1401/09/26

مقالات و پایان نامه ها – جدول (۴-۴ ) جدول توصیفی ارزیابی ریسک (بعنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی) بر اساس نوع عضویت حسابرس – پایان نامه های کارشناسی ارشد

نتایج

۴-۱- مقدمه

پیوند دادن موضوع تحقیق به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است، معمولا موضوعی به ذهن محقق خطورمی کند که یافتن منابع داده های موجود برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده ها نیز مستلزم است. طرح دست چین کردن مطالب خاص، کدگذاری داده ها، استخراج الگوهایی از میان کدها همگی مستلزم خلاقیت اند. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی است.به طور کلی، تجزیه و تحلیل عبارت از روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهشی، از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود(خاکی، ۱۳۸۶).

در این فصل پژوهشگر برای ‌پاسخ‌گویی‌ به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری ‌در مورد رد یا تأیید فرضیاتی که صورت بندی ‌کرده‌است به تجزیه و تحلیل داده هامی پردازند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با آزمون فرضیه‌ها در این فصل ارائه شده است.پژوهشگر پس از اینکه روش پژوهش خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل فرضیه های خود جمع‌ آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش پژوهش، نوع متغیرها و غیره سازگاری دارد، داده های جمع‌ آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که این مرحله او را در پژوهش هدایت کرده‌اند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخ یا راه حلی برای پرسش پژوهش بیابد.

همان طوری که قبلا توضیح داده شد، اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه های پژوهش از طریق پرسشنامه های توزیع شده استخراج شده که پس از انتقال به صفحه گسترده excel مورد پردازش قرار گرفته است و سپس با توجه به فرضیه، به تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزارspss می پردازیم. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه از روش های مختلفی استفاده می شود؛ بدان معنا که ابتدا اطلاعات مورد نیاز برای انجام محاسبه و سپس آزمون‌های رگرسیون برای مطالعه تاثیر اجزای کنترل داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی مورد کنکاش قرار گرفت.

در این فصل از تحقیق که به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده اختصاص دارد ابتدا به توصیف متغیرها و عوامل مرتبط با تحقیق از حیث جنسیت،وضعیت تاهل، تحصیلات، سابقه و … پرداخته و سعی شده است توصیف کاملی از شرایط نمونه مورد بررسی صورت گیرد و همچنین به توصیف متغیرهای تحقیق پرداخته و سپس فرضیه‌ها مورد آزمون قرار گرفته است.

۴-۲- آمار توصیفی

آمار توصیفی به مجموعه روش هایی اطلاق می شود که برای جمع‌ آوری، خلاصه کردن، طبقه بندی و توصیف حقایق عددی به کار می رود. در واقع این آمار، داده ها و اطلاعات پژوهش را توصیف می‌کند و طرح یا الگوی کلی از داده ها برای استفاده سریع و بهتر از آن ها به دست می‌دهد. در این بخش خلاصه ای از اطلاعات جمع‌ آوری شده از پرسشنامه های توزیع شده و دریافت شده شامل جنسیت ، وضعیت تاهل ، میزان تحصیلات ، نوع عضویت ، میانگین ، واریانس و انحراف استاندارد پاسخ های گردآوری شده آورده می شود.

جدول( ۴-۱) جدول فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت، تاهل و تحصیلات و نوع عضویت در جامعه حسابرسان

