1400/02/31

دانلود پایان نامه درباره رابطه بین سود اقتصادی با بازده حقوق صاحبان سرمایه در شرکتهای برتر پذیرفته شده در بازار سرمایه تهران

 

- هزینه دیون:

در این مورد می‌بایست هزینه مؤثر دیون را محاسبه نمود. این هزینه به عنوان هزینه واقعی در زمانی که کلیه عوامل مربوط در نظر گرفته شده، تعریف می‌شود و اساساً در بر گیرنده دو تعدیل برای محاسبات بهره است.
تحقیق - متن کامل - پایان نامه

۱- استفاده از ارزش بازار به جای ارزش دفتری: ممکن است که ارزش بازار قرضه منتشر شده متفاوت از ارزش اسمی باشد. در نتیجه جهت محاسبه دقیق نرخ بهره، واحد تجاری می‌بایست از ارزشهای بازار برای محاسبات هزینه بهره استفاده نماید.

۲- خالص عایدات: معمولاً مبلغ واقعی دریافتی از محل انتشار اوراق بدهی، به دلیل هزینه‌های انتشار متفاوت از ارزش اسمی آن است. برای اینکه به نرخ بهره مؤثر دست یابیم، لازم است که خالص عایدات را مبنا قرار دهیم (همپتون، ۱۹۸۹، ص ۳۴۷) [۱].

با توجه به تعدیلات مطرح شده، از نرخ هزینه وام پس از کسر مالیات  جهت محاسبه میانگین موزون هزینه سرمایه استفاده می‌کنیم. این نرخ عبارت است از نرخ بهره بدهی منهای صرفه جویی مالیاتی ناشی از آن صرفه جویی مالیاتی به این دلیل است که هزینه بهره جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است و به این ترتیب ایجاد سپر مالیاتی برای شرکت می‌کند (شریعت پناهی، ۱۳۷۶، ص ۴۲۵)[۲].

صرفه جویی مالیاتی – نرخ بهره = نرخ هزینه وام پس از کسر مالیات

[۱] - Hampton,1989 ,347

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
عکس مرتبط با اقتصاد

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...