1401/09/26

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه – عوامل توصیفی مورد استفاده در الگوریتم موتورهای جستجو – پایان نامه های کارشناسی ارشد

معیارهای فوق تقریبا در الگوریتم تمام موتورهای جستجو لحاظ شده است در نتیجه مدیران سایت‌ها تنها با رعایت کردن همین موارد جزئی می‌توانند به راحتی باعث افزایش رتبه سایتشان در بازیابی‌های موتورهای جستجو شوند. علاوه بر این معیارها که در تمام موتورهای جستجو مشترک است عوامل دیگری نظیر عوامل توصیفی، عوامل کیفی و دیگر عوامل نیز در رتبه بندی سایت‌ها دخیل هستند که در ادامه به طور مفصل به آن‌ ها اشاره خواهد شد.

عوامل توصیفی مورد استفاده در الگوریتم موتورهای جستجو

    • ابرداده[۵۲]: ساده‌ترین تعریفی که در متون از ابرداده ارائه شده “اطلاعاتی درباره منابع اطلاعاتی” است و اصطلاحآ به اطلاعات توصیفی سازماندار برای کمک به شناسایی، توصیف، مکان‌یابی، و مدیریت منابع موجود در شبکه وب اطلاق می‌شود هر رکورد ابر‌داده‌ای شامل عناصر از پیش تعریف شده‌ای است که نمایانگر صفات و ویژگی‌های صفحات وب هستند و به نوبه خود ممکن است یک یا چند ارزش داشته باشد. برخی از این عناصر در ارتباط با محتوای منبع، بعضی در ارتباط با مالکیت معنوی اثر و برخی دیگر با ظاهر فیزیکی منبع در ارتباط هستند (منصورزاده،۱۳۹۲).

برین و پیج، موسسان موتور جستجوی گوگل، با نگاه بد بینانه ای نسبت به ابرداده، بر این باورند که در مقام مقایسه با یک مجموعه کنترل شده (مانند کتابخانه)، هیچ کنترلی بر بر افرادی که توانایی تولید صفحات وب را دارند وجود ندارد. این قابلیت شگفت انگیز وب باعث شده است تا افراد و حتی موسساتی در صدد استفاده نا بجا از این ابزار توصیفی برآیند و به ورود اطلاعات توصیفی اشتباهی که با آن صفحه هیچ ربطی ندارد دست بزنند(برین و پیج، ۱۹۹۸). در نتیجه مدیران سایت‌ها باید توجه داشته باشند که استفاده نابجا از توصیفات ابرداده ای نه تنها به بالا بردن رتبه سایت کمک نمی‌کند، بلکه در بعضی موارد استفاده از کلمات تکراری و توصیفات دروغ باعث می‌شود تا سایت به لیست سیاه موتورهای جستجو معرفی شود.

    • عنوان: این مکان مهم‌ترین و مرتبط‌ترین بخش از صفحه می‌باشد و وجود کلید واژه در این بخش به معنی بیشترین ربط آن صفحه از وب با کلید واژه است..

    • شناسه جایگزین تصاویر[۵۳]: شناسه‌ جایگزین تصویر در صفحات اچ تی ام ال، کلمه یا عبارتی است که به محتوای تصویر می‌پردازد. تکمیل کردن شناسه جایگزین تصاویر با اینکه کار آسانی است ولی اغلب مدیران سایت‌ها به آن توجه نمی‌کنند، این در حالیست که موتورهای جستجو برای بازیابی تصاویری که شناسه‌ جایگزین آن‌ ها به صورت مرتبط با موضوع عکس پر شده باشد امتیاز ویژه‌ای قائل هستند.

    • عنوان دامنه سایت: از اولین کارهایی که در ارتباط با راه اندازی یک سایت انجام می‌شود انتخاب و ثبت دامنه سایت است و بهتر است عنوان دامنه به گونه‌ای انتخاب شود که هم کوتاه و مختصر باشد و هم شامل یکی از مهم‌ترین کلمات کلیدی سایت مانند زمینه‌ی کاری سایت باشد.

    • عنوان فولدر های سایت(مسیر صفحات و فایل‌ها): علاوه بر عنوان دامنه، عنوان فولدر ها و زیر مجموعه های سایت نیز باید شامل مهم‌ترین کلید واژه های موجود در صفحه وب باشد. انتخاب کلید واژه برای عنوان دامنه و فولدر های زیر مجموعه علاوه بر بالا بردن پیج رنک، به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا از طریق جستجو در یوآرال، وب سایت را بازیابی کنند (منصورزاده،۱۳۹۲).

