرزو می‌کردند. هم چنین در عید قربان پسران و دختران بیشتر از معمول به بازی می پردازند. از جمله این که تعدادی پسر و دختر در جایی گرد هم می‌آیند و با چند چوب و ریسمان، تابی را که در اصطلاح محلی به آن سنجق می‌گویند، درست کرده و تاب می خورند و به دید و بازدید یکدیگر می‌روند. مردم توانگر فارس زبان استان گلستان هم قربانی کرده و این روز را جشن می گیرند.

۲-۶-۶- ماه مبارک رمضان و عید فطر:

ترکمن ها چند روز پیش از فرارسیدن این ماه گوسفند می کشند و همسایگان و خویشاوندان را برای تناول فرا می خوانند.

۲-۶-۷- جشن شصت و سه سالگی:

در بین مردم ترکمن مرسوم است که هر یک از مردان که به سن شصت و سه سالگی می‌رسد به پاس بزرگداشت شصت و سه سال زندگی حضرت محمد (ص) جشنی را به پا می‌دارد. این جشن که به زبان ترکمنی بدان آق قویون (گوسفند سفید) می‌گویند. با توجه به وضع مالی شخص برگزار کننده ممکن است مفصل یا مختصر باشد. حداقل این که باید با غذای مختصری آب گوشت از مدعوین پذیرایی شود و اگر هم صاحب جشن توانایی مالی داشت یک یا دو بره و گوسفند سفید یا بز را ذبح کرده و در میان خانواده ها تقسیم می‌کند و گاه ممکن است مراسم کشتی و مسابقه اسب سواری هم ترتیب دهند. در مراسم کشتی گیری، روستائیان دور دست نیز شرکت می‌کنند. به برندگان این مسابقات، از طرف صاحب جشن یا خویشاوندان نزدیک او، پول نقد یا پارچه و پیراهن به عنوان جایزه می‌دهند.

۲-۶-۸-رقص خنجر:

در این رقص که با حرکات متهورانه ای هم همراه است، ابتدا جوانان ترکمن لباس های سنتی خود را پوشیده به دور هم حلقه زده و دست به گردن یکدیگر می اندازند. بعد شمشیر دار در میان قرار گرفته و ذکر خوانده می شود. تعداد خاصی در عدد ذکرخوانان مطرح نبوده و گاه شش و گاه هشت نفر یا بیشتر در میان می‌آیند و به ذکرخوانی می پردازند. این رقص زیبا که سراسر هیجان، حرکات و فریاد است آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا یکی از افراد از شدت التهاب غش کند و بیفتد. سپس شمشیردار به گوش او غزلیاتی می‌خواند تا به هوش آید.(شامخ، ۱۳۸۶)

۲-۷- راه های جذب گردشگر به وسیله صنعت اسب سواری:

۲-۷-۱- صنعت اسب و پتانسیل بالای اشتغال‌زایی

صنعت اسب در دنیا همیشه یکی از صنایع پول ساز با گردش مالی بالا بوده است چون از یک سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند بوده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کم‌کم آن را به شکل اقتصادی در آورده‌اند و برای آن با تبلیغات و رسانه های جمعی بازار‌ ایجاد کرده‌اند که ‌این بازار به سرعت به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود و از سوی دیگر دولت‌ها همیشه در حال گسترش فعالیت‌های مرتبط با اسب بوده‌اند از دو منظر؛ یکی سرگرمی‌ و دیگری اشتغالزایی.

جنبه سرگرمی‌گاه استفاده های سیاسی نیز در بر داشته است بدین صورت که با‌ ایجاد مسابقات و کمک به تولید و ‌ایجاد رقابت بین تولید‌کنندگان از اسب به‌ عنوان یک ابزار ساده و کم هزینه برای سرگرم کردن مردم استفاده ‌کرده‌است. و از دیدگاه دیگر بخش اشتغالزایی‌، صنعت اسب یکی از صنایع بسیار ‌اشتغال‌زا است از تولید تا نگهداری و آموزش اسب برای مسابقات و خدمات وابسته و تولید لوازم سوارکاری که هنوز به صورت دستی تولید می‌شوند و فروش بالایی هم دارند. البته ‌این بدان معنی نیست که نباید با تکنولوژی در تولید پیش رفت.

