دانلود منابع پایان نامه ها | ۲-۴٫ محیط خرید اینترنتی – 10
اکنون با مطرح شدن بازاریابی اینترنتی، آمیخته ی بازاریابی سنتی شامل محصول، قیمت، توزیع، ترفیع و دچار تغییر و تحول شده است. علاوه بر این که ۴Ps سنتی دچار تحول شده است، عناصر جدیدی نیز به آمیخته سنتی افزوده شده اند. یکی از جالب ترین آمیختهها برای توصیف عناصر قابل کنترل در بازاریابی توسط کالیانام[۹۲] و مک تایر[۹۳] (۲۰۰۲، ص۴۸۷) مطرح شده است. این دو نویسنده معتقدند که آمیخته بازاریابی اینترنتی علاوه بر ۴Ps سنتی شامل موارد زیر میباشد :
-
- خدمات مشتری
-
- جامعه[۹۴] : عبارت است از مجموعه ای از ارتباطات در هم تنیده که بر اساس علائق مشترک بنا نهاده شده و نیازهای اعضای جامعه را برآورد میسازد[۹۵].
-
- سایت : شبکه سایت شرکت که با بهره گرفتن از زبانهای برنامه نویسی طراحی شده است.
-
- ایمنی[۹۶] : اعتماد به تجارت الکترونیک و عدم دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی نقش مهمی در بازایابی الکترونیک دارد.
-
- ترفیع فروش
- شخصی کردن[۹۷] : عبارت است از هر گونه باب میل مشتری نمودن که به خاطر هویت خاص یک مشتری معین رخ میدهد.
۲-۳-۴-۱٫ تأثیر اینترنت و بازاریابی بر محصول
در بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک اطلاعات به عنوان یک محصول تلقی می شود و عرضهی آن درآمدزا میباشد. از سوی دیگر اینترنت میتواند در مورد محصولات شرکت اطلاعات گسترده ای را به خریداران اعرضه کند و سبب ایجاد مزیت رقابتی در هزینه جست و جو شود. از طرف دیگر شرکت میتواند از اینترنت به عنوان ابزاری برای ارائه محصولات جدید استفاده کرده و با جمع آوری سریع اطلاعات لازم طراحی بهتر محصولات را تحقق دهد (آلن[۹۸] و فجرمستید[۹۹]، ۲۰۰۱، ص۱۴). پترسون و همکاران[۱۰۰] (۱۹۹۷، ص۳۲۹) شبکه ی طبقه بندی کالا و خدمت را ارائه نموده اند که در بازاریابی اینترنتی و اتخاذ اقدامات مناسب در مورد هر محصول یا خدمت مفید است. این شبکه محصولات و خدمات مختلف را بر حسب سه بعد موضوع ارزش (دیجیتال یا ملموس و فیزیکی)، درجه ی تمایز (بالا، پائین) و فراوانی خرید (کم یا زیاد) تقسیم بندی نموده است. شبکه ی مذکور در جدول (۲-۲) نمایش داده شده است.
جدول ۲- ۲٫ شبکه ی طبقه بندی خدمات و کالا (پترسون و همکاران، ۱۹۹۷)
موضوع ارزش
درجه ی تمایز
فراوانی خرید
نمونه هایی از محصولات و خدمات
طبقه
دیجیتال
بالا
زیاد
روزنامه، مجله و بهنگام
DHF
کم
بسته های نرم افزار
DHI
پایین
زیاد
اوراق سهام
DLF
کم
بیمه و تامین مالی خرید خودرو
DLI
ملموس
بالا
زیاد
سیگار، نوشیدنی ملایم و مشرشبکه
THF
کم
سیستم های استریو، خودرو
THI
زیاد
شیر، تخم مرغ
TLF
کم
شمش های فولادی با وزن و درجه ی خلوص مشخص
TLI
۲-۳-۴-۲٫ تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر توزیع
بیشترین تأثیر اینترنت خصوصاًً در مورد کالاها و خدمات دیجیتال (طبقاتی که در شبکه بندی کالا و خدمات با حرف D شروع میشوند) در حوزه ی توزیع میباشد. اینترنت سبب حذف محدودیت های زمانی و مکانی که در بازاریابی سنتی وجود دارد شده است.
