دانلود منابع پایان نامه ها | بازار اولیه[۱] و ثانویه اوراق بهادار – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
- بالا بودن درجه اطمینان نسبت به بازپرداخت اصل و فرع
-
- سرعت بیشتر انجام معاملات مالی
- برخلاف بازار سرمایه، بازار پول مکان معینی ندارد.
۲-۴-۱-۲- بازار سرمایه
بازار سرمایه جایی است که در آن خریداران و فروشندگان سهام شرکتها، قرض دهندگان و قرض گیرندگان، ابزارهای مالی بلندمدت را مبادله و داد و ستد میکنند(فرجی، ۱۳۸۲، ص۱۳۰). در بازار سرمایه، یا بانکها با حضور خود بین دو گروه عرضهکننده و تقاضاکننده سرمایه، به فعالیت پرداخته و جریان سرمایه را تسهیل میکنند (نظام پایه بانکی) و یا تامین مالی به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه مالی انجام شده و بنگاههای اقتصادی نیازمند سرمایه، اقدام به انتشار اوراق بهادار میکنند(نظام پایه – اوراق بهادار).
بازار اولیه[۱] و ثانویه اوراق بهادار
۲-۵-۱- بازار اولیه
به لحاظ اقتصادی، یکی از وظایف مهم بازارهای مالی تسهیل تشکیل سرمایه است. شرکتهایی که درصدد تامین مالی برمیآیند، اوراق بهادار (دارایی های مالی) را در ازای پولی که واسطههای مالی یا خود پساندازکنندگان میپردازند مبادله میکنند. سپس این شرکت این وجوه را به صورت سرمایه واقعی (مثل ساختمان، اثاثیه و ماشینآلات) در میآورد و آنگاه است که میگویند شرکت تشکیل سرمایه داده است (جهانخانی و پارسائیان ، ۱۳۸۶،ص۱۶۵).
در بازار اولین اوراق بهادار، بنگاههای اقتصادی می توانند تشکیل سرمایه داده و سهام و اوراق قرضه منتشره خود را برای اولین بار در آن عرضه نمایند. از نهادهای فعال در این بازار میتوان به بانکهای سرمایه گذار و مؤسسات تامین مالی اشاره نمود. در این بازار همواره با دو رویداد مهم روبرو هستیم: اول سهام و اوراق قرضهای که برای اولین بار از سوی بنگاههای اقتصادی منتشر می شود. بدیهی است که داد و ستدهای بعدی بر روی این اوراق عملاً در بازاری صورت میپذیرد که به عنوان بازار ثانویه شناخته می شود (تک روستا، ۱۳۸۷، ص۷۹).
۲-۵-۲- بازار ثانویه اوراق بهادار
در این بازار، اوراق بهاداری که قبلاً منتشر شده بین سرمایه گذاران معامله می شود، و آنها به راحتی می توانند با وجود این بازار اوراق بهادار خود را فروخته و آن را به پول نقد تبدیل نمایند(Duffie , etals , 2004, P46).
۲-۵-۲-۱- بازار ثانویه اوراق بهادار مشتمل بر چهار نوع است:
- بازار منسجم (با ساختار) بورس اوراق بهادار
- بازار منسجم (با ساختار بورس اوراق بهادار): این نوع بازار، بازاری منسجم، متمرکز و سازمان یافته[۲] است که از دو ویژگی عمده برخوردار است:
اولا: کلیه معاملات اوراق بهادار پذیرفته شده در بازار بورس، در تالار بورس و به دست کارگزاران و معامله گرانی انجام می شود که عضو بازار بورس هستند.
ثانیاً: معاملات به صورت حراجی بوده و کارگزاران سعی دارند تا اوراق بهادار ارائه شده را با کمترین قیمت ممکن برای مشتریان خود خریداری نمایند، و این در حالی است که کارگزاران سعی میکنند اوراق بهادار را به بالاترین قیمت پیشنهاد شده به فروش رسانند.
در این بازار اوراق بهاداری مورد معامله قرار می گیرند که متقاضیان آن قبلا تقاضای ورود خود را به این بازار ارائه کرده و شرایط لازم را احراز نموده باشند (CIB,1995,P24).
- بازار خارج از بورس
- بازارهای خارج از بورس: پیشینه لغوی بازار خارج از بورس، مربوط به زمانی است که اوراق بهادار و پیشخوان مغازه معاملهگران معامله میشد و به یک مکان خاص اشاره داشت، ولی در حال حاضر این واژه دیگر به یک مکان خاص اشاره نداشته و به یک نوع معامله و تجارت اطلاق می شود. در واقع بنگاههایی در این بازار فعالیت دارند که یا سهام آنها هنوز در بورس پذیرفته نشده، مانند شرکتهای کوچک و جدید و یا به دلیل محدودیتهایی که بعد از ورود به این بازار به آنها تحمیل می شود، علاقهای به عضویت در آن ندارند. لذا سرمایه گذاری که مایل به خرید سهام در این نوع بازارهاست، لازم است به واسطهگران مخصوص این بازار مراجعه نماید( Kermani , 2004,p 37).
در این بازارها دو گروه عمده از واسطهها مشغول به کار هستند:
-
- مؤسسات کارگزاری: کار این مؤسسات پیدا کردن خریدار یا فروشنده است و در قبال این کار از مشتریان خود کارمزد (کمیسیون) دریافت میکنند.
- معاملهگران[۳]: کار این افراد خرید و فروش اوراق بهادار به حساب خود و پذیرش خطر برای خودشان است. این گروه، اوراق بهادار را به قیمت معینی میخرند و به قیمت کمی بالاتر میفروشند.
از ویژگیهای دیگر بازارهای خارج از بورس این است که در یک محل خاص متمرکز نبوده و با بهره گیری از شبکه گسترده رایانهای و ارتباطی – مخابراتی می توانند فعالیتهای خود را در کل کشور گسترش و پوشش دهند. کارگزاران و معاملهگرایانی که در این نوع بازار فعالیت دارند از پیشرفتهترین وسایل ارتباطی جهان نظیر پست الکترونیک و شبکه های اینترنتی برای برقراری ارتباط با یکدیگر و با مشتریان خود استفاده میکنند. چنین نظام ارتباطی پیشرفته و سریعی به سرمایه گذاران این امکان را میدهد تا از طریق انتخاب بین چندین بازارساز رقیب، اوراق بهادار مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری نمایند. در این صورت بازار از حالت انحصاری خارج شده و معاملهگران می توانند با آگاهی از بازارهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری نمایند.(Hermostllo 1996, p 52)
- بازار سوم[۴]
فرم در حال بارگذاری ...