    • متن جایگزین پیوند[۵۴]: متن جایگزین پیوند، متن‌هایی در صفحات وب است که قابل کلیک می‌باشند و هنگامی که نشانگر موس روی آن‌ ها می‌رود شکل آن به یک دست تغییر پیدا می‌کند. این معیار مهم‌ترین توصیف از صفحاتی است که به آن‌ ها پیوند داده شده است(برین و پیج، ۱۹۹۸). اغلب موتورهای جستجو از جمله گوگل از این توصیف به شکل گسترده‌ای برای تشخیص موضوع صفحات مورد استناد استفاده می‌کنند. بمب‌های گوگلی از نتایج سوء استفاده از این روش برای فریب دادن موتورهای جستجو است (منصورزاده،۱۳۹۲)

    • برچسب

  • فونت: اغلب موتورهای جستجو از جمله گوگل در هنگام نمایه سازی، اطلاعات مربوط به نوع قلم و سایز نوشته ها را ذخیره می‌کنند. در نتیجه اگر برای نوشتن کلمات کلیدی از فونت به ولد یا برجسته و پررنگ[۵۵] یا ایتالیک[۵۶] استفاده شود، تاثیر مثبتی در رتبه سایت خواهد داشت. از نظر موتور جستجو بدون دلیل کلمه‌ای برجسته یا پررنگ نوشته نمی‌شود، مگر آنکه منظور خاصی مد نظر باشد(برین و پیج، ۱۹۹۸).

دیگر عوامل مؤثر در بهینه سازی رتبه سایت

    • ویژگی‌های طراحی سایت: اغلب طراحان وب سایت به ویژگی‌های زیبایی و گرافیکی سایت‌ها توجه می‌کنند و با عوامل مورد علاقه موتورهای جستجو آشنا نیستند. موتورهای جستجو فقط قادر به خواندن اچ تی ام ال هستند و با منطق کدهای آزاکس[۵۷] و جاوا اسکریپت[۵۸] یا ساختار سایت‌های فلش آشنایی ندارند. در نتیجه اینگونه سایت‌ها برای خزنده‌های موتورهای جستجو مشکل ایجاد می‌کنند. با وجود زیبایی‌هایی که این امکانات در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهد، باید استفاده از آن‌ ها به حداقل برسد.

    • سرعت بارگزاری سایت: نیز یکی از دیگر عواملی است که موتورهای جستجو مورد توجه قرار می‌دهند. برای جلو گیری از کند شدن سرعت سایت باید تا حد امکان از تصاویر گرافیکی با حجم بالا چشم پوشی شود.

    • ثبت در دایرکتوری‌ها و لیست‌ها: ثبت کردن لینک وب سایت در دایرکتوری‌ها و لیست‌های موضوعی از دو جنبه برای سایت مفید است: نخست آنکه با ثبت پیوند سایت در چنین سایت‌هایی تعداد استناد به صفحه‌ سایت بالا رفته و باعث افزایش پیج رنک سایت می‌شود. ثانیاًً، ثبت سایت در دایرکتوری‌ها و لیست‌های موضوعی باعث می‌شود تا رویت پذیری سایت افزایش یابد و در نتیجه تعداد بازدیدکنندگان سایت بالا برود.

    • ثبت در موتورهای جستجو: وقتی یک سایت ایجاد می‌شود تا مدت‌ها طول می‌کشد تا وب سایت‌های دیگر به آن استناد کنند، بعضی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های کوچک حتی یک بار هم مورد استناد قرار نمی‌گیرند. به همین علت خزنده‌ی موتورهای جستجو قادر به یافتن این وب سایت‌ها نیست و در نتیجه نمایه سازی نمی‌شوند. تمام موتورهای جستجو قسمتی را برای عضویت لینک[۵۹] سایت‌ها در نظر گرفته اندکه از طریق آن می‌توان وب سایت را به موتورهای جستجو معرفی کرد. لینک‌های معرفی شده در نوبت قرار داده می‌شوند تا توسط خزنده‌ی موتور جستجو مورد بررسی قرار گیرند و سپس نمایه سازی شوند. همچنین وب سایت‌هایی در محیط وب وجود دارند که به صورت رایگان عمل ثبت و معرفی وب سایت به موتور جستجو را انجام می‌دهند. برای مثال سایتhttp://freewebsubmission.com امکان ثبت و معرفی وب سایت‌ها را به صورت رایگان در بیش از بیست موتور جستجو در اختیار مدیران سایت‌ها قرار می‌دهد.

  • حذف پیوندهای شکسته: موتورهای جستجو وجود پیوندهای شکسته در یک سایت را به معنی به روز نبودن سایت می‌دانند و برای آن امتیاز منفی در نظر می‌گیرند. مدیران سایت‌ها باید اطمینان داشته باشند که پیوندهای موجود در سایتشان معتبر بوده و هنوز سالم هستند (منصورزاده،۱۳۹۲).


فرم در حال بارگذاری ...