مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | چارچوب نظری تحقیق (مدل مفهومی تحقیق) – پایان نامه های کارشناسی ارشد
اسنایمن[۵۶] (۲۰۰۷) در پایاننامه خود با عنوان « مدل سرمایهگذاری مستقیم خارجی برای کسب دارایی گردشگری»، به توسعه یک مدل سرمایهگذاری مستقیم خارجی برای صنعت گردشگری آفریقای جنوبی به منظور موفقیت در جذب و حفظ سرمایهگذاری مستقیم خارجی پرداخته است. مهمترین نتایج این تحقیق عبارتند از:
-
- سرمایهگذاری مستقیم خارجی یک پدیده جدید نیست، اما آن تنها میتواند زمانی انجام گیرد که مالکیت، محل سکونت و درونی سازی وجود دارد.
-
- ثبات اقتصادی و سیاسی، تمایل به فروش محصولات یا خدمات در خارج از کشور و همچنین هزینه های تولید کم برخی از انگیزه ها یا دلایل برای سرمایهگذاران یا شرکتهای چندملیتی به سرمایهگذاری در کشورهای خارجی هستند.
-
- تئوری پرتفوی، تئوری چرخه زندگی محصول، مدل انحصار چندجانبه و همچنین تئوری مالکیت، محل سکونت و درونی سازی به عنوان اساسی برای توضیح و توجیه سرمایهگذاری مستقیم خارجی استفاده میشود.
-
- عوامل تعیینکننده سرمایهگذاری مستقیم خارجی را میتوان به دو گروه، یعنی خرد و کلان تقسیم کرد.
-
- عوامل میکرو بیشتر بر عوامل مکانی خاص متمرکز است که بر سودآوری سرمایهگذاری مستقیم خارجی در سطح صنعت تأثیر دارد. این عوامل عبارتند از اندازه و رشد بازار، هزینه های کار، سیاستهای دولت میزبان، موانع تعرفه و تجارت و چرخه عمر محصول.
-
- عوامل ماکروی مؤثر بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی، عوامل مؤثر بر سودآوری و انتخاب سرمایهگذاری در یک سطح گسترده اقتصادی میباشد. این عوامل عبارتند از باز بودن اقتصاد و صادرات، نرخ ارز، نرخ تورم، کسری بودجه، سرمایهگذاری و زیرساختها و بیثباتی سیاسی.
-
- ویژگی گردشگری همچنین میتواند سرمایهگذاری مستقیم خارجی به یک کشور را تعیین کند. این مشخصات شامل انواع محصولات گردشگری عرضهشده در یک کشور، خدمات، محل و دسترسی به محصولات و همچنین پتانسیل رشد گردشگری یک کشور باشد.
-
- توسعه روساختها، ادغام و اکتساب، سرمایهگذاری مشترک، اتحاد حقوق صاحبان سهام، موافقتنامه و امتیازات و ایجاد قرارداد روشهایی هستند که یک سرمایهگذار خارجی یا یک شرکت چندملیتی میتواند انتخاب کند زمانی که آن ها میخواهند در یک کشور سرمایهگذاری کنند.
- سرمایهگذاری مستقیم خارجی میتواند به توسعه یک کشور کمک کند، بااینحال، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن هیچ اثرات منفی (معایب) در کشور میزبان نداشته باشد.
جنکینز[۵۷] (۱۹۸۲) در مقالهای با عنوان «استفاده از مشوقهایی سرمایهگذاری برای پروژه های گردشگری در کشورهای حال توسعه»، به بررسی دلایل ارائه مشوقهای سرمایهگذاری، توصیف ویژگیهای اصلی این انگیزه و راهنماییهایی برای استفاده از چنین انگیزه هایی برای ترویج توسعه گردشگری پرداخته است.
