1400/02/31

دانلود پایان نامه حسابداری:رابطه بین سود اقتصادی با بازده حقوق صاحبان سرمایه در شرکتهای برتر پذیرفته شده در بازار

 

تعدیلات EVA:

در محاسبه EVA لازم است که به جای دیدگاه حسابدار، دیدگاه سرمایه‌گذار اتخاذ شود. به این معنی که هزینه کل سرمایه سرمایه‌گذاری شده (IC) به حساب گرفته و سود عملیاتی پس از کسر مالیات نیز از این دید محاسبه گردد. ارزش داراییها و سود منعکس شده در صورتهای مالی، مطابق قوانین هیئت اصول حسابداری[۱] محاسبه شده‌اند که به دلیل برخورد بسیار محافظه کارانه حسابداری با برخی اقلام خاص، با دیدگاه سهامدار مطابقتی ندارد. استفاده از چنین مبنای محافظه کارانه‌ای سبب شده که سرمایه سرمایه گذاری شده و سود کمتر از واقع بیان شود.
حسابداری

به همین دلیل برای دستیابی به مبلغ IC و سود واقعی و سرانجام محاسبه EVA، انجام تعدیلاتی بر روی خود از اقلام صورتهای مالی ضروری است.

جهت محاسبه EVA، شرکت استرن استوارت مواردی را که حسابداری اقدام به تعریف NOPAT و ایجاد شکاف با سود اقتصادی نموده است را ۱۶۴ عدد ذکر می کند (اندرسون، ۲۰۰۴)[۲] طبق گفته اهربار (۱۹۹۸)[۳] نیز شمار این تعدیلات تقریباً ۱۶۰ قلم می‌باشد که می‌توان آن را بر صورتهای مالی اعمال نمود. ضابطه اصلی برای این که تعدیل انجام دهیم آن است که تعدیل با اهمیت باشد. به نحوی که تأثیر قابل توجهی بر رقم EVA و ارزش بازار شرکت داشته باشد. اما قابل ذکر است که در بین متخصصان مالی یک توافق همگانی در خصوص تعدیلات لازم و شیوه انجام این تعدیلات وجود ندارد. این امر باعث می‌شود ارقام EVA محاسبه شده توسط شرکتهای تجاری با ارقامی که توسط مشاوران و مؤسسات مالی محاسبه می‌گردد. تفاوتهای بارزی داشته باشند. اما شمار تعدیلات ضروری دارای تأثیر با اهمیت در اغلب شرکتها، معمولاً از بازده تعدیل تجاوز نمی‌کند. مهمترین تعدیلات به شرح زیر می‌باشد:
دانلود پایان نامه

۱- هزینه‌های R & D

۲- هزینه‌های بازاریابی

۳- سرمایه‌گذاریهای استراتژیک

۴- حسابداری تحصیل (سرقفلی)

۵- استهلاک

۶- هزینه‌های تجدید ساختار

۷- مالیات

۸- سرمایه‌گذاریهای قابل داد و ستد

۹- اقلام خارج از ترازنامه

۱۰- تأمین مالی رایگان و

۱۱- سرمایه نامشهود

در مورد شرکتهای نمونه پژوهش حاضر، صرفاً می‌توان چند مورد از تعدیلات فوق را اعمال نمود. این تعدیلات و منطق تعدیل در ادامه تشریح می‌گردد.

[۱] - General Accepted Accounting principle)GAAP(

[۲] - Anderson,2004

[۳] - Ehrbar, 1998

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.
عکس مرتبط با اقتصاد

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...