1401/09/26

مقاله های علمی- دانشگاهی | قسمت 10 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

در این تحقیق با تعیین متغیرها و نیز روابط بین آن‌ ها و ارائه‌ مدل مفهومی، ابعادی از عوامل مؤثر بر شکل‌گیری برند شناسایی‌شده که تا حدودی می‌تواند،علل مشکلات موجود در برندسازی را روشن سازد.

۳- ۳- ابزار جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات

ابزارهایی که محققین علوم انسانی برای جمع‌ آوری اطلاعات تا کنون توانسته‌اند ابداع نمایند عبارت‌اند از: پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، آزمون فیش، فرم‌ها و نظایر آن، این ابزارها متناسب با نوع تحقیق و روش کار آن برگزیده و طراحی می‌شود(حافظ نیا، ۱۳۸۰). در این تحقیق در مراحل نخست از پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. طی سه مرحله دلفی فازی پرسشنامه‌هایی در اختیار خبرگان قرار گرفت. لازم به ذکر است که در فرایند انجام تحقیق حاضر ابتدا با مطالعه‌ ادبیات مربوط به هر متغیر، و ادبیات شکل‌گیری برند و برندسازی و با کمک روش دلفی فازی، مدلی برای متغیرهای پژوهش انتخاب شده است از آن‌جا که مدل مورد استفاده در این پژوهش پویایی سیستم می‌باشد، پس از استخراج مدل علی – معلولی که مورد بررسی خبرگان صنعت و دانشگاه قرار گرفت و پس از اصلاح مورد تأیید قرار گرفت، اطلاعات مورد نیاز از مصاحبه با خبرگان و مطالعه کتابخانه‌ای آمارها و مستندات موجود در ارتباط با صنایع غذایی زرین غزال به دست آمد، و در آخر نیز خروجی‌های نرم افزار ونسیم مورد تأیید نظر خبرگان قرار گرفت.

۳-۴- پایایی و روایی ابزار اندازه‌گیری

در مدل پویایی سیستم برای تعیین پایایی و روایی مدل طراحی شده از تست‌های مشخصی استفاده می‌شود، این تست‌ها عبارتند از:

    1. تست حدی[۹۴]: هدف از انجام این تست پاسخ ‌به این سوالات است که، آیا مفهوم‌های با اهمیت نشان دهنده مسئله درون‌زا در مدل هستند؟ آیا رفتار مدل هنگامی که فرض حدی برقرار است، تغییرات معناداری می‌کند؟ آیا پیشنهادات سناریو، هنگامی که حد مدل گسترش یابد، تغییر می‌کند؟ ابزارها و روش‌های مورد استفاده نیز عبارتند از: استفاده نمودارهای حدی مدل، نمودارهای زیر سیستم، نمودار علی- معلولی، نقشه‌های جریان[۹۵]، بررسی مستقیم معادلات مدل، همچنین استفاده از مصاحبه، نظرات خبرگان و غیره.

    1. ارزیابی ساختار: هدف از انجام این تست پاسخ ‌به این سوالات است که، آیا ساختار مدل سازگار با دانش توصیفی مرتبط با سیستم است؟ چه سطحی از تراکم مناسب است؟ آیا مدل مطابقتی با مبنای قوانین فیزیکی مانند قوانین نگه‌داری دارد؟ آیا قواعد تصمیم نشان‌دهنده رفتار بازیگران سیستم است؟ ابزار و روش‌های مورد استفاده عبارتند از: استفاده از نمودار ساختار سناریو، نمودار علی و معلولی، نقشه‌های استوک، بررسی مستقیم معادلات مدل، همچنین استفاده از مصاحبه، نظرات خبرگان و غیره.

    1. سازگاری بعدی: هدف از انجام این تست پاسخ ‌به این سوال است که، آیا هر معادله بعدی سازگار، بدون استفاده از پارامترها، معنای خاصی در دنیای واقعی دارد؟ ابزار و روش‌های مورد استفاده عبارتند از: استفاده از نرم افزار تحلیل بعدی، بررسی معادلات برای پارامتر مشکوک.

    1. ارزیابی پارامتر: هدف از انجام این تست پاسخ ‌به این سوالات است که آیا مقادیر پارامتر مطابق با واقعیت عددی و توصیفی سیستم هستند؟ آیا همه پارامترها نقطه مقابل دنیای واقعی است؟ که از ابزارهایی هم‌چون روش‌های قضاوتی مبتنی بر مصاحبه، نظرات خبرگان، گروه‌های متمرکز، تجربه مستقیم و غیره استفاده کرد.

