1400/02/31

دانلود پایان نامه حسابداری:تعیین رابطه بین اقلام گزارش شده دارایی های نامشهود و ارزش بازار شرکت

.

مقدمه

در این فصل به بررسی متدلوژی (روش تحقیق)، نحوه گردآوری و محاسبه متغیرهای مورد نیاز تحقیق اختصاص دارد. در انتخاب موضوع و فرضیات تحقیق سعی شده که ضمن در نظر گرفتن اهمیت کاربردی تحقیق، طرح مسئله بگونه ای صورت گیرد که بصورت عملی قابل اجرا و بررسی باشد. تا بدین طریق امکان اندازه گیری و آزمون فرضیه ها فرآهم آمده وارزش عملی آن نیز محفوظ بماند. در این تحقیق ابتدا اطلاعات از طریق نرم افزار و صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استخراج شده سپس با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل لازم روی داده های صورت گرفته است. بر این اساس مطالب این فصل شامل فرضیه های تحقیق، متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آنها، دوره زمانی تحقیق ،جامعه آماری، نمونه آماری، اطلاعات موردنیاز و نحوه جمع آوری آنها و تحلیل آماری داده های تحقیق مورد بحث قرار می گیرند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

۲-۳) جامعه آماری

به دلیل کیفیت ودسترسی آسانتر به اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد.

 

۳-۳) نمونه آماری

از دیگر جنبه های مهم در استفاده از روش های آماری حجم نمونه مورد استفاده می باشد که با افزایش حجم آن می توان درجه دقت و صحت استنتاج آماری را بالا برد.

با توجه به قلمرو زمانی، شرکت های انتخاب شده می بایست برای دوره ۵ ساله از ابتدای سال مالی ۱۳۸۴ تا پایان سال مالی سال ۱۳۸۸ مورد بررسی تحقیق، صورت های مالی خود را به بورس ارائه کرده باشند لذا با توجه به موارد مذکور نمونه بر این اساس انتخاب شده است.
دانلود پایان نامه

۱-شرکت قبل از سال ۱۳۸۴ عضو بورس بوده باشد.

۲- برای دوره زمانی سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۸ صورتهای مالی را تهیه و به بورس ارائه نموده باشد.

۳- در طول دوره تحقیق بیشتر از ۶ ماه و قفه معاملاتی نداشته باشد.

۴-صورتهای مالی منتهی  به سال مالی ۲۹/۱۲ باشد.
۵- شرکتهایی که در طول دوره تحقیق دوره مالی شان تغییر نکرده باشد.

روش نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت نمونه گیری کامل بوده و شامل تمام اعضاء جامعه آماری می باشد مگر شرکتهایی که اطلاعات آنها جهت محاسبه متغیر در دسترس نباشد یا امکان محاسبه متغیرها بر آنها ممکن نباشد لذا کلیه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شده است که در نهایت پس از بررسی صورتهای مالی تنها به اطلاعات ۸۸ شرکت دسترسی پیدا کرده و همین تعداد شرکت به عنوان نمونه تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به عبارتی نمونه گیری انجام شده دراین پژوهش، از این دیدگاه که شرکتهایی انتخاب شده اند که ویژگی های مورد نظر را داشته باشند، سیستماتیک و هدفمند بوده است.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

) اهداف تحقیق

هدف کلی این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا دو مورد از مهمترین ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری یعنی مربوط بودن و قابلیت اعتماد ،در مورد اقلام داراییهای نامشهود و سرقفلی مصداق دارند یا خیر. در حقیقت می توان هدف این تحقیق را کمک به استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری در مورد وجود و یا عدم وجود کیفیت اطلاعات بطور موردی در خصوص ارزش های گزارش شده داراییهای نامشهود و سرقفلی بیان کرد(مریدی پور و موسوی، ۱۳۸۵، ۲۱).
حسابداری


فرم در حال بارگذاری ...