1401/09/26

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | شکل۴-۲ : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب رشته تحصیلی – پایان نامه های کارشناسی ارشد

اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه را وارد نرم افزار SPSS نموده و آلفای کرونباخ هر کدام از متغیرهای تحقیق را به شرح زیر به دست می آوریم از آنجایی که ‌در مورد پایایی طیف لیکرت که معمولا ً در تحقیقات پیمایشی و کاربردی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد لازم به توضیح است که سنجش پایایی طیف لیکرت ‌بر اساس ضوابط درونی است یعنی برای حذف گویه های نامناسب هر یک از گویه ها در ارتباط گذشته می شود و از روی میزان هماهنگی و وابستگی با سایر گویه ها پایداری آن تشخیص داده می شود. بدین منظور از دو طریق می توان اقدام نمود:

۱ – ضریب همبستگی هر گویه با سایر گویه ها

۲ – طریقه مقایسه بین چارک بالا و پایین، در صورتی که جمع نمرات چارک بالای هر گویه به طور محسوس و معناداری بیش از جمع نمرات چارک پایین باشد گویه مناسب است.

ابزار دیگر سنجش پایایی، استفاده از ضریب آلفای کرونباخ است که مبتنی بر ماتریس همبستگی گویه است و ضریب پایایی کلی طیف را مشخص می کند.

برنامه SPSS علاوه بر محاسبه ضریب آلفا ( پایایی کلی طیف )، موقعیت تک تک گویه ها را از جهت نقش آنان در کاهش یا افزایش ضریب کل مشخص می کند ( همان منبع، ۸۱ ).

برای پایایی پرسشنامه‌ها ابتدا تعدادسی عدد پرسشنامه بین اعضای حجم نمونه توزیع گردید که پس از جمع‌ آوری آن ها و با بهره گرفتن از نرم افزار spss مقدار الفای کرونباخ اندازه گیری شد. الفای کرونباخ به دست آمده برای سی عدد پرسشنامه این تحقیق ۷۶%محاسبه گردید. با توجه ‌به این که مقدار الفای کرونباخ تا حدود ۷۰% (حداقل ضریب پایایی لازم ‌پرسش‌نامه های تحقیقاتی) نیز مناسب می‌باشد، مقدار کرونباخ به دست آمده برای پرسشنامه این تحقیق در حد قابل قبولی می‌باشد.

۳ـ۶ـ۳ـ عوامل مؤثر بر پایایی و روایی

عوامل متعددی بر پایایی و روایی مؤثرند از جمله:

۱ ) تعریف نشدن اصطلاحات

۲ ) عدم توجیه پرسشگران

۳ ) عدم تجانس و همگونی پاسخگویان

۴ ) تغییر شرایط و زمینه‌های اجرای پرسشگری

۵ ) وضعیت ظاهری و درونی ابزار

۶ ) عدم تناسب مراحل مختلف فرایند تحقیق

۷-۳- نرم افزار کامپیوتری

جهت انجام پردازش اولیه داده های پژوهش از صفحه گستر excel وجهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 استفاده می شود.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱- مقدمه

در این فصل تحقیق ، نتایج حاصل از تحلیل داده ها ارائه می‌گردد. پس از گردآوری و کنترل پرسشنامه ­ها و حذف پرسش­های ناقص، با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS 16[35] تحت ویندوز، بانک اطلاعاتی مورد نیاز تشکیل و سپس داده ­ها مورد پردازش قرار گرفت.

داده‍‌ها با بهره گرفتن از پرسشنامه‌ای مشتمل بر ۲۸ سوال (۴ سوال مربوط به مشخصات فردی پاسخگو و ۲۴ سوال مربوط به متغیرهای پژوهش) در بین مدیران مالی توزیع و جمع‌ آوری گردید .

در تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا با بهره گرفتن از جدول‌های فراوانی[۳۶] و نمودارهای میله‌ای[۳۷]، توصیفی از ویژگی‌های فردی (میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه خدمت و جنسیت) ارائه شده است. و سپس با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ[۳۸] میزان پایایی[۳۹] برای اثبات اعتبار پرسشنامه اندازه گیری شده است. و همچنین از ضریب همبستگی پیرسون[۴۰] برای تعیین رابطه بین متغیرهای پژوهش(برای پذیرش یا رد فرضیه‌های تحقیق) استفاده شده است و در انتها برای ارائه دادن یک رابطه خطی بین متغیرهای مورد بررسی از رگرسیون خطی[۴۱] استفاده شده است.

