1401/09/26

مقاله های علمی- دانشگاهی | ۲-۲- رضایت زناشویی – 3

رضایت زناشویی: در این پژوهش میزان رضایت زناشویی نمره­ای است که زنان متاهل در پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ(السون۱۹۹۸؛به نقل از سلیمانیان۱۳۷۳ )کسب می‌کند.

۱-۸-قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق مشخص می کند که محقق از لحاظ موضوعی، زمانی و مکانی تحقیق را به چه صورت انجام داده است.

۱-۸-۱- قلمروزمانی: این تحقیق بازه زمانی شهریور ماه سال۱۳۹۳ تا بهمن ماه سال ۱۳۹۳ انجام شده است.

۱-۸-۲- قلمرو مکانی: در این تحقیق قلمرو مکانی شهر صومعه سرا می‌باشد که کلیه معلمان متاهل شهر صومعه سرا مورد مطالعه قرار گرفتند .

۱-۸-۳- قلمرو موضوعی تحقیق: با توجّه به موضوع مورد تحقیق ، متغیرهای رضایت زناشویی، مهارت‌های ارتباطی و خود توصیف گری بدنی در کلیه معلمان متاهل شهر صومعه سرا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. و در حوزه مطالعات روانشناسی عمومی جای دارد.

فصل دوم:

مبانی نظری و

پیشینه تحقیق

۲- ۱- پیش درآمد

ازدواج رابطه ای انسانی، ظریف و پویا و در عین حال پیچیده است. این پدیده یکی از مهمترین وقایع زندگی هر انسان پس از تولد محسوب می شود. رابطه زناشویی به عنوان مهمترین واساسی ترین رابطه انسان توصیف شده است، زیرا ساختاری اولیه را برای بنا نهادن رابطه خانوادگی و تربیت کردن نسل آینده فراهم می‌سازد(کاپلان و بنجامین[۱۱] ،۲۰۰۱). در این فصل ابتدا مباحث نظری در خصوص خود تصویر گری بدنی، احساس رضایت مندی از زندگی و رفتار های پر خطر بیان خواهد شد و سپس نمونه ایی از پیشینه های پژوهشی ذکر خواهد شد.

بخش اول:

رضایت زناشویی

۲-۲- رضایت زناشویی

یک جنبه ی مهم سازگاری با موضوع ازدواج و احساس رضامندی از زندگی زناشویی مرتبط است. ازدواج و زندگی زناشویی مستلزم وجود سطح پایداری از سازگاری از جانب زوج ها است و احساس رضایت از ازدواج نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می‌کند. الیس معتقد است سازگاری زناشویی عموماً به عنوان احساسات عینی خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده از طرف همسر با در نظر گرفتن همه جنبه‌های زناشویی تعریف شده است. این مفهوم به وضوح یک متغیر نگرشی است. ‌بنابرین‏ رضامندی زناشویی مفهومی ایستا و ثابت نیست و اگر زوج ها طی زندگی مشترک خود تغییرات جزئی را در میزان رضامندی تجربه می‌کنند و در نتیجه آن ها همواره ناگریزند خود را فعالانه با جنبه‌های گوناگون و تغییرپذیر فیزیکی، اجتماعی و روانی محیط خود سازگار کنند(برنت[۱۲]،۲۰۰۵).

رضایت زناشویی حالتی است که از جنبه ی درون فردی با تجارب ذهنی خوشایند و از جنبه ی بین فردی با هماهنگی میان انتظارات یک طرف با رفتارهای طرف مقابل خود را نشان می‌دهد و در زمینه‌های گوناگون چون سبک زندگی، ارتباط با اطرافیان، رابطه جنسی، درآمد، تصمیم گیری وقت آزاد با دوستان نمود دارد. خانواده یک نهاد اجتماعی اولیه و حیاتی است که تثبیت و تضمین سلامت فرد و بقای جامعه در این کانون شکل می‌گیرد. فرد نه تنها از نظر جسمی و زیستی، بلکه از نظر عاطفی-روانی و شخصیتی نیز تحت تأثیر خانواده قرار دارد، چرا که خانواده جایگاهی است که فرد می‌تواند با تکمیل شخصیت خویش رضایت زناشویی یکی از فاکتورهای مهم مؤثر بر سلامتی زنان و از مهم ترین شاخص های رضایت از زندگی است که بر میزان سلامت روانی زوجین نیز تأثیر می‌گذارد. عوامل متعددی بر رضایت مندی زناشویی همسران تأثیر دارد که می توان به میزان تحصیلات، نوع انتخاب همسر، نقش زوجین در انتخاب طرف مقابل، نزدیکی فرهنگی و اقتصادی همسران و همچنین رضایت مندی جنسی زوجین اشاره کرد. از سوی دیگر ناسازگاری زناشویی موجب اختلال در روابط اجتماعی، گرایش به انحرافات اجتماعی و افول ارزش های فرهنگی بین زن و شوهر می شود. جهت تداوم و استحکام زندگی زناشویی، رضایت جنسی مورد نیاز است(موحد و عزیزی،۱۳۹۰ ).

