1401/09/26

دانلود منابع پایان نامه ها – قسمت 4 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

این پیام‌ها به روش‌های متفاوت تولید می‌شوند. مانند پیام‌های متنی، پیام‌های فوری (مانند پیام‌های فوری یاهو، نامه‌های الکترونیکی یا وب. از سرویس­های میکروبلاگ معروف ‌می‌توان از توییتر، آیدنتیکا، تامبلر، جایکو[۱۶] و پلارک[۱۷] نام برد که معروف ترین آن ها توییتر ‌می‌باشد.

  1. بلاگ ها: [۱۸]

عامل و سیستمی که به کمک آن می توان وبلاگ ایجاد کرد، وبلاگ فضایی آنلاین است که در آن مطالب به ترتیب جدیدترین پست ها انتشار می‌­یابد. در وبلاگ‌ها امکان دریافت نظرات، مشترک شدن به وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب به کمک خبرخوان‌ها (RSS) وجود دارد. برای راه اندازی یک وبلاگ به راحتی می‌توان از سرویس‌­های ارائه خدمات وبلاگ­نویسی استفاده کرد، معروف ترین بلاگ­های آزاد برای علاقه مندان به وبلاگ­نویسی عبارت است از: ورود پرس[۱۹]، تایپ پد[۲۰] و بلاگر[۲۱]، البته این موضوع در ایران فرق می‌کند و مهمترین بلاگ­ها، بلاگ فا[۲۲] و پرشین بلاگ[۲۳] می‌باشند.

  1. ویکی ها:[۲۴]

ویکی اشاره به محتوای ایجاد شده توسط کاربران مختلف، اما در زمان‌های مختلف و از مکان های مختلف دارد. محتوای ویکی می‌تواند توسط کاربران مختلف اصلاح و ویرایش شده و ذخیره شود. در این وب سایت ها کاربران عادی اینترنت امکان تولید و ویرایش محتوا را دارند.

ویکی ها برای کارها و پروژه های مشارکتی گزینه بسیار مناسبی می‌باشند زیرا افراد این امکان را دارند که از نقاط متفاوتی به صورت تیمی همکاری کنند. معروف‌ترین ویکی، ویکی پدیا[۲۵] ‌می‌باشد که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می­ کند. ویکی پدیا فعالیت خود را در سال ۲۰۰۱ شروع کرده و در حال حاضر ۲٫۵ میلیون مقاله به زبان انگلیسی و بیش از یک میلیون کاربر عضو دارد. نمونه های دیگر ویکی می توان به ویکیا،[۲۶] ویکی هاو[۲۷] ویکی نیوز[۲۸] اشاره کرد.

  1. اخبار اجتماعی:

رسانه ای که در آن کاربران به اخبار رأی‌ می‌دهند. در این رسانه ‌می‌توان به دیگ[۲۹] و پاپ یو آر الز[۳۰] اشاره کرد.

  1. اندازه گیری اجتماعی[۳۱]:

در این رسانه کیفیت مطالب ارسال شده بررسی می­گردد که ‌می‌توان به بلاگ پلاس[۳۲] اشاره کرد.

  1. نشانه گذاری اجتماعی[۳۳] :

به کمک این رسانه سایت ها و جستجو­ها و مواردی از این قبیل سازمان دهی و در جای ویژه ای ذخیره می­شوند و با ایجاد نشانه به راحتی قابل دسترس است. این سایت­ها به کاربران خود اجازه می­ دهند تا سایت های جذابی را برای خواندن، جستجو و پیدا کنند. نشانه­گذاری اجتماعی به کاربران خود این اجازه را می­دهد تا گزینه هایی را بر اساس علاقمندی خود انتخاب کنند و برای آن ها مرتبط ­ترین ها، مطالب پر بازدید و با عنوان موضوع جذاب را به ارمغان خواهد آورد. اگر شرکتی تمایل داشته باشد تا سایتش را از طریق نشانه­گذاری اجتماعی ارتقا بخشد آن ها باید به ویژگی­هایی که مطالب ارسالی آن ها را بیشتر قابل دیدن خواهد کرد آگاه باشند. از معروف ترین این سایت ها دیگو[۳۴] و دل[۳۵] ‌می‌باشد.