۴-۲- ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری

در این بخش به بررسی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری پرداخته می شود. در ابتدا به مشخصات عمومی پاسخگویان پرداخته می شود و در ادامه به نظر پاسخگویان در ارتباط با هر یک از ابعاد و جوانب پرداخته خواهد شد.

۴-۲-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات

بر اساس یافته های جدول (۴-۱) ملاحظه می‌گردد که از مجموع ۱۶۳ پاسخگو، بیشترین تعداد پاسخگویان با فراوانی ۱۱۱ نفر (۱/۶۸ درصد) دارای مدرک لیسانس هستند و ۲۸ نفر پاسخگویان (۲/۱۷ درصد) دارای مدرک فوق‌لیسانس و ۲۴ نفر پاسخگویان (۷/۱۴ درصد) دارای مدرک دکترا هستند و همچنین نمودار میله‌ای درصد ‌فراوانی‌ها نیز در نمودار ۴-۱ آمده است.

جدول۴-۱ : فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب میزان تحصیلات

درصد
فراوانی
شاخص آماری

میزان تحصیلات

۱/۶۸
۱۱۱
لیسانس
۲/۱۷
۲۸
فوق‌لیسانس
۷/۱۴
۲۴
دکترا
۰/۱۰۰
۱۶۳
مجموع

شکل۴-۱ : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب میزان تحصیلات

۴-۲-۲- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی

بر اساس یافته های جدول (۴-۲) ملاحظه می‌گردد که از مجموع ۱۶۳ پاسخگو، بیشترین تعداد پاسخگویان با فراوانی ۸۴ نفر (۵/۵۱ درصد) رشته حسابداری، ۳۹ نفر پاسخگویان (۹/۲۳ درصد) رشته مدیریت، ۳۰ نفر پاسخگویان (۵/۱۸ درصد) رشته‌های مالی و ۱۰ نفر پاسخگویان (۱/۶ درصد) از سایر رشته‌ها هستند و همچنین نمودار میله‌ای درصد ‌فراوانی‌ها نیز در نمودار ۴-۲ آمده است.

جدول۴-۲ : فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب رشته‌ تحصیلی

درصد
فراوانی
شاخص آماری

میزان تحصیلی

۵/۵۱
۸۴
حسابداری
۹/۲۳
۳۹
مدیریت
۵/۱۸
۳۰
رشته‌های مالی
۱/۶
۱۰
سایر
۰/۱۰۰
۱۶۳
مجموع

شکل۴-۲ : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب رشته تحصیلی

۴-۲-۳- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت

بر اساس یافته های جدول (۴-۳) ملاحظه می‌گردد که از مجموع ۱۶۳ پاسخگو، بیشترین تعداد پاسخگویان با فراوانی ۵۳ نفر (۵/۵۱ درصد) بیش از ده سال، ۴۸ نفر پاسخگویان (۹/۲۳ درصد) از سه سال تا ده سال، ۳۷ نفر پاسخگویان (۵/۱۸ درصد) از یک سال تا سه سال و ۲۵ نفر پاسخگویان (۱/۶ درصد) یک سال و کمتر از یک سال سابقه خدمتی را دارا هستند و همچنین نمودار میله‌ای درصد ‌فراوانی‌ها نیز در نمودار ۴-۳ آمده است.

جدول۴-۳ : فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب سابقه خدمت

درصد
فراوانی
شاخص آماری

میزان تحصیلی

۳/۱۵
۲۵
یک سال و کمتر از یک سال
۷/۲۲
۳۷
یک سال تا سه سال
۵/۲۹
۴۸
سه سال تا ده سال
۵/۳۲
۵۳
بیشتر از ده سال
۰/۱۰۰
۱۶۳
مجموع

.

شکل۴-۳ : درصد فراوانی آزمودنی­ها بر حسب سابقه خدمت

۴-۲-۴- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت

بر اساس یافته های جدول (۴-۴) ملاحظه می‌گردد که از مجموع ۱۶۳ پاسخگو، بیشترین تعداد پاسخگویان با فراوانی ۱۴۱ نفر (۵/۸۶ درصد) مرد و ۳۷ نفر پاسخگویان (۵/۱۳ درصد) از زن هستند و همچنین نمودار میله‌ای درصد ‌فراوانی‌ها نیز در نمودار ۴-۴ آمده است.

جدول۴-۴ : فراوانی و درصد آزمودنی­ها بر حسب جنسیت

درصد
فراوانی
شاخص آماری

جنسیت


فرم در حال بارگذاری ...