1401/09/26

فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۳-۷- بررسی روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد

وضعیت مالی مشتریان۱۱۴به روز نبودن نیروی متخصص۴۶-۷-۸-۹حمایت دولت۴۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴

۳-۷- بررسی روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش

در هر پژوهش علمی به­روش تجربی، وسیله اندازه ­گیری باید روا و پایا باشد. روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه بگیرد. در پژوهش حاضر، از روش اعتبار یا روایی مفهومی استفاده شده است. زیرا هنگامی­که اعتبار تجربی امکان­ پذیر نباشد یا مشکل بتوان از طریق تجربی یا عملی برای یک اندازه یا یافته اعتبار کسب کرد اعتبار مفهومی استفاده شده است و در واقع از طریق گواه و معیارها محقق در پی آن بر می ­آید که نشان دهد که روا است مفهومی را اندازه گرفت (خاکی، ۳۰:۱۳۸۲) محقق با رجوع به­نظر متخصصان و اساتید از روایی ابزار اندازه ­گیری خود، در سنجش متغیرهای پژوهش اطمینان حاصل نموده است. برای بررسی پایایی آزمون­ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.

آزمون پایایی پرسشنامه

برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که در جدول زیر این آزمون نشان داده شده است و چون مقدار آن ۸۱۳/۰ و بزرگتر از ۷۵ /۰ است نشان می‌دهد که آزمون، از پایایی قابل قبولی برخوردار می‌باشد. آلفای کرونباخ بطورکلی با بهره گرفتن از یکی روابط زیرمحاسبه می شود.

یا

که در این روابط k تعداد سوالات، واریانس سوال i ام، واریانس مجموع کلی سوالات، میانگین کواریانس بین سوالات، و واریانس میانگین سوالات می‌باشند(برگرفته شده از آلن و ین، ۴۵:۲۰۰۲).

جدول (۳-۳):پایایی ابزار به تفکیک مؤلفه‌ ها

مؤلفه‌ ها

آلفا کرونباخ

سقف تعهدات بیمه گر

۷۸/۰

پزشکان متخصص طرف قرارداد

۸۱/۰

داروهای تحت پوشش

۸۰/۰

وضعیت مالی مشتریان

۸۳/۰

وضعیت حمایتی دولت

۸۳/۰

به روز نبودن نیروی متخصص

۸۶/۰

۸-۳ روش های آماری پژوهش

در انجام این پژوهش مؤلفه‌­ها و متغیرهای تحقیق بر اساس مؤلفه‌ ­های این دو متغیر در نظر گرفته شده است.در انجام آزمون فرضیه های این پژوهش از دوآزمون آمار توصیفی که شامل بررسی تعدادپاسخ های صحیح[۳۰] به سوالات مرتبط با هر فرضیه، تعداد سوالات بدون پاسخ[۳۱] مرتبط با هر فرضیه، میانگین[۳۲]، انحراف معیار[۳۳]،واریانس[۳۴]، داده ­های جمع‌ آوری شده از سوالات مرتبط با هر فرضیه می باشدوآزمون تی که شامل بررسی مقدار متغیر، درجه آزادی، سطح معنی داری(دوطرفه)[۳۵]یامقدار آماره آزمون[۳۶]، اختلاف میانگین ها[۳۷]،حد بالا[۳۸]و حد پایین[۳۹] اختلاف میانگین در فاصله اطمینان ۹۵% [۴۰]می‌باشد،استفاده شده است. در انجام آزمون آمار توصیفی هر فرضیه بعد از به دست آمدن نتایج ‌بر اساس میانگین با مبنای عدد۳ (به معنای متوسط در طیف لیکرت به کار برده شده) مقایسه شده است و سپس با انجام آزمون تی (به معنای زیاد در طیف لیکرت به کار برده شده) فرضیه‌ها و مؤلفه‌ های آن بررسی گردیده است.