در‌این تحقیق به بررسی وضعیت اقتصادی کشور آمریکا که یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در زمینه مرتبط با بازار و اشتغال اسب هست پرداخته می‌شود تا در فرصتی دیگر به‌این مهم پرداخته شود که چرا با وجود سفارشات موکد دینی به ورزش اسب‌سواری،‌ این ورزش و صنعت وابسته به آن چندان جدی گرفته نمی‌شود.

۲-۷-۲- صنعت اسب دوانی ایالات متحده آمریکا

یکی از غول‌های صنعت اسب در تمام زمینه‌ها از آموزش‌، پرورش‌، صادرات تا برگزاری تورهای اسبی و استفاده غذایی از اسب آمریکا است.

در آمریکا نگاه به اسب مثل تمام صنایع دیگر کاملا اقتصادی است و ‌بنابرین‏ برای رشد و جذب سرمایه‌گذار و پیشرفت نیاز به رشد مداوم دارد و به راحتی از صنایع مورد نیاز برای رشد استفاده و پویایی خود را حفظ می‌کند و برخورد با‌ این صنعت کاملا حرفه‌ای است و ‌تولید کننده و دیگر قسمت‌ها شغل‌های جداگانه تخصصی به حساب می‌آیند که دارای رشته دانشگاهی در سطوح بالا هستند چون اگر صنعت به شکل حرفه‌ای پیش نرود در رقابت با اروپا بازار را از دست می‌دهد و زیان ده می‌شود.

گردش مالی سالانه کالاها و خدمات صنعت اسب آمریکا بیش از ۳/۲۵ میلیارد دلار بوده و مبلغ ۱/۱۱۲ ملیارد دلار تولید ناخالص داخلی آمریکا از صنعت اسب است. که شامل کورس‌، مسابقات زیبایی و استفاده تفریحی و ورزشی از اسب است. که هریک حدود ۲۵ درصد از کل را در بر می‌گیرد.

در آمارگیری سال ۱۹۹۶ تعداد کل اسبان موجود در آمریکا ۷ میلیون بوده که ۷۲۵۰۰۰ اسب در صنعت کورس مشغول به فعالیت بوده‌اند.۱۹۰۰۰۰۰ اسب در مسابقات حرفه‌ای پرش و درساژ؛ ۲۹۰۰۰۰۰ در استفاده های تفریحی از اسب و ۱۲۰۰۰۰ اسب در چوگان، سواری وسترن‌، تورهای اسبی و اسب‌های پلیس و سواره نظام و مابقی در اصطبل‌های شخصی و در یک‌سال حدود ۴۰۰۰۰ اسب وارد آمریکا شده است.

در آمریکا زیر ساخت‌های مرتبط با صنعت اسب و همچنین صنایع پائین دستی مرتبط نیز رشد خوبی ‌داشته‌اند.مشتری‌یابی: بزرگ‌ترین شبکه بازاریابی صنعت اسب که شامل مجله‌های با موضوع اسب و خبرنامه ها و وب سایت‌های مرتبط با تبلیغات و فروش در ‌ایالات متحده به چاپ می‌رسد و روزانه افراد جدیدی را به سرمایه‌گذاری در‌ این صنعت ترغیب می‌کند.

۲-۸-شرط بندی در مسابقات اسب سواری

اسلام با تشریح قانون سبق ورمایه خلائی را که در اجتماع مسلمانان از نظر تفریحات سالم بچشم می‌خورد از میان برده و به وسیله آن ، نوع ورزش‌های صحیح و معقول را نشان داده است و فایده آن آماده ساختن مردم برای جهاد و مبارزه با دشمنان است. اصولاً مباحثی که در فقه عنوان می‌گردد بایست به یکی از دلایل چهارگانه (قرآن روش پیامبر و اهل بیت و عقل و اجماع) مستند باشد تا مورد بحث و تأیید باشد.


فرم در حال بارگذاری ...