طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – فرضیه اصلی اول: بین – 1
بهزیستی روانشناختیواریانسها برابر۰/۱۷۷۰/۶۷۴-۲/۷۲۹۱۹۸۰/۰۰۷-۳/۴۸۶۰
واریانسها نابرابر
-۲/۷۲۴۱۷۷/۸۹۴۰/۰۰۷-۳/۴۸۶۰
با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی مقدار Sig (000/0) از ۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می شود یعنی بین بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
فرضیه اصلی اول: بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی رابطه وجود دارد.
با توجه به جدول زیر و تأیید چهار فرضیه فرعی اول این فرضیه مورد تأیید میباشد.
جدول شماره ۱۷-۴: نتایج فرضیه های فرعی اول تا چهارم
فرضیه فرعی متغیر وبژگیهای شخصیتی نتیجه فرضیه فرعی اول سلامت روانی با ثبات/ بیثبات رابطه دارد فرضیه فرعی دوم سلامت روانی درونگرا/ برونگرا رابطه دارد فرضیه فرعی سوم بهزیستی روانشناختی با ثبات/ بیثبات رابطه دارد فرضیه فرعی چهارم بهزیستی روانشناختی درونگرا/ برونگرا رابطه دارد
فرضیه فرعی پنجم: بین مؤلفه های سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
فرض صفر:بین مؤلفههای سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود ندارد.
فرض مقابل:بین مؤلفه های سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
جدول شماره۱۸-۴: محاسبه شاخص های مؤلفه های سلامت روانی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی
تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای معیار علائم جسمانی باثبات ۷۲ ۳/۳۸۸۹ ۲/۱۲۶۶۶ ۰/۲۵۰۶۳ بیثبات ۱۲۸ ۶/۵۳۱۳ ۴/۱۷۷۰۶ ۰/۳۶۹۲۰ علائم اضطرابی باثبات ۷۲ ۳/۶۶۶۷ ۲/۸۸۷۵۶ ۰/۳۴۰۳۰ بیثبات ۱۲۸ ۶/۹۶۸۸ ۴/۵۱۴۰۹ ۰/۳۹۸۹۹ علائم کارکرد اجتماعی باثبات ۷۲ ۵/۳۸۸۹ ۲/۶۴۶۰۵ ۰/۳۱۱۸۴ بیثبات ۱۲۸ ۷/۱۸۷۵ ۳/۰۶۸۱۲ ۰/۲۷۱۱۹ علائم افسردگی باثبات ۷۲ ۰/۳۳۳۳ ۰/۴۷۴۷۱ ۰/۰۵۵۹۵ بیثبات ۱۲۸ ۲/۴۶۸۸ ۳/۲۷۲۲۶ ۰/۲۸۹۲۳
جدول فوق به طور توصیفی نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی تمامی مؤلفه های سلامت روانی در معلمان با ویژگی بیثبات شخصیت در وضعیت نامناسبتری قرار دارند اما برای بررسی معنیدار بودن این اختلاف از آزمون زیر استفاده میکنیم:
جدول شماره۱۹-۴: آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه پنجم
آزمون لیون برای برابری واریانسها آزمون t تست برای برابری میانگینها F Sig. t درجه آزادی Sig. اختلاف میانگین علائم جسمانی واریانسها برابر ۲۴/۳۶۴ ۰/۰۰۰ -۵/۹۵۹ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۳/۱۴۲۴ واریانسها نابرابر -۷/۰۴۲ ۱۹۶/۴۱۱ ۰/۰۰۰ -۳/۱۴۲۴ علائم اضطرابی واریانسها برابر ۱۲/۹۰۱ ۰/۰۰۰ -۵/۵۹۳ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۳/۳۰۲۱ واریانسها نابرابر -۶/۲۹۷ ۱۹۴/۶۹۱ ۰/۰۰۰ -۳/۳۰۲۱ علائم کارکرد اجتماعی واریانسها برابر .۰۳۹ ۰/۸۴۴ -۴/۱۷۶ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۱/۷۹۸۶ واریانسها نابرابر -۴/۳۵۲ ۱۶۵٫۹۳۹ ۰/۰۰۰ -۱/۷۹۸۶ علائم افسردگی واریانسها برابر ۴۶/۴۸۶ ۰/۰۰۰ -۵/۴۹۹ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۲/۱۳۵۴ واریانسها نابرابر -۷/۲۴۹ ۱۳۶/۳۴۰ ۰/۰۰۰ -۲/۱۳۵۴
با توجه به اینکه در جدول فوق تمامی مقادیر Sig (000/0)از ۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می شود یعنی بین متوسط تمام مؤلفه های سلامت روانی در معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
فرضیه فرعی ششم: بین مؤلفه های سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
فرض صفر: بین مؤلفه های سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود ندارد.
فرض مقابل: بین مؤلفه های سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
جدول شماره۲۰-۴: محاسبه شاخص های مؤلفه های سلامت روانی به تفکیک ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا
تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای معیار علائم جسمانی درونگرا ۱۱۶ ۵/۶۸۹۷ ۳/۸۸۶۲۴ ۰/۳۶۰۸۳ برونگرا ۸۴ ۵/۰۰۰۰ ۳/۸۵۲۷۱ ۰/۴۲۰۳۷ علائم اضطرابی درونگرا ۱۱۶ ۶/۱۳۷۹ ۴/۴۵۰۴۹ ۰/۴۱۳۲۲ برونگرا ۸۴ ۵/۲۸۵۷ ۴/۰۶۱۴۹ ۰/۴۴۳۱۴ علائم کارکرد اجتماعی درونگرا ۱۱۶ ۶/۹۶۵۵ ۳/۴۰۳۱۵ ۰/۳۱۵۹۷ برونگرا ۸۴ ۵/۹۵۲۴ ۲/۳۵۳۶۹ ۰/۲۵۶۸۱ علائم افسردگی درونگرا ۱۱۶ ۲/۱۰۳۴ ۳/۳۷۰۹۲ ۰/۳۱۲۹۸ برونگرا ۸۴ ۱/۱۴۲۹ ۱/۶۸۰۱۰ ۰/۱۸۳۳۱
جدول فوق به طور توصیفی نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی تمامی مؤلفه های سلامت روانی در معلمان درونگرا در وضعیت نامناسبتری قرار دارند اما برای بررسی معنیدار بودن این اختلاف از آزمون زیر استفاده میکنیم:
جدول شماره۲۱-۴: آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه ششم
آزمون لیون برای برابری واریانسها آزمون t برای برابری میانگینها F سطح معناداری t درجه آزادی سطح معناداری اختلاف میانگین علائم جسمانی واریانسها برابر ۱/۰۱۶ ۰/۳۱۵ ۱/۲۴۳ ۱۹۸ ۰/۲۱۵ ۰/۶۸۹۷ واریانسها نابرابر ۱/۲۴۵ ۱۷۹/ ۸۸۵ ۰/۲۱۵ ۰/۶۸۹۷ علائم اضطرابی واریانسها برابر ۰/۷۹۳ ۰/۳۷۴ ۱/۳۸۶ ۱۹۸ ۰/۱۶۷ ۰/۸۵۲۲ واریانسها نابرابر ۱/۴۰۷ ۱۸۷/۶۷۹ ۰/۱۶۱ ۰/۸۵۲۲
“
فرم در حال بارگذاری ...