1401/09/26

مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | متغیرهای پژوهش – 4

ترنر[۱۵۳] و همکاران(۲۰۰۹)وبرونستین[۱۵۴] و همکاران(۲۰۰۵)درمطالعات خود ‌به این نتیجه دست یافتند که سبک فرزندپروری مقتدرانه که حاکی از ارتباط باز،تؤام با انتظارات درخور،استدلال درطرح خواسته ها ومحدودیت ها،حساسیت ‌و آمیزش است باعملکرد تحصیلی بهتر دانش آموزان رابطه دارد.

نتایج تحقیقات چائو[۱۵۵](۲۰۰۱)ومنشار(۲۰۰۶)نشان داد که بین سبک های فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندانشان رابطه وجود دارد.

نتیجه تحقیقات مان، هوسمن، اسکالما و دوریز[۱۵۶]( ۲۰۰۴) نشان داد عزت نفس نقش بارزی در ظهور مجموعه ای از اختلال های روانی و مشکلات اجتماعی از قبیل افسردگی، بی اشتهایی عصبی، جوع، اضطراب، خشونت، سوء مصرف مواد ورفتارهای مخاطره آمیز ایفا می‌کند.مشکلات ناشی از عزت نفس ضعیف نه تنها منجر به درد و رنج فردی می شود،بلکه بار گرانی نیز بر جامعه تحمیل می‌کند.

پژوهش ها آشکار کرده‌اند که نقش عزت نفس سلامت و بهزیستی و شاد کامی شناخته شده است(زیمرمن[۱۵۷]،۲۰۰۰) عزت نفس ضعیف می‌تواند به نارزنده سازی شخصی ،ایجاد نگرش های مخرب ،آسیب پذیری روان پزشکی،مشکلات اجتماعی و رفتارهای پر خطر منجر شود(مان و همکاران،۲۰۰۴).

لایوبومیرسکی[۱۵۸](۲۰۰۶)در تحقیقی ارتباط عزت نفس با سلامت روانی را نشان داده است.

مطالعه دی آگلی[۱۵۹] و همکاران(۲۰۰۱) نیز نشان می‌دهد که سلامت روانی ‌بیشتر با عزت نفس بالا مرتبط است.

پژوهش ها نشان داده‌اند که افراد با عزت نفس پایین هنگام مواجه با ناکامی ها در رویدادهای منفی ،بد خلق وافسرده می‌شوند(دیپولو وکمپل[۱۶۰]،۲۰۰۲).

آلوز و همکاران(۲۰۰۲)در مطالعه ای نشان دادند،اشخاصی که از عزت نفس بیشتری برخوردار هستند در مقایسه با اشخاص با عزت نفس کم،در برابر مسائل زندگی و مشکلات مقاومت بیشتری کرده و در نتیجه احتمال موفقیتشان بیشتر است.

بک[۱۶۱] وهمکارانش(۲۰۰۱)بیان کردند که عزت نفس می‌تواند رابطه معکوس ومتضادی با مشکلات روانشناختی به ویژه سلامت روان داشته باشد.طوری که در برخی از این تحقیقات نمونه ها با داشتن مشکلات روانشناختی ازعزت نفس بالاتری برخوردار بودند.

همچنین در مطالعات فلای[۱۶۲] و همکاران(۲۰۰۱)بین عزت نفس با مشکلات واختلالات سلامت روان روابط علی کاملا”واضح ومقتنی گزارش نشده است.

محققین سازه عزت نفس را با عملکرد تحصیلی مرتبط دانسته اند(پلگ[۱۶۳]،۲۰۰۹؛والاس[۱۶۴]،۱۹۹۹).

تحقیقات بنکستون وزو[۱۶۵](۲۰۰۲) لوکت وهارول[۱۶۶](۲۰۰۳)واشمیت وپادیلا[۱۶۷](۲۰۰۳) بیانگر رابطه مثبت بین عزت نفس وپیشرفت تحصیلی بود.

قلی زاده وامینی(۲۰۰۲) ‌به این نتیجه ‌رسیدند که دانش آموزانی که عزت نفس بالاتری دارند،درتکالیف مدرسه وپیشرفت تحصیلی موفق ‌تر هستند،‌در اجتماعات درون مدرسه واجتماع مشارکت بیشتری دارند.این دانش همچنین در مطالعات فلای[۱۶۸] و همکاران(۲۰۰۱)بین عزت نفس با مشکلات واختلالات سلامت روان روابط علی کاملا”واضح ومقتنی گزارش نشده است.

محققین سازه عزت نفس را با عملکرد تحصیلی مرتبط دانسته اند(پلگ[۱۶۹]،۲۰۰۹؛والاس[۱۷۰]،۱۹۹۹).

