مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۶ مدل مفهومی مدارس هوشمند – پایان نامه های کارشناسی ارشد
به طور کلی، جهتگیری مدرسه هوشمند در مسیر تربیت دانش آموزانی است که به تدریج به دانشجو بدل شوند، یعنی به جای فراگیری دانشهای مختلف، روش فراگیری دانشها را بیاموزند و از استعدادها و تواناییهای خود به نحو مطلوب استفاده کنند. گام بعدی در فرایند آموزش، تمرین و تکرار است. در این مرحله، مدرسه هوشمند به طور مستقل و تنها با مدیریت کلی معلم، به انجام وظیفه میپردازد. یکی از ضعفهای عمده نظام آموزشی سنتی، محدودیت انجام تمرین به دلیل محدودیت وقت و موانعی از قبیل اتلاف وقت در نوشتن و عدم اطمینان دانشآموز به انجام صحیح تمرین در حین انجام و اتلاف وقت فراوان و محدودیت در بررسی آن توسط معلم است. در مدرسه هوشمند، ضمن افزایش سرعت حل تمرین به طبع افزایش کمی حل تمرین، با اجرای سامانه هشدار و راهنمایی به دانشآموز حین انجام تمرین، کیفیت نیز افزایش مییابد. همچنین مجموعه اطلاعات ثبت شده در این بخش نظیر میزان دقت دانشآموز در حل تمرین، سرعت و میزان صرف وقت میتواند نظام آموزشی را در هدایت تحصیلی و ارزیابی وی یاری رساند. مرحله انتهایی، برگزاری آزمون است. نظام آموزش سنتی در این بخش هم دچار ضعفهای کیفی و کمی است که بخشی از این مشکلات با تمهیدات نظام مدرسه هوشمند مرتفع میشود. آزمون در مدرسه هوشمند با توجه به امکانات آن میتواند به شکل متفاوتی برگزار شده و انواع ارزشیابی های با توجه به تواناییها و تفاوت شاگردان اجرا شود.(سازمان آموزش و پرورش استان تهران،۱۳۸۶)
در واقع در مدرسه هوشمند، هر آنچه فراگرفته میشود، بارها در حداقل زمان و با بهترین راندمان میتواند مورد سؤال واقع شود و همه نتایج آن برای ارزیابی میزان موفقیت فرایند آموزش ثبت شود. همچنین نظیر بخش اول یعنی ارائه مطالب، در بخشهای تمرین و آزمون نیز، مجموعه دانش آموزان به طور فردی با فرایند آموزش روبهرو میشوند و هر کس مطابق استعداد و توان و انرژی خود پیشرفت میکند و هرگز دانش آموزان پیشرو، برای دیگری متوقف نمیشوند. همان گونه که دانش آموزان عقبتر مانده، به دلیل جا ماندن، مجبور به عبور سطحی از مطالبی که هنوز به درستی فرا نگرفتهاند، نخواهند شد. بدیهی است تمامی آنچه در مساعدت ابزارها به فرایند آموزش بیان شد، محدود به فضای مدرسه نمیشود و دانشآموز میتواند تمامی آن را در منزل داشته باشد و از نقل و انتقال دفتر و کتاب به مدرسه و منزل بینیاز شود. یکی از ضعفهای پنهان نظام آموزشی سنتی، محدود کردن دانش آموزان به دایره خارج از محدوده علایق و انگیزههایشان است. موضوعی که هر معلمی با آن روبهرو شده است. یک دانشآموز دوست دارد از یادگیری یک درس به صورت سطحی و در حد ضروری عبور کند و در یک زمینه که مورد علاقه اوست، بسیار بیش از آنچه انتظار نظام آموزشی است، تعمق کند. این امکان در مدرسه هوشمند در اختیار دانشآموز قرار میگیرد، بدون آن که به فرایند آموزشی او و گروه دانش آموزان صدمهای وارد شود(همان منبع).
۲-۵ اهداف مدارس هوشمند
تعلیم و تربیت هدفمند است و با نتایجی که معمولاً در سطوح مختلف بیان شده ذینفع است. کلیترین سطح در گزارههای اهداف غایی منعکس گردیده و اختصاصیترین آن در گزارههای اهداف عینی نشان داده شده است (احقر،۱۳۸۴). اهداف مدارس هوشمند در راستای چشم انداز مدارس هوشمند تدوین گردیده است تا نیل به این اهداف، رسیدن به چشم انداز را ممکنتر سازد. اهداف سازمان آموزش و پرورش در خصوص هوشمند سازی مدارس عبارتند از:
• استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه
• ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیتهای فردی و جمعی دانش آموزان
• افزایش حضور، پشتیبانی و مشارکت والدین و گروههای ذینفع در فرایند یادگیری دانش آموزان
• همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندیهای جامعه دانش بنیان
• ایجاد محیطی مناسب جهت ارزیابیهای مستمر و متناسب با استعداد و پیشرفت دانش آموزان
• فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانش آموزان و معلمین در فرآیندهای یاددهی یادگیری
• ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش آموز محوری در فرآیندهای آموزشی
• توسعه مهارتهای ادراکی، کلامی، اجتماعی، حرفهای تخصصی دانش آموزان (احقر،۱۳۸۴).
۲-۶ مدل مفهومی مدارس هوشمند
مدل مفهومی مدرسه هوشمند از پنج عنصر اصلی تشکیل شده است.
-
- محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانهای
-
- زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات
-
- مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانهای
-
- برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات
- ارتباط یکپارچه رایانهای با مدارس دیگر
به کمک این پنج عنصر میتوان مدرسه هوشمند را تعریف کرد. در حقیقت مدارس برای تبدیل به یک مدرسه کاملاً هوشمند باید بتوانند کلیه عناصر ذکرشده را تأمین کنند. در مدل مفهومی ارائه شده سعی گردیده تا به کلیه جنبههای توسعه یک مدرسه هوشمند چه در حوزه سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی توجه شود و تعریف ارائه شده نیز کاربردی باشد. در ادامه هرکدام از عناصر پنجگانه به صورت مجزا تعریف میگردد (جلالی، ۱۳۸۸).
فرم در حال بارگذاری ...