1401/09/26

فایل های دانشگاهی| ۳-۵٫ ابزار گرد آوری اطلاعات: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

۳-۳٫ مدل مفهومی متغیرهای پژوهش

با توجه به مدل مفهومی زیر، رابطه خویشتن شناسی با ترفندهای تعارض، به طور کلی، و با هر یک از ترفندهای مدیریت تعارض به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در مدل زیر سبک­های همکاری و توافق در یک ترفند کلی­تر(راه ­حل گرایی)، سبک سازش و اجتناب در یک ترفند (عدم مقابله) و سبک رقابت نیز به تنهایی به عنوان یک ترفند (کنترل) مورد نظر قرار گرفته است.

هر یک از متغیر های پژوهش حاضر از طریق ابزار پرسش­نامه مورد اندازه ­گیری قرار خواهد گرفت که شرح تفصیلی این پرسشنامه‌ها در بخش ابزار گردآوری اطلاعات آمده است.

خویشتن شناسی

ترفندهای مدیریت تعارض

مدل مفهومی پژوهش

۳-۴٫ جامعه آماری ونمونه مورد مطالعه

جامعه آماری عبارت است از گروهی از افراد یا اشیاء که در ویژگی یا ویژگی­های مورد تحقیق مشترک باشند و با هدف و موضوع تحقیق ارتباط داشته باشند(خلیلی، ۱۳۸۳: ۱۶۷). جامعه پژوهش عبارت است از کلیه مدیران شرکت بهره ­برداری نفت و گاز گچساران که تعداد آن ها ۱۵۰ نفر می‌باشد که در سال ۱۳۹۳ در این شرکت مربوطه مشغول به کار می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه پژوهش، کلیه اعضای جامعه آماری در نظر گرفته شدند.

بر این اساس، در این مطالعه ۱۵۰پرسش­نامه به کلیه مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تحویل داده شد که پس از مکاتبه و مراجعه تعداد ۱۲۵ پرسش­نامه گردآوری گردید. در نهایت، پس از حذف پرسشنامه­هایی که به طور ناقص پر شده بود، تحلیل های آماری بر روی ۱۲۳ پرسش­نامه اجرا گردید.

۳-۵٫ ابزار گرد آوری اطلاعات:

در این پژوهش برای اندازه ­گیری متغیرها از دو پرسش­نامه خویشتن­ شناسی(SCS) و پرسش نامه ترفندهای مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون استفاده شده است که در زیر به تفصیل به آن ها پرداخته می­ شود:

-مقیاس خویشتن شناسی[۸۲](SCS)

این مقیاس به وسیله شییر و کارور[۸۳] (۱۹۸۵) ساخت و اعتباریابی گردید. این مقیاس شامل ۲۳ گویه است و تمامی گویه ­ها بر اساس طیف لیکرت ۵ گزینه­ای تنظیم شده است (۱)= اصلا ‌در مورد من صدق نمی کند، (۲)= کمی ‌در مورد من صدق می‌کند (۳)= نظری ندارم، (۴) = ‌در مورد من صدق می‌کند، (۵)= کاملا ‌در مورد من صدق می‌کند). مقیاس خویشتن­ شناسی از سه خرده مقیاس زیر تشکیل شده است.

۱٫ خودشناسی خصوصی: که بر توجه به جنبه‌های درونی و خصوصی متمرکز است.

۲٫خودشناسی عمومی: تمایل به آگاهی و ارتباط با وجوهی از خود است که دیگران می‌توانند ادراک کنند.

۳٫اضطراب اجتماعی: تمایل در به راحتی مضطرب و ناخوش شدن در موقعیت های اجتماعی است.

پایایی این پرسشنامه در پژوه لطیفیان و سیف (۱۳۸۶) برای خرده مقیاس خویشتن­ شناسی خصوصی ۰٫۷۱، برای خویشتن­ شناسی عمومی ۰٫۵۷ و برای اضطراب اجتماعی ۰٫۸۴ گزارش شده است. در این مطالعه روایی ابزار با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرانباخ مورد بررسی قرار گرفت (در فصل ۴ به صورت مبسوط گزارش شده است).

