1401/09/26

مقالات و پایان نامه ها – ۱-۵- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۱-۴- مرور ادبیات و سوابق مربوطه

تحقیقات چندی در زمینه مشارکت کارکنان در داخل و خارج کشور انجام شده است که از آن جمله می‌توان به پایان نامه سراج الدین محبی که با عنوان بررسی ارتباط بین ساختار سازمانی و مشارکت کارکنان در شرکت سهامی لاستیک دنا در سال ۱۳۸۶ انجام گرفته، اشاره کرد. همچنین تحقیق دیگری در سال ۱۳۸۰ توسط عبدالصمد خدامی تحت عنوان «بررسی امکان اجرای نظام مدیریت مشارکتی در شرکت سهامی بیمه ایران» انجام شده است. البته تحقیقات دیگری در این زمینه انجام شده است که در اینجا به ذکر همه موارد پرداخته نمی‌شود و ‌به این مقوله به صورت مفصل در ادبیات تحقیق اشاره خواهد شد. اما به طور کلی در زمینه ارتباط بین استراتژی‌های منابع انسانی با مشارکت کارکنان در داخل کشور تحقیقی صورت نگرفته است.

۱-۵- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

جنبه جدید بودن موضوع و هدف تحقیق حاضر بیشتر در این مورد است که در تحقیقات صورت گرفته تا به حال مفاهیم مشارکت کارکنان، مزایا آن، تاثیر آن بر خروجی های سازمان و …. بوده است. اما در این تحقیق به استراتژی هایی از سوی واحد منابع انسانی اشاره می شود که این استراتژی ها خود انگیزاننده هایی برای مشارکت کارکنان خواهد بود. بر این اساس در این تحقیق بر آنیم تا به نوعی تاثیرگذار ترین استراتژی که باعث بر انگیخته شدن مشارکت کارکنان می شود را شناسایی و راهکارهایی را بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد دهیم.

۱-۶- اهداف تحقیق

۱- تبیین ارتباط و نقش و تاثیر استراتژی‌های منابع انسانی بر مشارکت کارکنان

۲- پیشنهاد و ارائه استراتژی‌ منابع انسانی متناسب با آن سازمان

۱-۷- سؤالات تحقیق

۱- آیا بین استراتژی های منابع انسانی و مشارکت کارکنان در سازمان ارتباط وجود دارد؟

۲- وضعیت مشارکت کارکنان در سازمان صدا و سیمای مرکز تا چه انداره است؟

۱-۸- فرضیه ‏های تحقیق

الف) فرضیه اهم: استراتژی منابع انسانی تاثیر مثبت و معناداری بر میزان مشارکت کارکنان دارد.

ب) فرضیات فرعی:

۱- استراتژی‌ وظیفه مدار تاثیر مثبت و معناداری بر میزان مشارکت کارکنان در سازمان دارد.

۲- استراتژی‌ توسعه‌ای تاثیر مثبت و معناداری بر میزان مشارکت کارکنان دارد.

۳- استراتژی‌ تحول آفرین تاثیر مثبت و معناداری بر میزان مشارکت کارکنان دارد.

۴- استراتژی الگومدار تاثیر مثبت و معناداری بر میزان مشارکت کارکنان دارد.

۱-۹- متغیرهای تحقیق

در یک تحقیق برای پاسخ دادن به سوال های تحقیق و یا آزمون فرضیه‌ها، تشخیص متغیر ها امری ضروری است. به طور کلی متغیر های یک تحقیق را میتوان از سه منظر مختلف دسته بندی کرد که در زیر متغییر های تحقیق حاضر را در هر کدام از دیدگاه ها تقسیم بندی می‌کنیم.

تقسیم بندی متغیر ها ‌بر اساس رابطه

در این نوع تقسیم بندی متغیر ها به متغیر مستقل و متغیر وابسته تقسیم می‌گردد که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم.

الف) متغیر مستقل:

یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگر(وابسته) مشاهده شود. البته از منظر دیگری، متغیر برون‏زا (مستقل) اشاره به متغیر دارد که میزان آن بر اساس عواملی خارج از مدل مورد بررسی تعیین می‏ گردد. ‌بنابرین‏ در این تحقیق با توجه به مدل تحقیق و تعریف ارائه شده متغیرهای استراتژی وظیفه مدار[۱۲]، توسعه‌ای[۱۳]، تحول آفرین[۱۴] و الگو مدار[۱۵] در این دسته قرار می گیرند به عنوان متغیرهای مستقل محسوب می‌شوند.

