1401/09/26

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۳-۷- روش‌ها و ابزار تحلیل داده ها – 10

۳-۲- روش پژوهش

پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. در این تحقیق هدف، تعیین میزان رابطه متغیرهاست. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه ­گیری متغیر ها، شاخص­ های مناسبی اختیار می­ شود.

مقیاس اندازه ­گیری داده ­ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیق­ترین سطح اندازه گیری را ارائه می‌دهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاس­های دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است.روش تحقیق به صورت استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمع‌ آوری شده و در رد یا اثبات فرضیه های پژوهش با به کارگیری روش های آماری مناسب، از استدلال استقرایی در تعمیم نتایج استفاده شده است. لذا انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته است. بدین معنی که در مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعه کتابخانه ­ای، سایر سایت ها، مقالات در چارچوب قیاسی و گرداوری اطلاعات برای تأئید یا رد فرضیه‌ها در قالب استقرایی انجام پذیرفته است.

۳-۳- فرضیه های تحقیق

فرضیه اول:

بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزش­گذاری زیر قیمت در عرضه­های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

فرضیه دوم:

بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزش­گذاری زیر قیمت در عرضه­های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

۳-۴- جامعه و نمونه آماری

جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین مطلوب ما قرار ‌می‌گیرد. تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام می‌شود. ‌به این دلیل موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات و ویژگی­ها، کارکردها و متغیرهای آن باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تأثیرگذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد. مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را مشخص می‌سازند و معمولاً آن را با N نمایش می­ دهند (خاکی ۱۳۸۲، ۲۷۳).

جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از تاریخ ۱/۱/۷۵ برای اولین بار اقدام به عرضه سهام خود نموده اند می‌باشد مشروط ‌به این که:

    • جزء شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشند؛

  • سال مالی آن ها به ۲۹/۱۲ختم گردد.

روش نمونه‌گیری روش تصادفی ساده است. برای تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از فرمول کوکران استفاده می شود:

که در آن:

N=تعداد اعضای جامعه

n=اندازه نمونه

P=نسبت تأیید فرضیه‌ها

= (۱/۹۶)۲

ε = خطای برآورد نمونه

در نهایت با توجه به روش فرمول فوق و پس از حذف مشاهدات پرت تعداد نمونه نهایی برابر با ۸۱ شرکت می‌باشد.

۳-۵- گردآوری اطلاعات

اطلاعات نظری و یافته ­های تحقیقات پیشین و داده ­های مورد نیاز تحقیق به صورت دقیق از منابع ثانویه گردآوری می‌گردد. برای گردآوری اطلاعات ‌در مورد ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق و فرمول­های استخراج متغیرهای تحقیق از روش کتابخانه ­ای استفاده شده است. داده ­های آماری مرتبط با فرضیه ­های تحقیق با بهره گرفتن از روش اسناد و مدارک سازمانی از صورت­های مالی شرکت ها استخراج و با توجه به فرضیه ­های تحقیق، داده ­های متغیرها از اطلاعات به دست آمده محاسبه شده است. با توجه به اینکه اطلاعات و داده ­های گردآوری از اسناد حسابرسی شده استخراج گردیده و در تبدیل آن ها از فرمول­هایی استفاده شده است که در جامعه علمی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد، در نتیجه ‌می‌توان ادعا نمود که وسیله اندازه ­گیری دارای اعتبار خواهد بود. با توجه به اینکه در محاسبه شاخص­ های مورد مطالعه از فرمول­های خاصی استفاده می­ شود که به عنوان ابزار استاندارد جهانی محسوب می­شوند و طبق اسناد موجود در ادبیات و پایه­ های نظری مختص اندازه ­گیری آن صفات محسوب می­شوند، ‌بنابرین‏ از این دیدگاه ‌می‌توان به روایی وسیله اندازه ­گیری اطمینان حاصل کرد.

‌بنابرین‏، داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق بانک‌های اطلاعاتی رایانه‌ای و مراجعه به کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار و استفاده از نرم افزار ره‌آورد نوین و مراجعه به وب سایت www.rdis.ir سایت متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار (مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی)، جمع‌ آوری گردیده است. همچنین صورت­های مالی شرکت ها شامل ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و یاداشت­های همراه صورت های مالی در پایان هر سال مالی (۲۹ اسفند ماه) به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

۳-۶- مدل متغیرهای تحقیق

برای آزمون فرضیات، مطابق با تحقیق چاهینی و فیلاتوتچو[۱۹](۲۰۱۱) از مدل رگرسیونی زیر استفاده می شود:

Ln(1+Uderpricing)=β۰ + β ۱PNEDi,t + β۲NBDi, t+ β۳LnAsseti,t + β۴ Agei,t + β۵Debt ratioi,t + β۶Loss dummyi,t + β۷Founder Ownershipi,t + β۸Current Asseti,t + β۹Internet dummyi,t + ε i,t

  • متغیر وابسته:

Underpricing= ارزش گذاری زیر قیمت که از طریق فرمول زیر محاسبه شده است.

=ارزش گذاری زیر قیمت

(بازده روز اول)

  • متغیرهای مستقل

PNED= درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره،

NBD= تعداد اعضای هیات مدیره.

  • متغیرهای کنترل

=Ln Asset لگاریتم طبیعی جمع کل دارایی­ ها،

=Age سن شرکت (تفاوت تاریخ تأسيس و تاریخ عرضه عمومی اولیه)،

=Debt ratio نسبت بدهی بلند مدت به جمع کل دارایی­ ها،

=Loss dummy متغیر دامی. اگر شرکت در سال مالی قبل از عرضه عمومی اولیه زیان ده بوده برابر یک در غیر اینصورت صفر،

=Founder Ownership درصد مالکیت سهام‌داران نهادی،

=Current Asset نسبت دارایی های جاری به کل دارایی ها،

=Internet dummy متغیر دامی. اگر شرکت دارای سایت اینترنتی مرتبط با فعالیت­های تجاری­اش باشد، برابر یک در غیر اینصورت صفر.

۳-۷- روش‌ها و ابزار تحلیل داده ها

در مواردی که بررسی ارتباط بین یک متغیر وابسته با یک یا چند متغیر مستقل مد‌نظر باشد و هدف محقق این است که بر اساس این ارتباط و با بهره گرفتن از داده های تاریخی، پارامتر (پارامترهایی) برای متغیر(متغیرهای) مستقل برآورد و با ارائه مدل اقدام به پیش‌بینی نماید، داده ها و متغیر‌های موجود در یک مدل معمولاً در سه نوع مختلف می‌تواند باشد:

داده های سری زمانی[۲۰]

داده های مقطعی[۲۱]

داده های ترکیبی[۲۲]

داده های سری زمانی، مقادیر یک متغیر (چند متغیر) را در نقاط متوالی در زمان، اندازه‌گیری می‌کند. این توالی می‌تواند سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی یا حتی به صورت پیوسته باشد.

داده های مقطعی، مقادیر یک متغیر (چند متغیر) را در طول زمان و روی واحدهای متعدد اندازه‌گیری می‌کند، این واحدها می‌تواند واحدهای تولیدی، صنایع و یا شرکت‌های مختلف باشد.


فرم در حال بارگذاری ...