جدول ۱-۳: تعریف متغیر مستقل خویشتن­ شناسی

گویه ­ها

خرده مقیاس

متغیر

(۱، ۳، ۵، ۷، ۹، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۲۰ و ۲۲).

خودشناسی خصوصی

خویشتن­ شناسی

(۲، ۶، ۱۱، ۱۴، ۱۶، ۱۹ و ۲۱).

خودشناسی عمومی

(۸،۴، ۱۰، ۱۲، ۱۸ و ۲۳).

اضطراب

اجتماعی

-پرسشنامه ترفندهای مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون[۸۴]:

این پرسشنامه دارای ۳۰ گویه ‌می‌باشد که ‌بر اساس مقیاس ۷ درجه ای لیکرت(۱= همیشه۲= به طور مکرر۳= غالبا۴= بعضی اوقات۵= بندرت۶= خیلی به ندرت ۷= هرگز) تنظیم شده است. پونتام و ویلسون پنج شیوه مدیریت تعارض را درون سه استراتژی قرار داده‌اند.

الف : استراتژی عدم مقابله[۸۵]: این خرده مقیاس شامل شیوه اجتناب و تطبیق یا سازش ‌می‌باشد.

ب: استراتژی راه حل گرایی[۸۶]: این خرده مقیاس بر شیوه همکاری و مصالحه متمرکز است.

ج: استراتژی کنترل[۸۷]: این استراتژی با شیوه رقابتی یکسان است.

شیوه نمره­گذاری این پرسشنامه ‌به این صورت است که نخست، هر مدیر یا شخص در هر کدام از سه خرده مقیاس نمره­ای به دست ‌می‌آورد. در نهایت، میانگین سه نمره به عنوان نمره ترفند مدیریت تعارض در نظر گرفته می­ شود. این پرسشنامه در پژوهش­های متعدد رواسازی شده است. برای مثال، کیانی­مهر، مصلحی، مجاهدی و غلامی[۸۸](۲۰۱۲) پایایی ابزار را ۸۷/۰ گزارش نموده است و انصاری و همکاران(۱۳۸۹) در پژوهش خود نیز ضریب پایایی این ابزار را ۰٫۸۸ گزارش کرده‌اند. در این مطالعه روایی ابزار با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرانباخ مورد بررسی قرار گرفت (در فصل ۴ به صورت مبسوط گزارش شده است).

جدول ۲-۳: تعریف متغیر وابسته پژوهش

گویه ­ها

خرده مقیاس

متغیر

۲و ۵و ۷و ۱۲و ۱۴و ۱۵و ۲۳و ۲۴و ۲۵و ۲۷و ۲۸و ۲۹

استراتژی عدم مقابله

ترفندهای مدیریت تعارض

۱، ۴ ، ۶ ، ۸، ۹ و ۱۱ و ۱۳ و ۱۶ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۱

استراتژی راه ­حل گرایانه

۳ و ۱۰ و ۱۷ و ۱۸ و ۲۲ و ۲۶ و ۳۰

استراتژی کنترل

۳-۶٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در این تحقیق، برای تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها در این پژوهش از روش های آماری زیر استفاده شده است:

۱-روش­های آمار توصیفی (محاسبه فراوانی،درصد ،میانگین وانحراف معیار).

۲-روش آلفای کرونباخ جهت محاسبه ضریب پایایی و به کار بردن سوالات کلی مناسب جهت محاسبه اعتبار پرسش­نامه ها مورد استفاده قرار گرفته است.

۳- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف تک نمونه ­ای برای شناخت وضعیت متغیرهای تحقیق از لحاظ نرمال بودن توزیع داده استفاده گردید.

۴- تحلیل عاملی تأییدی: برای بررسی روایی سازه پرسشنامه ­ها استفاده شده است.

۵- روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون: برای بررسی روابط متغیرها استفاده شد.

برای تجزیه و تحلیل داده های جمع‌ آوری شده و آزمون­های آماری از نرم افزار spss نسخه ۲۰ و نرم افزار لیزرل نسخه ۷۲/ ۸استفاده شده است.

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱٫ مقدمه


فرم در حال بارگذاری ...