  1. وضعیت حداکثر: آیا هنگامی که ورودی‌ها ارزش زیادی داشته باشند، معادله معنادار می‌شود؟ آیا مدل هنگامی که سناریوها، تغییرات و پارامترها حداکثر باشند ، پاسخ قابل قبولی را دارد؟ سوالاتی است که این تست به آن‌ ها جواب می‌دهد و از ابزارهایی مانند بررسی هر یک از معادله، تست بررسی مقادیر زیاد هریک از ورودی‌ها به تنهایی و حالت ترکیبی، قرار دادن مدل در معرض تغییرات بزرگ و شرایط حداکثری، استفاده می‌کند.

۶٫ خطای ادغام: پاسخ ‌به این سوال هدف انجام این تست است: آیا حساسیت منجر به انتخاب روش گام زمان یا یکپارچه سازی عددی می‌شود؟ نمونه ابزار مورد استفاده عبارت است از: برش گام زمان در نیمه و تست برای تغییرات این رفتار و استفاده از روش‌های یکپارچه‌سازی متفاوت و تست برای تغییرات این رفتار.

۷٫ ایجاد دوباره رفتار: هدف از انجام این تست پاسخ ‌به این سوالات است که، آیا مدل رفتار مورد نظر سیستم را دوباره ایجاد می‌کند؟ آیا این مدل حالت‌های مختلف از رفتار مشاهده شده در سیستم واقعی را ایجاد می‌کند؟

۸٫ رفتار عادی: انجام این تست ‌به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا رفتار غیرعادی هنگامی که فرضیات از مدل حذف یا تغییر یابند، نتیجه می‌شود؟ و برای آن از صفر کردن اثرات کلیدی و جایگزین کردن فرضیه تعادل با ساختار غیر متعادل.

۹٫عضو خانواده: آیا مدل می‌تواند رفتار مشابه را در دیگر نمونه های سیستم مشابه ایجاد کند؟ جواب ‌به این این سوال هدف اجرای این تست است، که برای این کار از سنجش مدل به وسیع‌ترین طیف ممکن از سیستم‌های مرتبط استفاده می‌شود.

۱۰٫ رفتار شگفت انگیز: هدف انجام، جواب ‌به این سوالات است که: آیا مدل رفتار ناشناخته و نامشخص قبلی را ایجاد می‌کند؟ آیا مدل به طور موفقیت آمیزی پاسخ به سیستم در شرایط جدید را پیش‌بینی می‌کند؟ ابزارهای مورد استفاده: حفظ دقیق، کامل و ثبت شبیه‌سازی‌های مدل، استفاده از مدل رفتاری شبیه‌سازی شده متحمل از سیستم و غیره

۱۱٫ تحلیل حساسیت: هدف انجام، جواب ‌به این سوالات است که: آیا مقادیر عددی تغییر معناداری دارد؟ آیا حالت‌های رفتاری ایجاد شده توسط مدل تغییر معناداری دارد؟ آیا مفهوم سناریو تغییر معناداری دارد؟ که برای انجام استفاده از روش‌هایی مانند تحلیل حساسیت تک متغیره و چند متغیره، روش‌های تحلیلی، تست‌های تراکمی و حدی مدل و غیره پیشنهاد می‌شود.

۱۲٫ اصلاح سیستم: هدف از انجام این تست این است که آیا فرایند مدل‌سازی به بهتر شدن سیستم کمک می‌کند؟ که طراحی آزمایش‌های کنترل شده به‌ همراه کنترل و درمان یکی از راه‌های آن است. (استرمن[۹۶]، ۲۰۰۰).

۳-۵ – جامعه‌ آماری

مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را تشکیل می‌دهند. جامعه آماری به کل افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره‌ آن‌ ها بپردازد. یعنی همه‌ اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته های پژوهش را به آن‌ ها تعمیم دهیم(دلاور،۱۳۸۳). با توجه به موضوع تحقیق که طراحی مدل عوامل مؤثر بر شکل‌گیری برند با رویکرد پویایی سیستم است، جامعه آماری این تحقیق خبرگان صنایع زرین غزال فارس است.


فرم در حال بارگذاری ...