متغیر

به تفکیک

فراوانی

درصد

۱- جنسیت

مونث

مذکر

کل

۴۳

۱۸۸

۲۳۱

۶/۱۸

۴/۸۱

۱۰۰

۲- وضعیت تاهل

مجرد

متاهل

کل

۱۶

۲۱۵

۲۳۱

۹/۶

۱/۹۳

۱۰۰

۳- میزان تحصیلات

لیسانس

فوق لیسانس و بالاتر

کل

۱۴۰

۹۱

۲۳۱

۶/۶۰

۴/۳۹

۱۰۰

۴- نوع عضویت

مؤسسات عضو جامعه

اعضای جامعه شاغل در مؤسسات حسابرسی عضو

اعضای جامعه شاغل در سازمان حسابرسی

کل

۹۱

۳۸

۱۰۲

۲۳۱

۴/۳۹

۵/۱۶

۱/۴۴

۱۰۰

۶/۱۸ درصد از پاسخگویان یعنی ۴۳ نفر زن و ۴/۸۱ درصد یعنی ۱۸۸ نفر مرد می‌باشند. ۲۱۵ نفر از پاسخگویان که ۱/۹۳ درصد را شامل می شود متاهل و ۱۶ نفر که ۹/۶ درصد را شامل می شود مجرد هستند. ۱۴۰ نفر از پاسخگویان یعنی ۶/۶۰ درصد دارای مدرک لیسانس، و ۹۱ نفر یعنی ۴/۳۹ دارای مدرک فوق لیسانس وبالاتر می‌باشند. ۹۱ نفر از پاسخگویان یعنی ۴/۳۹ درصد در عضویت مؤسسات جامعه، ۳۸ نفر یعنی ۵/۱۶ درصد در عضویت مؤسسات حسابرسی ، و ۱۰۲ نفر یعنی ۱/۴۴ در عضویت سازمان حسابرسی بوده اند.

جدول ۴-۲- جدول توصیفی نمونه آماری از نظر سن و سابقه

متغیرتوصیفی

تعداد

کمترین میزان

بیشترین میزان

میانگین

واریانس

انحراف استاندارد

سن (سال)

سابقه خدمتی(سال)

۲۳۱

۲۳۱

۲۲

۱

۵۳

۳۰

۶۸/۳۹

۴۹/۱۸

۵۳/۳۷

۵۶/۴۹

۱۳/۶

۰۴/۷

میانگین سن پاسخگویان ۶۸/۳۹ سال که جوانترین آن ها ۲۲ سال و مسن ترین ایشان ۵۳ سال داشته است. و میانگین سابقه خدمتی ۴۹/۱۸ سال که کم سابقه ترین فرد ۱ سال و پرسابقه ترین فرد ۲۰ سال سابقه خدمت داشته است.

جدول (۴-۳) جدول توصیفی محیط کنترلی (به ‌عنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی) بر اساس نوع عضویت حسابرس

متغیر

نوع عضویت

تعداد

کمترین میزان

بیشترین میزان

میانگین

میانگین میانگین ها

واریانس

انحراف استاندارد

محیط کنترلی

مؤسسات عضو جامعه

۹۱

۲۱

۲۹

۳۷/۲۵

۲۳/۴

۵۵/۴

۱۳/۲

اعضای جامعه شاغل در مؤسسات حسابرسی عضو

۳۸

۲۰

۳۰

۶۸/۲۵

۲۸/۴

۷۹/۵

۴۱/۲

اعضای جامعه شاغل در سازمان حسابرسی

۱۰۲

۱۷

۳۰

۶۵/۲۴

۱۱/۴

۲۴/۵

۲۹/۲

کل

۲۳۱

۱۷

۳۰

۱/۲۵

۱۸/۴

۱۹/۵

۲۸/۲

پاسخگویان در حالت کلی؛ موافق تاثیر مثبت محیط کنترلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی بوده اند (میانگین= ۱/۲۵). همچنین اعضای مؤسسات عضو جامعه (با میانگین ۳۷/۲۵) ؛ اعضای جامعه شاغل در مؤسسات حسابرسی عضو (با میانگین ۶۸/۲۵ ) و اعضای جامعه شاغل در سازمان حسابرسی (با میانگین ۶۵/۲۴) موافق تاثیر مثبت محیط کنترلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی بوده اند.

جدول (۴-۴ ) جدول توصیفی ارزیابی ریسک (به ‌عنوان جزئی ازسیستم کنترل داخلی) بر اساس نوع عضویت حسابرس

متغیر

نوع عضویت

تعداد

کمترین میزان

بیشترین میزان

میانگین

میانگین میانگین ها

واریانس

انحراف استاندارد

ارزیابی ریسک

مؤسسات عضو جامعه

۹۱

۱۲

۳۰

۸۲/۲۳

۹۷/۳

۷/۱۲

۵۶/۳

اعضای جامعه شاغل در مؤسسات حسابرسی عضو

۳۸

۱۷

۳۰

۸۹/۲۳

۹۸/۳

۷۴/۱۰

۲۸/۳

اعضای جامعه شاغل در سازمان حسابرسی

۱۰۲

۱۷

۲۸

۳۶/۲۳

۸۹/۳

۷۸/۵

۴/۲

کل

۲۳۱

۱۲

۳۰

۶۳/۲۳

۹۴/۳

۲۹/۹

۰۵/۳


فرم در حال بارگذاری ...