1401/09/20

طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – فرضیه اصلی اول: بین – 1

بهزیستی روان­شناختیواریانسها برابر۰/۱۷۷۰/۶۷۴-۲/۷۲۹۱۹۸۰/۰۰۷-۳/۴۸۶۰

واریانس‌ها نابرابر

-۲/۷۲۴۱۷۷/۸۹۴۰/۰۰۷-۳/۴۸۶۰

با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی مقدار Sig (000/0) از ۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می­ شود یعنی بین بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد.

 

فرضیه اصلی اول: بین سلامت روانی و بهزیستی روان­شناختی معلمان با وبژگی­های شخصیتی رابطه وجود دارد.

 

با توجه به جدول زیر و تأیید چهار فرضیه فرعی اول این فرضیه مورد تأیید ‌می‌باشد.

 

جدول شماره ۱۷-۴: نتایج فرضیه ­های فرعی اول تا چهارم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرضیه فرعی متغیر وبژگی­های شخصیتی نتیجه فرضیه فرعی اول سلامت روانی با ثبات/ بی­ثبات رابطه دارد فرضیه فرعی دوم سلامت روانی درون­گرا/ برون­گرا رابطه دارد فرضیه فرعی سوم بهزیستی روانشناختی با ثبات/ بی­ثبات رابطه دارد فرضیه فرعی چهارم بهزیستی روانشناختی درون­گرا/ برون­گرا رابطه دارد

فرضیه فرعی پنجم: بین مؤلفه‌ ­های سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی­ثبات تفاوت وجود دارد.

 

فرض صفر:بین مؤلفه‌‎های سلامت روانی معلمان با ویژگی‎های شخصیتی باثبات و بی‏ثبات تفاوت وجود ندارد.

 

فرض مقابل:بین مؤلفه‌ های سلامت روانی معلمان با ویژگی‏های شخصیتی باثبات و بی‏ثبات تفاوت وجود دارد.

 

جدول شماره۱۸-۴: محاسبه شاخص­ های مؤلفه‌ ­های سلامت روانی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای معیار علائم جسمانی باثبات ۷۲ ۳/۳۸۸۹ ۲/۱۲۶۶۶ ۰/۲۵۰۶۳ بی­ثبات ۱۲۸ ۶/۵۳۱۳ ۴/۱۷۷۰۶ ۰/۳۶۹۲۰ علائم اضطرابی باثبات ۷۲ ۳/۶۶۶۷ ۲/۸۸۷۵۶ ۰/۳۴۰۳۰ بی­ثبات ۱۲۸ ۶/۹۶۸۸ ۴/۵۱۴۰۹ ۰/۳۹۸۹۹ علائم کارکرد اجتماعی باثبات ۷۲ ۵/۳۸۸۹ ۲/۶۴۶۰۵ ۰/۳۱۱۸۴ بی­ثبات ۱۲۸ ۷/۱۸۷۵ ۳/۰۶۸۱۲ ۰/۲۷۱۱۹ علائم افسردگی باثبات ۷۲ ۰/۳۳۳۳ ۰/۴۷۴۷۱ ۰/۰۵۵۹۵ بی­ثبات ۱۲۸ ۲/۴۶۸۸ ۳/۲۷۲۲۶ ۰/۲۸۹۲۳

جدول فوق به طور توصیفی نشان می­دهد که در نمونه مورد بررسی تمامی مؤلفه‌ ­های سلامت روانی در معلمان با ویژگی بی­ثبات شخصیت در وضعیت نامناسب­تری قرار دارند اما برای بررسی معنی­دار بودن این اختلاف از آزمون زیر استفاده می­کنیم:

 