تحقیقات بنکستون وزو[۱۷۱](۲۰۰۲) لوکت وهارول[۱۷۲](۲۰۰۳)واشمیت وپادیلا[۱۷۳](۲۰۰۳) بیانگر رابطه مثبت بین عزت نفس وپیشرفت تحصیلی بود.

قلی زاده وامینی(۲۰۰۲) ‌به این نتیجه ‌رسیدند که دانش آموزانی که عزت نفس بالاتری دارند،درتکالیف مدرسه وپیشرفت تحصیلی موفق ‌تر هستند،‌در اجتماعات درون مدرسه واجتماع مشارکت بیشتری دارند.این دانش آموزان روابط بین فردی موفق تری دارند(تامپسون وباندی[۱۷۴]، ۱۹۹۹).وازسازگاری عاطفی واجتماعی بالاتری برخوردارهستند(سوان[۱۷۵]، ۲۰۰۷).

در مطالعه رأس و همکاران،(۲۰۰۰ )که به منظور بررسی تاثیر پیشرفت تحصیلی روی عزت نفس ۶۴ دانشجو انجام گرفت،به یک گروه از دانشجویان نمره واقعی آن ها در آزمون اعلام شد و به گروهی ۱۰ نمره پایین تر از نمره واقعی اعلام گردید.نتایج نشان داد که عزت نفس و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند.

نتایج تحقیقات الیوت ومک گریگور[۱۷۶](۲۰۰۱) هاراکی اویچ[۱۷۷] و همکاران(۲۰۰۹) نشان داد بین عزت نفس وپیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.

در مطالعه دیگری که توسط ال آنزی[۱۷۸](۲۰۰۵)انجام گرفت بین پیشرفت تحصیلی ،خوش بینی واعتماد به نفس ارتباط مشاهده شد.

بلوم[۱۷۹](۱۳۸۳)نیز ‌به این نتیجه رسیدکه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی همبستگی بالایی دارد.اگر کودک از بیشتر تکلیف های آموزشگاهی تصوری موفقیت آمیزداشته باشد و اگر به خاطر یادگیری این تکالیف از سوی آموزگار، والدین، ‌و همسالان خود تشویق گردد،نگرش او به آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی مثبت خواهد شد واو مشناق خواهد بودتجارب بیشتری د رآنجا به دست آورد.

تحقیقات دوبویس[۱۸۰]و همکاران(۱۹۹۹)،اشپیتز[۱۸۱](۲۰۰۶)، استیرنس[۱۸۲] و همکاران(۲۰۰۷) حاکی از نقش خود ارزشمندی بالا وعزت نفس در پیشرفت تحصیلی است.

نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که هریک از سبک های فرزندپروری والدین وعزت نفس به طور گسترده ای بر سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی تاثیرگذار است واین بیانگر اهمیت نحوه ی تعامل والدین وفرزندان وشیوه ها یی است که آن ها درتربیت فرزندانشان به کا می گیرند.

تحقیقات دوبویس[۱۸۳]و همکاران(۱۹۹۹)،اشپیتز[۱۸۴](۲۰۰۶)، استیرنس[۱۸۵] و همکاران(۲۰۰۷) حاکی از نقش خود ارزشمندی بالا وعزت نفس در پیشرفت تحصیلی است.

نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که هریک از سبک های فرزندپروری والدین وعزت نفس به طور گسترده ای بر سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی تاثیرگذار است واین بیانگر اهمیت نحوه ی تعامل والدین وفرزندان وشیوه ها یی است که آن ها درتربیت فرزندانشان به کا می گیرند.

فصل سوم

روش پژوهش

روش پژوهش

ازآنجا که تحقیق حاضر در صدد یافتن رابطه بین سبک های فرزندپروری وعزت نفس با سلامت روان وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است.با توجه به ماهیت موضوع واهداف تحقیق ،روش این پژوهش کاربردی وشیوه اجرای آنهمبستگی است.

متغیرهای پژوهش

متغیرهای پیش بین: سبک های فرزندپروری والدین وعزت نفس.

متغیرهای ملاک : سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی.

متغیرهای کنترل: دوره متوسطه٬ نسیت.

جامعه آماری

روش پژوهش

ازآنجا که تحقیق حاضر در صدد یافتن رابطه بین سبک های فرزندپروری وعزت نفس با سلامت روان وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است.با توجه به ماهیت موضوع واهداف تحقیق ،روش این پژوهش کاربردی وشیوه اجرای آنهمبستگی است.

متغیرهای پژوهش

متغیرهای پیش بین: سبک های فرزندپروری والدین وعزت نفس.

متغیرهای ملاک : سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی.

متغیرهای کنترل: دوره متوسطه٬ نسیت.

جامعه آماری

جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شامل ۱۳۷۰۰ دانش آموز که در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ در دبیرستان های دولتی شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند.

نمونه وروش نمونه گیری


فرم در حال بارگذاری ...