  1. اشتراک گذاری ویدئو[۳۶]:

اشتراک­گذاری ویدئو یکی از جدیدترین پدیده ها برای کسب و کارها به عنوان کانالی که برای ایجاد ویدئو کلیپ هایی برای مشاهده توسط مردم، دنبال کردن و اشتراک با دیگران ارسال می­ شود محسوب می شود. بر طبق اظهارات سولیس[۳۷] و بریکنریج[۳۸] « کلمات تنها می‌توانند پیام شرکت را منتقل و حمل کنند اما ویدئو فرصتی برای نمایش محصولات است در حالی که بینندگان را سرگرم ‌می‌کنند.»( Solis, Brian, and Deirdre Breakenridge,2009)

در این رسانه امکان ارسال ویدئو یا ارائه نظر به صورت کتبی یا به صورت یک ویدئو دیگر وجود دارد. معروف ترین این رسانه یوتیوب[۳۹] و ویمو[۴۰] می‌باشد.

  1. اشتراک عکس[۴۱]:

رسانه های اجتماعی اشتراک­گذاری عکس نیز مانند اشتراک­گذاری ویدئو به کاربران شخصی و کسب و کارها اجازه می­ دهند تا عکس­های مدنظر خود را به دسته های مختلفی از سایت های متفاوت ارسال کنند، کسب و کارها می ­توانند از این سایت­ها برای منافع خود به وسیله اشتراک­گذاری عکس­ها، دموها و مسائل پشت پرده چیزی که داخل شرکت آن ها می­گذرد استفاده کنند. به کمک این رسانه ‌عکس‌ها در وبلاگ ها یا سایت قرار می گیرند و آلبوم­های زیادی تشکیل می‌گردد که در آن ها حفظ حریم خصوصی افراد لحاظ شده است. از نمونه ­های بارز این رسانه فلیکر[۴۲] و فوتوباکت[۴۳] می‌باشد. (Raush, 2011)

انواع بسیار زیاد دیگری از این شبکه ها وجود دارد که هم به دلیل اهمیت کمتر آن ها و مشهور نبودن آن ها در ایران از اشاره به آن ها خودداری می شود.

۲-۲-۵-۲ رسانه های اجتماعی داخلی

وقتی بحث از شبکه های اجتماعی در ایران می‌شود، ناگهان «اورکات[۴۴]»به ذهن می‌آید. اورکاتی که از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۴ یعنی قبل از فیس‌بوک و توییتر به وجود آمد و بعد از آن ها هم‌گویی که از بین رفت! البته نه از بین رفتن به معنای خاموش شدن بلکه به معنای فراموش شدن!

اورکات در ایران داستان خودش را داشت. اولین تجربه عمومی ایرانی‌ها از شبکه‌اجتماعی به معنای امروزی بود. برخی برای تمرین زبان با آن کار می‌کردند و بعضی به دنبال دوست بودند! اورکات در ایران برای قشر فناوری اطلاعات و اینترنت جذاب بود و سریع همه در آن عضو شدند، برخی اولین تجربه ارتباط با افراد خارجی را در اورکات داشتند. به معنای واقعی شبکه بود.

در آگوست ۲۰۰۴ در اورکات از نظر محل اقامت کاربران، به ترتیب ۳ کشور برزیل (۶۹ درصد)، ایالات متحده آمریکا (۱۸ درصد)، و ایران (۶ درصد) در رده‌های بالا قرار داشتند. پس از آن وبگاه اورکات از داخل ایران فیلتر شد. در همان زمان چند رسانه های اجتماعی داخلی راه اندازی شد که معروف ترین آن ها کلوب ‌می‌باشد. در زیر به چند مورد از معروف­ترین آن ها می­پردازیم :

  1. کلوب[۴۵]:

کلوب در معرفی خود این چنین می نویسد: ” در دنیای امروز وجود ارتباط و تبادل افکار، نظریات، دانش و اطلاعات از جمله نیازهای انکار­ناپذیر انسان‌ها ‌می‌باشد. توسعه و فراگیری روزافزون اینترنت به واسطه همین نیاز شکل گرفته است به طوری که جوامع بشری بدون دسترسی به فضای اینترنت عملا با مشکلات عدیده ارتباطی و اطلاعاتی مواجه خواهند بود. سایت اینترنتی کلوب دات کام در تاریخ یکم دی ماه ۱۳۸۳ برپایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد. تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و… به وجود آورد.

از دیگر اهداف سایت معرفی امکانات و قابلیت های موجود و انطباق آن ها با مشکلات و نیازهای مطرح ایرانیان می‌باشد تا از این رهگذر با اقل هزینه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و موجبات افزایش بهره ­وری و کارایی را در سطح اجتماع فراهم نماید. امید است این سایت بتواند تا ضمن اعتلای افکار و فرهنگ عمومی، زمینه ساز رشد و ترقی جامعه ایرانی در سراسر دنیا گردد. “


فرم در حال بارگذاری ...