1401/09/26

دانلود پایان نامه و مقاله – ۲-۱۳-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور – 7

– وجود سرمایه های انسانی (ظرفیت های علمی ، هنری ، فنی ، تخصصی و مدیریتی و …) انباشته شده به عنوان مکمل فعالیت های سرمایه گذاری در راستای اقتصاد دانایی محور.

– وجود ظرفیت های قوی دانشگاهی و مراکز تولید علم و فن آوری ، مراکز بزرگ علمی ، تحقیقاتی متعدد ، مراکز آموزش فنی و حرفه ای.

– وجود بخش غیر دولتی توانمند، زمینه ساز جذب سرمایه گذاری خارجی.

– استقرار صنایع مادر و بزرگ در سطح ملی همچون ذوب آهن ، فولادمبارکه ، پالایشگاه ، دی ام تی ، داروسازی ، پتروشیمی ، هواپیما و هلیکوپترسازی ، صنایع و مراکز نظامی ، انرژی اتمی ، راه های اصلی و فرعی مناسب ، فرودگاه بین‌المللی ، خطوط راه آهن و از همه مهمتر رودخانه زاینده رود … فرصت‌های خوبی را برای جویندگان فعالیت‌های اقتصادی در سطح استان فراهم نموده است .

-داشتن درجه حرارت مناسب فصل هوا، به طوری که میانگین درجه حرارت هوای زمستان استان بین ۵ تا ۹درجه سانتیگراد، در بهار ۱۴٫۷ تا ۲۵٫۵، در تابستان بین ۲۰٫۴ تا ۳۰، و در پائیز بین ۶٫۷ تا ۱۳٫۶ درجه سانتیگراد متغیر است. با توسعه راه های اصلی، احداث کنارگذر ها، احداث آزادراهها،احداث کمربندی ها در طی یک دهه مبلغ قابل توجهی از اعتبارات کل کشور وارد استان اصفهان گردیده که باعث توسعه صنایع مادر در منطقه شده است. افزایش و توسعه صنایع در منطقه باعث افزایش رشد جمعیت می‌گردد، به طوری که تقریبا ۷% از جمعیت کل کشور در اصفهان زندگی می‌کنند.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا همچنین قابلیت های توانمند استان در حیطه ورزش از جمله پرورش استعدادهای بالقوه ورزشی ،وجود سالن ها،باشگاه ها و ورزشگاه های مجهز،همکاری مردم،مسئولان و برنامه ریزان در امر ورزش و… میتوان امیدوار بود که با کمی دقت و برنامه ریزی دقیق ، به کار گیری نیروهای متخصص و توانمند ،ایجاد جو مناسب پذیرش گردشگر ورزشی از طرف مردم و تبلیغات میتوان به خوبی در امر توسعه هر چه بیشتر پذیرش گردشگر ورزشی در استان اقدام نمود.

۲-۱۳- مروری بر تحقیقات انجام شده

۲-۱۳-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور

تحقیق هنرور (۱۳۸۳) ‌در مورد عوامل مؤثر بر توسعه ی گردشگری ورزشی ناشی از برگزاری مسابقات بین‌المللی ورزشی در کشور اولین تحقیق انجام شده از این دست در کشور بوده است: او تحقیق خود را تحت عنوان «عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ناشی از برگزاری رویداد های ورزشی بین‌المللی در کشور از دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزشی و گردشگری» انجام داد.عوامل«سوق دهنده»، «جلب کننده» و «بازدارنده» مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی ناشی از برگزاری رویدادهای بین‌المللی در کشور از موارد مورد مطالعه این تحقیق بودند. وی نتایج زیر را به دست آورد:

در مجموع دو دیدگاه مدیران و دست اندر کاران ورزشی گردشگری از بین عوامل سوق دهنده ،«جشن ها و مراسم، برنامه های سنتی و دیگر برنامه های جانبی رویداد» با بار عاملی ۷۴% درصد «فرهنگ ،هنر، موسیقی، معماری و مکان های باستانی» با بار عاملی ۷۰/۰ درصد و «وجود بستگان و دوستان در کشور میزبان» با بار عاملی ۶۴/۰ درصد از عوامل مهم سوق دهنده ی بازدید کنندگان از رویداد ورزشی در کشور هستند. از بین عوامل جلب کننده در مجموع دو دیدگاه «دسترس کشور میزبان به دریا، ساحل و متدوال بودن ورزش های پر طرفدار در آن» با بار عاملی ۷۳/۰ درصد «وجود مناظر، چشم اندازها و مکان های دینی کشور میزبان» با بار عاملی ۶۷/۰ درصد و «انجام بازاریابی و خدمات مناسب» با بار عاملی ۶۵/۰ درصد از مهمترین عوامل جلب کننده بازکنندگان از رویداد هستند. از بین عوامل بازدارنده در مجموع دو دیدگاه«کافی نبودن زمان برای برنامه ریزی سفر به دلیل عدم تبلیغات به موقع از سوی کشور میزبان» با بار عاملی ۷۰/۰ درصد، «نوع شغل و داشتن اوقات فراغت کافی از سوی بازدید کنندگان» با بار عاملی ۷۰/۰ درصد و «داشتن بچه و جوان بودن خانواده» با بار عاملی ۴۸/۰ درصد از مهمترین عواملی هستند که بر انگیزه بازدید کنندگان از رویداد ورزشی تاثیر دارند.

غفوری و همکاران (۱۳۸۶) طی یک تحقیق تحلیلی با عنوان «عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران» با نظر خواهی از مدیران ستادی برگزاری چهارمین دوره ی بازی های اسلامی زنان و نیز ورزشکاران ایرانی و خارجی شرکت کننده در این بازی ها، مدیران گردشگری و کارشناسان فعال در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران، مربیان و دست اندار کاران ورزشی دارای سابقه گردشگری ورزشی در پنج فدراسیون فوتبال، کشتی، دو و می‌دانی، وزنه برداری و بسکتبال به شناسایی عوامل مؤثر در بازاریابی گردشگری ورزشی پرداخت. وی ‌به این یافته ها دست پیدا کرد، از دیدگاه آزمودنی های پژوهش (در مجموع) موارد زیر بیشترین اهمیت را داشته که در بازاریابی برای جذب گردشگر ورزشی، بایستی همراه با جنسیت، فرهنگ، ویژگی های دموگرافیک و کشور مبدأ گردشگران به آن ها توجه کرد: علاقه به فرهنگ، هنر، موسیقی، معماری و مکان های باستانی، انجام بازاریابی و خدمات آژانس های گردشگری، وجود تفریحات موجود در شب در کشور میزبان، جشن ها، مراسم، برنامه های سنتی، و دیگر برنامه های جانبی رویدادهای ورزشی، وجود مناظر، چشم اندازها و مکان های دیدنی در کشور میزبان، میزان آشنایی با فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم و ویژگی های میزبان، لزوم داشتن زمان کافی برای برنامه ریزی سفر به رویداد ورزشی و سهولت در تهیه اقامتگاه مناسب در کشور میزبان.


فرم در حال بارگذاری ...