1400/02/31

دانلود پایان نامه ارشد:تعیین رابطه بین میزان فاصله قدرت و قدر مطلق اشتباهات حسابداری حسابها و اسناد دریافتی

.

-  فردگرایی/ جمع گرایی در جامعه

شمار زیادی از مردم در دنیای ما در جوامعی زندگی می کنند که نفع گروه را بر منافع فردی ارجح می دانند. ما این جوامع را ((جمع گرا )) می نامیم، این کلمه برای بسیاری از خوانندگان یک معنای ضمنی سیاسی دارد، اما در اینجا به مفهوم سیاسی به کار برده نمی شود، آن به قدرت دولت در برابر فرد اشاره ندارد بلکه به قدرت گروه مربوط می شود.

اولین گروه در زندگی ما خانواده ای است که در آن متولد می شویم. به هرحال ساختار خانواده ها در جوامع مختلف با هم متفاوت می باشند. در اغلب جوامع جمع گرا خانواده ای که بچه در آن بزرگ می شود دربرگیرنده افرادی است که در کنار هم زندگی می نمایند.نه فقط والدین و سایر فرزندان بلکه به عنوان مثال پدربزرگ ها، مادربزرگ ها، عموها، دایی ها، عمه ها، خاله ها، خدمتکاران و سایر هم خانه ای ها را در برمی گیرد. این نوع خانواده در مردم شناسی (انسان شناسی) فرهنگی به نام خانواده گسترده معروف است.

قلیت اندکی از مردم دنیای ما در جوامعی زندگی می کنند که منافع فرد را بر منافع گروه مقدم می دارند، جوامعی که آن را فردگرا می نامیم. فردگرایی به جوامعی اطلاق می شود که روابط بین افراد بسیار سست می باشد: از هرفرد انتظار می رود صرفاً به فکر خود و خانواده اش باشد. در طرف مقابل جمع گرایی به جوامعی اطلاق می شود که افراد پس از تولد، به گروه های قوی و منسجمی وابسته هستند که در تمام طول زندگی در عوض حفظ وفاداری از طرف آن گروه ها حمایت می شوند.

درجات فردگرایی بین کشورها کاملاً متفاوت می باشند همان طوری که در بین افراد نیز متفاوت هستند. بنابراین مهم است که کشورها را براساس امتیازات نمونه های شان مقایسه نماییم.

 

۱-۲-۶-۲-  فردگرایی و جمع گرایی در ارتباط با شغل

در مشاغل زمانی که (( زمان شخصی)) مهم تر به حساب می آید (( چالش)) اهمیتش کمتر دیده می شود در حالی که در کشورها هر دو مورد یکدیگر را تقویت می کنند.

دو ویژگی مهم که می تواند برای تمایز بین مشاغل به کار برده شوند (( درونی)) در مقابل بیرونی می باشد. این کلمات به چیزهایی که در یک شغل در فرد ایجاد انگیزه می نماید مربوط می شوند، خودکار( مشاغلی که به صورت درونی انگیزش ایجاد می کنند) یا شرایط و پاداش های مادی فراهم شده (به صورت بیرونی در مشاغل انگیزش ایجاد می نمایند.)

افراد شاغل در مشاغلی که نیازمند تحصیلات بالاتر هستند تمایل دارند امتیاز بالاتری به اهمیت عناصر درونی بدهند در حالی که افراد در جایگاه های پایین تر، در مشاغل با تحصیلات پایین عناصر بیرونی را ترجیح می دهند. تمایز بیرونی- درونی، زمانی که برای تمایز بین فرهنگ های حرفه ای مفید است، برای مقایسه کشورها مناسب نمی باشند.

 

۲-۲-۶-۲-  فردگرایی و جمع گرایی در خانواده

یک همبستگی بین میزان جمع گرایی یک جامعه که به وسیله شاخص فردگرایی اندازه گیری شده وتمایل   بچه ها برای سهیم شدن در شغل پدران شان وجود دارد.

در جوامع فردگراتر تغییرات بزرگ تر هستند و بچه های پدرانی که در مشاغل دستی مشغول فعالیت هستند به سمت مشاغل غیر دستی می روند و برعکس. در جوامع جمع گراتر این امر به ندرت اتفاق می افتد، یک پیامد آشکار آن این است که پسرها در جو گسترده خانواده باقی می مانند. بچه ای که در میان تعداد زیادی از بزرگ ترها، همقطاران و ارشدها رشد می نماید، به طور طبیعی بسیار بیشتر از فرزندی که در خانواده هسته ای بزرگ می شود، خودش را جزئی از ((ماً)) تصور می نماید: بچه یک خانواده گسترده در طول روز یا شب به ندرت تنها می ماند.

در یک وضعیت ارتباطی مداوم و فشرده اجتماعی حفظ هارمونی با محیط اجتماعی یک مزیت کلیدی است که در خانواده به سایر حوزه ها گسترش یافته است. در جمع گراترین فرهنگ ها مواجهه مستقیم با یک شخص دیگر، گستاخی و ناپسند می باشد. کلمه ((نه)) به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد زیرا که گفتن((نه)) یعنی یک مقابله : ((حق با شماست)) یا اینکه ((ما درباره آن فکر می کنیم)) نمونه هایی از روش های مؤدبانه رد نمودن یک درخواست هستند. در یک طریق مشابه، کلمه ((بله)) نبایستی به عنوان یک تأییدیه دیده شود، بلکه صرفاً خط ارتباطی را حفظ می نماید.((بله من شما را درک می کنم.)) معنای این کلمه در کشور ژاپن می باشد.(همان منبع)
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

- سوالات و اهداف تحقیق

هدف از اجرای این تحقیق آن است که تاثیرات فرهنگ بر رفتار حسابداران و حسابرسان در حوزه ارزیابی عملکرد مدیران شرکتها و میزان اشتباهات حسابداری در ارقام مالی صورتهای مالی مورد بررسی وارزیابی قرار گیرد دراین تحقیق موضوع فرهنگ با توجه به تئوری و دیدگاه هافستد از جنبه دو مولفه میزان فاصله قدرت و میزان فرد گرایی مورد بحث قرار میگیرد سوالات تحقیق را می توان بصورت زیر مطرح کرد
حسابداری

آیا بین میزان فاصله قدرت در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

آیا بین میزان فردگرایی در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟


فرم در حال بارگذاری ...