1401/09/26

منابع پایان نامه ها – جدول (۴-۶) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی در بین معلمان زن – پایان نامه های کارشناسی ارشد

الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده­هـا

ب) تجزیه و تحلیل استنباطی داده­هـا

­الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده هـا

در این قسمت آمار جمعیتی نمونه ی مورد مطالعه بر اساس ویژگی­های دموگرافیک و با بهره گرفتن از جدول توزیع فراوانی و نمودار توصیف شده است.

  • سن آزمودنی ها

جدول(۴-۱) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها

گروه سنی

فراوانی

درصد فراوانی

۲۰تا۳۰سال

۲۹

۱۸

۳۱تا۴۰سال

۱۰۱

۶۲

۴۱تا۵۰سال

۳۲

۲۰

مجموع

۱۶۲

۱۰۰

نمودار(۴-۱) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها

همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان می‌دهد از مجموع نمونه های این تحقیق ۱۸درصد دارای سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال بودند، ۶۲درصد ۳۱ تا ۴۰ سال و ۲۰درصد ۴۱ تا۵۰سال می‌باشند.

  • تحصیلات آزمودنی ها

جدول(۴-۲)توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها

تحصیلات

فراوانی

درصدفراوانی

فوق دیپلم

۱۵

۹

لیسانس

۱۰۹

۶۷

فوق لیسانس

۳۸

۲۴

مجموع

۱۶۲

۱۰۰

نمودار(۴-۲) توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها

همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان می‌دهد از مجموع نمونه های این تحقیق ۹درصد دارای مدرک فوق دیپلم،۶۷درصد لیسانس و ۲۴درصد فوق لیسانس می‌باشند.

  • سابقه خدمت آزمودنی ها

جدول (۴-۳) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت

سابقه خدمت

فراوانی تحصیلات معلمان

درصدفراوانی

۱تا۵

۷

۴

۶تا۱۰

۱۹

۱۱

۱۱تا۲۰

۸۶

۵۲

۲۱به بالا

۵۰

۳۳

مجموع

۱۶۲

۱۰۰

نمودار(۴-۳) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت

همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان می‌دهد از مجموع نمونه های این تحقیق ۴درصد سابقه خدمت ۱تا۵سال، ۱۱درصد ۶تا۱۰سال،۵۲درصد ۱۱تا۲۰سال و ۳۳درصد ۲۱تا۳۰ می‌باشند.

آزﻣﻮن ﻛﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ (ﺗﺴﺖ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﺑﺮازش)

به منظور اینکه نظرات آزمودنی ها از سطح نرمال برخوردار می ‌باشند یا خیر؟واینکه جهت تجزیه و تحلیل داده ها از چه نوع قواعد و آزمون پارامتریک یا غیر پارامتریک بهره گیری شود. ‌بر اساس آزمون کولموگراف اسمرینف استفاده شده که نتایج آن در ذیل مشخص شده است.

ﺟﺪول (۴-۴): ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻛﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ

ﻣﺘﻐﻴﺮ

ﻣﻘﺪار آﻣﺎره

k – s

ﺳﻄﺢ

ﻣﻌﻨﻲ داری

ﻧﺘﻴﺠﻪ­

(ﻧﺮﻣﺎل / ­ﻏﻴﺮ ﻧﺮﻣﺎل بودن توزیع)

شاخص های فشارهای شغلی معلمان

۲۷۹/۰

۴۳۱/۰

نرمال

مسئولیت پذیری

۳۲۱/۰

۲۳۰/۰

نرمال

شخصیت اجتماعی

۴۹۵/۱

۱۵۸۴/۰

نرمال

وضعیت روحی روانی

۰۳۴/۱

۱۰۶/۰

نرمال

نتیجه آزمون:

نتایج آزمون نشان می‌دهد که چون سطح معناداری متغیرها بزرگتر از ۰۵/۰ می‌باشد ( Sig>0.05 )
در نتیجه تمامی متغیرها دارای توزیع نرمال می‌باشند و ‌می‌توان برای بررسی سوالات پ‍ژوهش از
آزمون های پارامتریک استفاده کرد.

ب) تجزیه و تحلیل استنباطی داده هـا

  • سوال اول پژوهش:

آیا فشارهای شغلی بر میزان مسئولیت پذیری معلمان زن مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟

جدول (۴-۶) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی در بین معلمان زن

متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig

فشارشغلی

۱۶۲

۰۸/۱۲

۹

۳۴/۲

۱۶۱

۰۰۰/۰

با توجه به مقدار آزمون (۳۴/۲=t) و سطح معناداری به­دست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۶) ‌می‌توان گفت که بین میانگین مؤلفه‌ فشارهای شغلی (۰۸/۱۲)و میانگین نظری (۹) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائی­که میانگین مؤلفه‌ فشارهای شغلی از میانگین نظری بیشتر­ است ‌می‌توان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی بر میزان مسئولیت پذیری معلمان زن مدارس متوسطه تاثیر گذار بوده است.

  • سوال دوم پژوهش:

آیا فشارهای شغلی در شخصیت اجتماعی معلمان زن مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟

جدول(۴-۷) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی معلمان زن

متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig

فشار شغلی

۱۶۲

۰۲/۱۸

۱۵

۴۴/۲

۱۶۱

۰۰۰/۰

با توجه به مقدار آزمون (۴۴/۲=t) و سطح معناداری به­دست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۷) ‌می‌توان گفت که بین میانگین مؤلفه‌ فشارهای شغلی (۰۲/۱۸)و میانگین نظری (۱۵) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائی­که میانگین مؤلفه‌ فشار شغلی از میانگین نظری بیشتر­ است ‌می‌توان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی در شخصیت اجتماعی معلمان زن مدارس متوسطه تاثیر گذار بوده است.

  • سوال سوم پژوهش:

آیا فشارهای شغلی بر وضعیت روحی و روانی معلمان مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟

جدول(۴-۸) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان

متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig

فشارشغلی

۱۶۲

۰۱/۲۳

۲۱

۱۳/۱

۱۶۱

۰۰۰/۰

با توجه به مقدار آزمون (۱۳/۱=t) و سطح معناداری به­دست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۸) ‌می‌توان گفت که بین میانگین مؤلفه‌ فشارشغلی (۰۱/۲۳)و میانگین نظری (۲۱) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائی­که میانگین مؤلفه‌ فشارشغلی از میانگین نظری بیشتر­ است ‌می‌توان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی بر وضعیت روحی و روانی معلمان زن مدارس متوسطه تاثیر گذار بوده است.

  • سوال اصلی پژوهش:

آیا فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟

جدول(۴-۹) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان

متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig

فشارشغلی

۱۶۲

۳۲/۶۵

۶۳

۳۹/۳

۱۶۱

۰۰۰/۰

با توجه به مقدار آزمون (۳۹/۳=t) و سطح معناداری به­دست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۹) ‌می‌توان گفت که بین میانگین مؤلفه‌ فشارشغلی (۳۲/۶۵)و میانگین نظری (۶۳) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائی­که میانگین مؤلفه‌ فشارشغلی از میانگین نظری بیشتر­ است ‌می‌توان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی و روش‎های مقابله با آن دربین معلمان زن مدارس متوسطه درسطح بالایی قرار دارد.

فصل پنجم

نتیجه ­گیری و ­ارائه پیشنهادها

جمع بندی


فرم در حال بارگذاری ...