ب)متغیر وابسته:

متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می‌گیرد(سرمد ،۱۳۸۱، ص۴۳،۴۴). متغیر های وابسته به دو دسته متغیرهای وابسته واسطه و وابسته نهائی تقسیم بندی می‌شوند. متغیرواسطه همان متغیر میانجی است که هم تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می‌گیرد و هم بر متغیر دیگری (وابسته) اثر می‌گذارد. همچنین متغیر وابسته نهائی متغیری است که فقط تحت تاثیر سایر متغیرها قرار می‌گیرد. در این تحقیق متغیر مشارکت کارکنان به عنوان متغیر وابسته نهائی در نظر گرفته شده است.

تقسیم بندی متغیر ها بر اساس سطح قابلیت مشاهده

در این نوع تقسیم بندی متغییر ها بر اساس اینکه مستقیما قابل مشاهده هستند یا نه دسته بندی می‌شوند.‌بنابرین‏ در این دسته بندی دو دسته متغیر وجود دارد.

ج) متغیر مشاهده گر (آشکار) :

این نوع متغییر ها مستقیماً قابل مشاهده بوده و برای اندازه گیری آن ها نیازی به شکستن آن ها به ابعاد و یا گویه ها نیست ( هومن،۱۳۸۴، ص ۲۲). در این تحقیق سوالات پرسشنامه ( گویه ها) به عنوان متغیر مشاهده گر در نظر گرفته شده است. در تعاریف عملیاتی متغیرها محقق در نهایت به متغیرهای مشاهده گر دست پیدا می‌کند.

د) متغیر مکنون( پنهان):

در این نوع دسته بندی متغیر ها مسقیما قابل مشاهده نبوده و نمی توان آن ها را به تنهایی اندازه گیری نمود. مفاهیم و سازه‌های تحقیق که در سطح انتزاع نسبتاً بالایی هستند متغیر مکنون محسوب می‌شوند. متغیر های مکنون ممکن است برون زا یا درون زا باشند. منظور از متغیر برون زا، متغیری است که بر روی متغیرهای دیگر تاثیر گذار است و منظور از متغیر های درون زا ، متغیری است که در مدل تاثیر پذیر هستند( هومن،۱۳۸۴، ص ۲۱). یا به عبارت دیگر در روش تحقیق به متغیر مکنون برون زا متغیر مستقل و به متغیر مکنون درون زا متغیر وابسته گویند. ‌بنابرین‏ با توجه به مدل تحقیق و تعاریف بالا متغیرهای تحقیق شامل استراتژی وظیفه مدار، توسعه‌ای، تحول آفرین و الگو مدار متغیر های مکنون برون زا و متغیرمشارکت کارکنان متغیر مکنون درون زا در نظر گرفته می شود.

تقسیم بندی متغیر ها بر اساس ارزش

در انواع طبقه بندی متغیرها را می توان به دو دسته متغیر های کمی و متغیر های کیفی دسته بندی نمود.که متغیر های کمی خود شامل متغیر کمی گسسته و متغیر کمی پیوسته می شود.(حافظ نیا، ۱۳۸۱، ص ۷۲)

در این تحقیق با توجه به ماهیت متغیرها، متغیرها از نوع متغیر کیفی هستند. متغیر های کیفی مقادیر عددی به خود نمی گیرند بلکه ارزش‌های کیفی را می‌پذیرند.

۱-۱۰- تعریف عملیاتی

* استراتژی[۱۶]

عبارت است ازبرنامه عملی که به موجب آن شیوه تخصیص منابع و فعالیت های سازمان در رابطه با محیط در راه نیل به هدف هایش تعیین ‌می‌گردد. (دقت، ترجمه اعرابی و پارسائیان، ص ۱۳)

* استراتژی منابع انسانی[۱۷]

استراتژی‌های منابع انسانی درباره تصمیماتی است که بر به کارگیری و بهسازی کارکنان و بر روابط موجود بین مدیریت و افراد تحت سرپرستی آن ها تأثیر عمده می‌گذارند این استراتژی‌ها ‌بیان کننده تمایلات سازمان درباره چگونگی مدیریت آن بر منابع است . (آرمسترانگ، ترجمه ابیلی و موفقی، ۱۳۸۰ ص ۳۳)

مشارکت[۱۸]


فرم در حال بارگذاری ...