۲-۳- اهمیت تشکیل خانواده در رضایت زناشویی

خانواده به عنوان یک گروه اجتماعی دربرگیرنده بیش ترین، عمیق ترین و اساسی ترین مناسبات انسانی است و علاوه بر آن که منبع نیازهای اساسی فرد فرد محسوب می شود. موقعیت های متعدد را برای یادگیری و شکل گیری نگرش ها و تشکیل باورهای اساسی یک فرد را فراهم می آورد که برای زندگی اجتماعی و بهره وری از میراث فرهنگی و انتقال آن حائز اهمیت است. خانواده به عنوان یک واحد و سازمان اجتماعی دارای نقش ها و وظایف متعددی است. یک خانواده می‌تواند نقش تولیدی و نیز خدماتی را برای خود و تعدادی از افراد اجتماع ایفا می‌کند. نقش آموزشی و تربیتی خانواده نیز مشخص و مسلم است همچنین در رفع نیازهای جسمانی و روانی اعضایش نقش غیرقابل انکاری به عهده دارد(یانگ و لانگ[۱۳]،۱۹۹۸). آنچه مهم است برآورده شدن نیازهای افراد در چهارچوب زندگی مشترک و ارتباط متقابل با اعضای خانواده است. در یک خانواده متعادل و سازگار بودن زن و شوهر عامل حفظ نظام و تقویت حیات روانی خانواده می شود(ملازاده،۱۳۸۱).

۲-۴ – مدل های سازگاری (رضامندی) زناشویی

جنبه ی مهم سازگاری با موضوع ازدواج و احساس رضامندی از زندگی زناشویی مرتبط است. ازدواج و زندگی زناشویی مستلزم وجود سطح پایداری از سازگاری، از جانب زوجها است و احساس رضایت ازدواج نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می‌کند. برای تعریف مفهوم سازگاری یا رضایمندی زناشویی شیوه های زیادی وجود دارد. برای مثال، از دیدگاه الیس سازگاری زناشویی عموماً به عنوان «احساسات عینی خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده از طرف همسر، با در نظر گرفتن همه جنبه‌های زندگی زناشویی اش » تعریف شده است(صادقی،۱۳۸۰؛ به نقل از تیرگری،۱۳۸۳). این مفهوم به وضوح یک متغیر نگرشی است و در نتیجه ویژگی شخصیتی یک زوج محسوب می شود و ساگاری با سایر جنبه‌های زندگی احتمالاً رضامندی زناشویی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این متغیر به صورت یک پیوستار[۱۴] تصور می شود که از رضامندی بسیار تا نارضایتی بسیار امتداد دارد. نتایج پژوهش های اغلب محققان نشان داده است که هم عواملی مانند موضوعات رشدی درون فردی شامل ویژگی های شخصیتی، بازخوردها، باورها، ارزش ها و انتظارات و هم موضوعات رشدی بین فردی مانند عشق، صمیمت، تعهد، عواطف و رابطه ی جنسی، الگوهای ارتباطی، موضوعات اجتماعی بر میزان رضامندی زناشویی موثرند. نکته ی اساسی این است که چنان که (نیم کوف و گریک،۱۹۸۵؛ به نقل از تیرگری،۱۳۸۳) اظهار کرده‌اند، سازگاری زناشویی تحت تأثیر عوامل بسیاری است که این عوامل ممکن است از زوجی به زوج دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. با توجه به سازه‌های نظری و یافته های عینی پژوهش در حوزه ی سازگاری زناشویی، این موضوع پذیرش عام یافته است که رضامندی زناشویی یک مفهوم چند بعدی[۱۵] است و در برگیرنده ی عوامل گوناگونی است که همگی در رضایت یا عدم رضایت عمومی در روابط، سهم دارند. گرچه زوج ها از روابط خود انتظارات متفاوتی دارند، اما می توان گفت در این که چه چیزی یک ازدواج(رابطه ی شاد) را تشکیل می‌دهد، اتفاق نظر وجود دارد. ‌بنابرین‏ می توان چنین بیان کرد که سازگاری (رضامندی ) زناشویی مفهومی ایستا و ثابت نیست و اکثر زوج ها طی زندگی مشترک خود تغییرات جزیی را در میزان رضامندی تجربه می‌کنند و در نتیجه آن ها همواره ناگریزند خود را فعالانه با جنبه‌های گوناگون و تغییرپذیر فیزیکی، اجتماعی و روانی محیط سازگار کنند(تیرگری،۱۳۸۳).

۲- ۵- دیدگاه های نظری ‌در مورد رضایت مندی زناشویی

۱٫الیس


فرم در حال بارگذاری ...