جدول شماره۱۹-۴: آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه پنجم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون لیون برای برابری واریانس‌ها آزمون t تست برای برابری میانگین­ها F Sig. t درجه آزادی Sig. اختلاف میانگین علائم جسمانی واریانس‌ها برابر ۲۴/۳۶۴ ۰/۰۰۰ -۵/۹۵۹ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۳/۱۴۲۴ واریانس‌ها نابرابر -۷/۰۴۲ ۱۹۶/۴۱۱ ۰/۰۰۰ -۳/۱۴۲۴ علائم اضطرابی واریانس‌ها برابر ۱۲/۹۰۱ ۰/۰۰۰ -۵/۵۹۳ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۳/۳۰۲۱ واریانس‌ها نابرابر -۶/۲۹۷ ۱۹۴/۶۹۱ ۰/۰۰۰ -۳/۳۰۲۱ علائم کارکرد اجتماعی واریانس‌ها برابر .۰۳۹ ۰/۸۴۴ -۴/۱۷۶ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۱/۷۹۸۶ واریانس‌ها نابرابر -۴/۳۵۲ ۱۶۵٫۹۳۹ ۰/۰۰۰ -۱/۷۹۸۶ علائم افسردگی واریانس‌ها برابر ۴۶/۴۸۶ ۰/۰۰۰ -۵/۴۹۹ ۱۹۸ ۰/۰۰۰ -۲/۱۳۵۴ واریانس‌ها نابرابر -۷/۲۴۹ ۱۳۶/۳۴۰ ۰/۰۰۰ -۲/۱۳۵۴

با توجه به اینکه در جدول فوق تمامی مقادیر Sig (000/0)از ۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می­ شود یعنی بین متوسط تمام مؤلفه‌ ­های سلامت روانی در معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی­ثبات تفاوت وجود دارد.

 

فرضیه فرعی ششم: بین مؤلفه‌ ­های سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد.

 

فرض صفر: بین مؤلفه‌ ­های سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود ندارد.

 

فرض مقابل: بین مؤلفه‌ ­های سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد.

 

جدول شماره۲۰-۴: محاسبه شاخص­ های مؤلفه‌ ­های سلامت روانی به تفکیک ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای معیار علائم جسمانی درون­گرا ۱۱۶ ۵/۶۸۹۷ ۳/۸۸۶۲۴ ۰/۳۶۰۸۳ برون­گرا ۸۴ ۵/۰۰۰۰ ۳/۸۵۲۷۱ ۰/۴۲۰۳۷ علائم اضطرابی درون­گرا ۱۱۶ ۶/۱۳۷۹ ۴/۴۵۰۴۹ ۰/۴۱۳۲۲ برون­گرا ۸۴ ۵/۲۸۵۷ ۴/۰۶۱۴۹ ۰/۴۴۳۱۴ علائم کارکرد اجتماعی درون­گرا ۱۱۶ ۶/۹۶۵۵ ۳/۴۰۳۱۵ ۰/۳۱۵۹۷ برون­گرا ۸۴ ۵/۹۵۲۴ ۲/۳۵۳۶۹ ۰/۲۵۶۸۱ علائم افسردگی درون­گرا ۱۱۶ ۲/۱۰۳۴ ۳/۳۷۰۹۲ ۰/۳۱۲۹۸ برون­گرا ۸۴ ۱/۱۴۲۹ ۱/۶۸۰۱۰ ۰/۱۸۳۳۱

جدول فوق به طور توصیفی نشان می­دهد که در نمونه مورد بررسی تمامی مؤلفه‌ ­های سلامت روانی در معلمان درون­گرا در وضعیت نامناسب­تری قرار دارند اما برای بررسی معنی­دار بودن این اختلاف از آزمون زیر استفاده می­کنیم:

 

جدول شماره۲۱-۴: آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه ششم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون لیون برای برابری واریانس­ها آزمون t برای برابری میانگین­ها F سطح معناداری t درجه آزادی سطح معناداری اختلاف میانگین علائم جسمانی واریانس‌ها برابر ۱/۰۱۶ ۰/۳۱۵ ۱/۲۴۳ ۱۹۸ ۰/۲۱۵ ۰/۶۸۹۷ واریانس‌ها نابرابر ۱/۲۴۵ ۱۷۹/ ۸۸۵ ۰/۲۱۵ ۰/۶۸۹۷ علائم اضطرابی واریانس‌ها برابر ۰/۷۹۳ ۰/۳۷۴ ۱/۳۸۶ ۱۹۸ ۰/۱۶۷ ۰/۸۵۲۲ واریانس‌ها نابرابر ۱/۴۰۷ ۱۸۷/۶۷۹ ۰/۱۶۱ ۰/۸۵۲۲


فرم در حال بارگذاری ...