اردال و تاتگلو[۵۸] (۲۰۰۲) با ارائه مدلی مناسب به بررسی تجربه عوامل مکانی مؤثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی به ترکیه برای دوره ۱۹۸۰- ۱۹۹۸ پرداختهاند. نتایج این تحقیق نشان که اندازه بازار داخلی، زیربنای اقتصادی، جذابیت بازار کشور میزبان و باز بودن اقتصاد، اثر مثبت و بیثباتی نرخ ارز، بیثباتی سیاسی و اقتصادی نیز تأثیر منفی بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارند.
چارچوب نظری تحقیق (مدل مفهومی تحقیق)
چارچوب نظری یا مدل مفهومی، بنیانی است که پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکهای است منطقی و توصیفی مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که تصور میشود در شناسایی و حل مسئله تحقیق نقش دارند. نمودار ۱-۱ چارچوب نظری این تحقیق را نشان میدهد. چارچوب نظری تحقیق بر اساس دستاوردهای فصل دوم تحقیق حاصلشده است.
-
- Dwyer ↑
-
- Petri ↑
-
- Warnell ↑
-
- Block ↑
-
- Dwyer ↑
-
- Mason ↑
-
- World Tourism Organisation (WTO) ↑
-
- Uriely ↑
-
- Akbaba ↑
-
- Dwyer ↑
-
- Jorgenson ↑
-
- Khan & Reinhart ↑
-
- James Tobin ↑
-
- Chirinko ↑
-
- Niskanen & Niskanen ↑
-
- Aharoni ↑
-
- Wei & Christodoulou ↑
-
- Sykianakis & Bellas ↑
-
- Drury ↑
-
- Uriely ↑
-
- Akbaba ↑
-
- Benassy-Quere ↑
-
- Sharply ↑
-
- Weaver and Lawton ↑
-
- Warnell ↑
-
- Swarbrooke ↑
-
- Pearce ↑
-
- Ward Nankervis ↑
-
- MacCannell ↑
-
- Lew ↑
-
- Snyman & Saayman ↑
-
- Buthe & Milner ↑
-
- Pollan ↑
-
- Yunis ↑
-
- United Nations ↑
-
- Dwyer ↑
-
- UNCTAD ↑
-
- Yu ↑
-
- Agarwal & Upadhyay ↑
-
- Resmini ↑
-
- Razafimahefa & Hamori ↑
-
- Balasubramanyam ↑
-
- Navaretti ↑
-
- Butler ↑
-
- The World Business Organization ↑
-
- این اصطلاحات عبارتند از: ۱٫ منطقه گمرگی Customs Zone 2. منطقه آزاد گمرگی Customs Free Zone 3. منطقه آزاد پردازش صادرات Free Export Processing Zone 4. منطقه آزاد صادراتی Export Free Zone 5. منطقه تجارت خارجی Foreign Trade Zone 6. منطقه آزاد اقتصادی Free Economic Zone 7. منطقه پردازش صادراتی Export Processing Zone 8. منطقه صادرات آزاد Free Export Zone 9. منطقه تولید آزاد Free Production Zone 10. منطقه آزاد Free Zone 11. منطقه تجاری آزاد Free Trade Zone 12. منطقه پردازش صادرات صنعتی Industrial Export Processing Zone 13. منطقه آزاد صنعتی Industrial Free Zone14. منطقه توسعه سرمایه گذاری Investment Promotion Free 15. منطقه بنگاهی مشترک Zone Joint Enterprise 16. ماکیولادوز Maqulladors 17. منطقه ممتاز صادراتی Zone Privileged Export 18. منطقه ویژه اقتصادی Special Economic Zone 19. منطقه تجاری آزاد بدون مالیات Tax Free Trade Zone 20. منطقه آزاد مالیاتی Tax Free Zone 21. منطقه کارفرمایی مشترک Zone of Joint Entrepreneurship. ↑
-
- Adam Smith ↑
-
- David Ricardo ↑
-
- Heckscher–Ohlin ↑
-
- Petri ↑
-
- Lapland ↑
-
- Nansongole ↑
-
- Newell & Seabrook ↑
-
- Snyman & Saayman ↑
-
- Green & Villanueva ↑
-
- Snyman ↑
-
- Jenkins ↑
فرم در حال بارگذاری ...