1400/02/31

رابطه بین سود اقتصادی با بازده حقوق صاحبان سرمایه در شرکتهای برتر -دانلود پایان نامه ارشد رشته حسابداری

 

میانگین موزون هزینه سرمایه:

هزینه سرمایه شرکت، بستگی به نوع و ترکیب منابع مالی مورد استفاده دارد. منابع مالی معمول عبارتنداز حقوق صاحبان سهام عادی (شامل سرمایه اسمی و اندوخته‌ها)، سهام سرمایه ممتاز و دیون.

تأمین کنندگان مالی نظیر سهامداران و مؤسسات مالی، طلب پاداش جهت جبران ریسک سرمایه گذاری می‌باشند. از این رو قبل از هر گونه پرداخت به سهامداران، بهره اعتبار دهندگان پرداخت می‌شود. از طرفی هزینه بهره موجب صرفه جویی مالیاتی برای شرکت می‌گردد. همچنین، هزینه وام معمولاً کمتر از هزینه حقوق صاحبان سرمایه است.
تحقیق - متن کامل - پایان نامه

ارزشهای مناسب مورد استفاده بستگی به ساختار سرمایه هدف یک شرکت دارد که ممکن است با وضعیت مالی منعکس شده در ترازنامه کاملاً متفاوت باشد. ضمناً بهتر است به جای ارزشهای دفتری از ارزشهای بازار جهت تعیین وزنها استفاده شود زیرا که آنان منعکس کننده ارزشهای اقتصادی منابع مالی مورد استفاده هستند.
عکس مرتبط با اقتصاد

محاسبه WACC به صورت زیر می‌باشد.

که در آن:

= میانگین حقوق صاحبان سرمایه عادی

= هزینه حقوق صاحبان سرمایه عادی

= میانگین حقوق صاحبان سرمایه ممتاز

= هزینه حقوق صاحبان سرمایه ممتاز

= میانگین دیون؛

= هزینه دیون

در ادامه راجع به تعیین میانگین و هزینه هر منبع تأمین مالی به بحث می‌پردازیم.

 

۹-۲- میانگین منابع مالی:

در تعیین میانگین، ارزشهای بازار نسبت به ارزشهای دفتری اولویت دارند زیرا که سرمایه جدید به ارزشهای بازار افزایش یافته است. کاپلان و نورتون (۱۹۹۶) این دیدگاه را تأیید نمودند. آنان اظهار داشتند: «از میانگین ارزش بازار، برای هر عنصر مالی بهره می‌گیرند زیرا که ارزشهای بازار ادعای اقتصادی واقعی هر نوع منبع مالی را منعکس می‌کند. در حالیکه ارزشهای دفتری معمولاً این کار نمی‌کند» (کاپلان و نورتون، ۱۹۹۶،۷۸)[۱].

[۱]- Caplan, & Norton, 1996,78

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
حسابداری

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...