منابع پایان نامه ها – جدول (۴-۶) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی در بین معلمان زن – پایان نامه های کارشناسی ارشد
الف) تجزیه و تحلیل توصیفی دادههـا
ب) تجزیه و تحلیل استنباطی دادههـا
الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده هـا
در این قسمت آمار جمعیتی نمونه ی مورد مطالعه بر اساس ویژگیهای دموگرافیک و با بهره گرفتن از جدول توزیع فراوانی و نمودار توصیف شده است.
- سن آزمودنی ها
جدول(۴-۱) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها
گروه سنی
فراوانی
درصد فراوانی
۲۰تا۳۰سال
۲۹
۱۸
۳۱تا۴۰سال
۱۰۱
۶۲
۴۱تا۵۰سال
۳۲
۲۰
مجموع
۱۶۲
۱۰۰
نمودار(۴-۱) توزیع فراوانی سن آزمودنی ها
همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان میدهد از مجموع نمونه های این تحقیق ۱۸درصد دارای سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال بودند، ۶۲درصد ۳۱ تا ۴۰ سال و ۲۰درصد ۴۱ تا۵۰سال میباشند.
- تحصیلات آزمودنی ها
جدول(۴-۲)توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها
تحصیلات
فراوانی
درصدفراوانی
فوق دیپلم
۱۵
۹
لیسانس
۱۰۹
۶۷
فوق لیسانس
۳۸
۲۴
مجموع
۱۶۲
۱۰۰
نمودار(۴-۲) توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنی ها
همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان میدهد از مجموع نمونه های این تحقیق ۹درصد دارای مدرک فوق دیپلم،۶۷درصد لیسانس و ۲۴درصد فوق لیسانس میباشند.
- سابقه خدمت آزمودنی ها
جدول (۴-۳) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت
سابقه خدمت
فراوانی تحصیلات معلمان
درصدفراوانی
۱تا۵
۷
۴
۶تا۱۰
۱۹
۱۱
۱۱تا۲۰
۸۶
۵۲
۲۱به بالا
۵۰
۳۳
مجموع
۱۶۲
۱۰۰
نمودار(۴-۳) توزیع فراوانی نمونه ها به تفکیک سابقه خدمت
همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان میدهد از مجموع نمونه های این تحقیق ۴درصد سابقه خدمت ۱تا۵سال، ۱۱درصد ۶تا۱۰سال،۵۲درصد ۱۱تا۲۰سال و ۳۳درصد ۲۱تا۳۰ میباشند.
آزﻣﻮن ﻛﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ (ﺗﺴﺖ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﺑﺮازش)
به منظور اینکه نظرات آزمودنی ها از سطح نرمال برخوردار می باشند یا خیر؟واینکه جهت تجزیه و تحلیل داده ها از چه نوع قواعد و آزمون پارامتریک یا غیر پارامتریک بهره گیری شود. بر اساس آزمون کولموگراف اسمرینف استفاده شده که نتایج آن در ذیل مشخص شده است.
ﺟﺪول (۴-۴): ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻛﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ
ﻣﺘﻐﻴﺮ
ﻣﻘﺪار آﻣﺎره
k – s
ﺳﻄﺢ
ﻣﻌﻨﻲ داری
ﻧﺘﻴﺠﻪ
(ﻧﺮﻣﺎل / ﻏﻴﺮ ﻧﺮﻣﺎل بودن توزیع)
شاخص های فشارهای شغلی معلمان
۲۷۹/۰
۴۳۱/۰
نرمال
مسئولیت پذیری
۳۲۱/۰
۲۳۰/۰
نرمال
شخصیت اجتماعی
۴۹۵/۱
۱۵۸۴/۰
نرمال
وضعیت روحی روانی
۰۳۴/۱
۱۰۶/۰
نرمال
نتیجه آزمون:
نتایج آزمون نشان میدهد که چون سطح معناداری متغیرها بزرگتر از ۰۵/۰ میباشد ( Sig>0.05 )
در نتیجه تمامی متغیرها دارای توزیع نرمال میباشند و میتوان برای بررسی سوالات پژوهش از
آزمون های پارامتریک استفاده کرد.
ب) تجزیه و تحلیل استنباطی داده هـا
- سوال اول پژوهش:
آیا فشارهای شغلی بر میزان مسئولیت پذیری معلمان زن مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟
جدول (۴-۶) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی در بین معلمان زن
متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig
فشارشغلی
۱۶۲
۰۸/۱۲
۹
۳۴/۲
۱۶۱
۰۰۰/۰
با توجه به مقدار آزمون (۳۴/۲=t) و سطح معناداری بهدست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۶) میتوان گفت که بین میانگین مؤلفه فشارهای شغلی (۰۸/۱۲)و میانگین نظری (۹) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائیکه میانگین مؤلفه فشارهای شغلی از میانگین نظری بیشتر است میتوان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی بر میزان مسئولیت پذیری معلمان زن مدارس متوسطه تاثیر گذار بوده است.
- سوال دوم پژوهش:
آیا فشارهای شغلی در شخصیت اجتماعی معلمان زن مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟
جدول(۴-۷) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارهای شغلی معلمان زن
متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig
فشار شغلی
۱۶۲
۰۲/۱۸
۱۵
۴۴/۲
۱۶۱
۰۰۰/۰
با توجه به مقدار آزمون (۴۴/۲=t) و سطح معناداری بهدست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۷) میتوان گفت که بین میانگین مؤلفه فشارهای شغلی (۰۲/۱۸)و میانگین نظری (۱۵) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائیکه میانگین مؤلفه فشار شغلی از میانگین نظری بیشتر است میتوان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی در شخصیت اجتماعی معلمان زن مدارس متوسطه تاثیر گذار بوده است.
- سوال سوم پژوهش:
آیا فشارهای شغلی بر وضعیت روحی و روانی معلمان مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟
جدول(۴-۸) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان
متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig
فشارشغلی
۱۶۲
۰۱/۲۳
۲۱
۱۳/۱
۱۶۱
۰۰۰/۰
با توجه به مقدار آزمون (۱۳/۱=t) و سطح معناداری بهدست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۸) میتوان گفت که بین میانگین مؤلفه فشارشغلی (۰۱/۲۳)و میانگین نظری (۲۱) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائیکه میانگین مؤلفه فشارشغلی از میانگین نظری بیشتر است میتوان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی بر وضعیت روحی و روانی معلمان زن مدارس متوسطه تاثیر گذار بوده است.
- سوال اصلی پژوهش:
آیا فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد؟
جدول(۴-۹) نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه فشارشغلی معلمان
متغیر
فراوانی
میانگین
میانگین نظری
مقدار آزمون
درجه آزادی
sig
فشارشغلی
۱۶۲
۳۲/۶۵
۶۳
۳۹/۳
۱۶۱
۰۰۰/۰
با توجه به مقدار آزمون (۳۹/۳=t) و سطح معناداری بهدست آمده (۰۰۰/۰=sig) حاصل از جدول (۴-۹) میتوان گفت که بین میانگین مؤلفه فشارشغلی (۳۲/۶۵)و میانگین نظری (۶۳) تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجائیکه میانگین مؤلفه فشارشغلی از میانگین نظری بیشتر است میتوان نتیجه گرفت که فشارهای شغلی و روشهای مقابله با آن دربین معلمان زن مدارس متوسطه درسطح بالایی قرار دارد.
فصل پنجم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
جمع بندی
فرم در حال بارگذاری ...