از سوی دیگر کالاها و خدمات دیجیتال به دلیل قابلیت خاص خود را به راحتی و در عرض چندثانیه از فروشنده به خریدار منتقل میشوند (آلن و فجرمستید،۲۰۰۱، ص۱۴). تأثیر اینترنت بر کاهش هزینه های کانال توزیع در صنعت پوشاک مورد مطالعه قرار گرفته است، در این تحقیق ویگاند[۱۰۱](۱۹۹۵، ص۱) ارزش افزودهی قیمت فروش را در یک کانال چهار مرحله ای محاسبه نموده است.
تولید کننده عمده فروش خرده فروش مصرف کننده
و نشان میدهد که اینترنت میتواند با حذف عمده فروش و خرده فروش محصول را مستقیما به دست مصرف کننده برساند.
ویگاند(۱۹۹۵) صرفه جوئی های هزینه را در ازای حذف عمده فروش معادل ۲۸% و حذف خرده فروش ۶۲% تخمین زده و محاسبه کردهاست. این ارقام نشان دهنده تأثیر فوقالعادهی اینترنت بر توزیع میباشد.
۲-۳-۴-۳٫ تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی بر قیمت
اینترنت دو اثر بر قیمت دارد (کلین[۱۰۲] و کولچ[۱۰۳]،۱۹۹۶، ص۶۰):
الف) عرضه کننده ای که از اینترنت استفاده می کند می تواند از قیمت گذاری تبعیضی[۱۰۴] استفاده کند اما در صورت عدم احتیاط و آگاهی مشتریان از این موضوع شرکت مجبور به کاهش قیمتها می شود.
ب) توانایی زیاد مشتریان در مقایسه قیمتهای عرضه کنندگان مختلف که محصولات خود را به صورت بهنگام عرضه میکند نیز سبب استاندارد شدن قیمتها میشوند.
همچنین لازم به ذکر است که توانایی اینترنت در کاهش هزینه های مبادله، هزینه جست و جو و هزینه حمل و نقل نیز سبب کاهش قیمتها می شود.
۲-۳-۴-۴٫ تأثیر اینترنت و بازاریابی اینترنت بر ترفیع
اینترنت روش کم هزینهای را برای تولید کننده جهت برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کننده ایجاد میکند. شرکتها با بهره گرفتن از اینترنت و رجوع به پایگاه داده های خود میتوانند ترفیعاتی را مطابق سلیقهی هر مشتری طراحی کنند. اینترنت به دلیل مشخصات خاصی که دارد سبب تغییر مدل ارتباطات بازاریابی شده است. تغییر مدل سنتی بازاریابی به مدل نوین توسط طبقه بندی [۱۰۵] (۱۹۹۷، ص۴۳) به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
از آنجا که ارتباطات در بازاریابی جزء حیاتی عنصر ترفیع میباشد، لذا در اینجا دو مدل به اختصار معرفی میشوند. مدل ارتباطات بازاریابی سنتی در عصر رسانههای انبوه مطرح بوده است. در این مدل ارتباطات به صورت تک-انبوه[۱۰۶] میباشد. این نوع ارتباط بدین معنا است که شرکت با بهره گرفتن از یک رسانه ی انبوه و یک طرفه مثل روزنامه، رادیو، تلویزیون، مجله و … به انبوهی از مشتریان اطلاع رسانی می کرد و یک محتوا[۱۰۷] (پیام) را به آنان منتقل میسازد. این مدل در شکل (۲-۳) ترسیم شده است.
شکل ۲- ۳ . مدل ارتباطات سنتی بازاریابی (تک- انبوه) (هافمن و نواک، ۱۹۹۷).
امروز با پیدایش اینترنت و ظهور بازاریابی اینترنتی مدل ارتباطات بازاریابی سنتی از تک- انبوه به مدل ارتباطات بازاریابی نوین که به صورت انبوه- انبوه[۱۰۸] میباشد، تحول یافته است. در این مدل اینترنت به عنوان یک مدل رسانه ی تعاملی[۱۰۹] و دو طرفه نقش بسیار حیاتی ایفا میکند. و برخلاف رسانه های سنتی حالت یک طرفه ندارد.
۲-۴٫ محیط خرید اینترنتی
فرم در حال بارگذاری ...