ج) آزمون تی استیودنت: این آزمون برای متغیرهای کمّی به کار می رود و در مواردی برای تشخیص رابطه یا عدم رابطه یک متغیر در وضعیت مورد بررسی استفاده می شود و گاهی نیز برای سنجش وضعیت موجود نسبت به یک مقدار مشخص کاربرد دارد. از این ضریب به منظور بررسی فرضیه ی اول تا ششم استفاده شد.

د) آزمون تحلیل واریانس: آزمون تحلیل واریانس(ANOVA) یک آزمون پارامتریک می‌باشد که در آن به بررسی واریانس بیش از دو جامعه پرداخته می‌شود. از این آزمون از آن‌جایی که با چند حالت سرو کار داریم، برای آزمون فرضیه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در جدول خروجی این آزمون چنانچه سطح معنی‌داری کمتر از مقدار خطا باشد، چنین استنباط می‌شود که حد‌اقل یک زوج از طبقه‌ها با هم اختلاف دارند.

ه)آزمون LSD:برای مشخص‌نمودن این‌که کدام‌یک از این زوج‌ها با هم متفاوتند می‌باید از آزمون‌های ویژه موسوم به آزمون‌های پس از تجربه استفاده نمود. به دلیل اهمیت مشخص‌نمودن تفاوت‌ها تعداد این آزمون‌ها نسبتا زیادند و در این تحقیق از آزمون LSD بدین منظور بهره گرفته شده است. این آزمون وجود اختلاف یا عدم آن را بین گروه ها به صورت دو به دو بررسی می­ کند و به همین دلیل نتایج دقیق­تری را نسبت به آزمون آنووا در اختیار ما می‌گذارد.

۳-۹ تحلیل وآزمون فرضیه های تحقیق بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری

مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای مکنون می‌باشد.از طریق این رویکرد می‌توانیم قابل قبول بودن مدل های نظری را در جامعه‌‌های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیرآزمایشی، آزمایشی آزمون نمود.یکی از قویترین و مناسب‌ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی‌توان آن ها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود) حل نمود.تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق می‌شود که ویژگی اصلی آن ها، تجزیه و تحلیل همزمان K متغیر مستقل و N متغیر وابسته است.تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس[۴۱] یا مدل سازی علّی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی‌ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده های پیچیده است. ‌بنابرین‏ از آن جایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل وجود دارد که می بایستی اثر آن ها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت می‌یابد.به منظور بررسی درستی و نادرستی مدل تحقیق از نرم‌افزار لیزرل استفاده گردید. در این قسمت سعی می‌شود مدل تحقیق و اجزاء آن به صورت مجزا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل مدل تحقیق را ترسیم کردیم و سپس با انجام عملیات روی مدل به نتایج زیر دست یافتیم که در آن روابط میان متغیرها و ضرایب هر یک از آن ها ارائه شده است.

شکل ۴-۴–مدل تحقیق

در شکل فوق ضرایب مسیر نشان داده شده است .سؤال اساسی مطرح شده این است که آیا این مدل؛ مدل مناسبی می‌باشد؟ برای پاسخ ‌به این پرسش بایستی آماره /df و سایر معیارهای مناسب بودن برازش مدل مورد بررسی قرار گیرد.با توجه به خروجی لیزرل مقدار /df محاسبه شده برابر با ۵۹/۲می‌باشد وجود /df پایین نشان دهنده برازش مناسب مدل است. زیرا هر چه مقدار/df کمتر باشد، مدل ارائه شده مدل مناسب‌تری می‌­باشد با توجه به نتایج ذیل که از خروجی نرم افزار لیزرل به دست آمده‌اند.

۰۰۱/. = RMSEAو ۰۰/۱ = Value – p و ۵۹۹/۲=

مقدار Value – بیشتر از مقدار سطح معنی‌داری استاندارد (۵% = ) می‌باشد ‌بنابرین‏ مدل ارائه شده مدل مناسبی می‌باشد.

شاخص­ های برازش


فرم در حال بارگذاری ...