1401/09/26

دانلود فایل های دانشگاهی | رفتار خرید اینترنتی و عوامل موثر بر آن: – 9

موانع تجارت الکترونیکى:

براى راه اندازى کسب و کار الکترونیکى موانعى وجوددارد که شامل موارد زیر است:

    • کمبود دانش و فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکى و شبکه اینترنت

    • لزوم حمایت از حقوق مصرف­ کنندگان در تجارت الکترونیکى

    • نبود زیرساخت هاى حقوقى در استفاده از تجارت الکترونیکى مانند عدم قبول اسناد و امضاهاى الکترونیکى

    • امنیت پائین نقل و انتقال وجوه الکترونیکى در برخى از کشورها

    • سرعت پائین و نیز محدودیت هاى استفاده از شبکه اینترنت

    • عدم اطلاع کافى مؤسسات و شرکت­هاى واسطه­اى و تولیدى ازمزایاى کسب و کار اینترنتى

  • تأمین امنیت لازم و نیز محرمانه ماندن اطلاعات رد و بدل شده

۲-۱۶تجارت سیار[۵۳]:

این سبک از تجارت را که تجارت الکترونیکى ازطریق فناورى بى سیم مى­دانند، جدیدترین نوع تجارت الکترونیک محسوب مى­شود. اگرچه این سبک از تجارت هنوز مراحل ابتدایى خود را پشت سر مى­گذارد اما تاکنون رشد سریعى را آغاز ‌کرده‌است. این سبک ‌از تجارت سبب خواهدشد که کاربران به اطلاعات حساس تجارى و بازرگانى در هر زمان و در هر موقعیتى دست یابند.

فناورى­هاى تشخیص موقعیت مکانى امروزه به عنوان راهکارى در توسعه فروش و مدیریت ارتباط با مصرف کننده، تجارت شرکت با مشترى و شرکت با نماینده فروش مورد استفاده قرار مى­گیرد. در صورت نزدیک بودن قیمت مکانى خریدار به یکى از شعبات فروشنده، امکان تحویل کالا به خریدار در همان موقعیت فراهم خواهد بود.

ابعاد حقوقی تجارت الکترونیک:

تصویب قوانین و مقررات مربوط ‌به این نوع داد و ستد در ایران در چارچوب قانون تجارت الکترونیک در ۸۱ ماده و با مباحثی همچون تعاریف، احکام داده پیام، حمایت از اسرار تجاری، کلاهبرداری رایانه ای، جعل رایانه ای، جبران خسارت و غیره شروع شده است که البته انتظار می رود با رشد و گسترش تجارت الکترونیکی واجرای آن دردنیای واقعیت،نقایص و­کمبودهای این قوانین، متناسب با شرایط رفع گردد (تجارت الکترونیک،۲۹،۱۳۹۳).

رفتار خرید اینترنتی و عوامل مؤثر بر آن:

پیدایش اینترنت، گسترش فناوری اطلاعات و توسعه استفاده از آن به عنوان ابزاری برای مبادله های میان مشتریان و بنگاه ها در تجارت الکترونیک، پیامدهای متعددی داشته است. از مهم­ترین این پیامدها ایجاد فرصت هایی برای خرده فروشان است که می‌توانند در تمام مکان ها و به طور جهانی به مشتریان دسترسی یابند و بازار الکترونیکی را تشکیل دهند(کلوپینگ[۵۴]،۲۰۰۴، ۳۶).

از این روست که می توان مهمترین ویژگی تجارت­الکترونیکی از دیدگاه بازرگانی را توانایی برقراری ارتباط سازمان یا فرد با کل مخاطبان و سازگار ساختن محصولات و خدمات با نیازهای فرد – فرد آن­ها دانست. از سوی دیگر عوامل مؤثر بر تصمیم و قصد خرید از طریق وب سایت های اینترنتی را می توان در قالب دو دسته عوامل بیرونی و درونی طبقه بندی نمود. عواملی مانند کمبود امنیت در شبکه اینترنت، پایین بودن اعتماد مشتریان به خرید مجازی، کیفیت سایت و مدل طراحی آن به ویژه در نحوه ارائه محصول و اطلاعات مربوط به کالا را که به بی­رغبتی مشتریان به انجام دادن خرید­های اینترنتی منجر می­ شود را ‌می‌توان در زمره عوامل بیرونی طبقه بندی نمود. در عین حال نگرش، عادات و درک افراد از فرصت­هایی که توسط خرید اینترنتی ممکن می­ شود را ‌می‌توان به عنوان عوامل درونی در نظر گرفت.

۲-۱۸-۱- ویژگی های خریداران اینترنتی:

واضح است که خریداران اینترنتی در درجه اول باید کاربر اینترنت باشند. امروزه خریداران اینترنتی بیشتر از میان جوانانی هستند که سطح درآمد بالاتری نسبت به سایر کاربران اینترنت دارند. با وجود این، همزمان با گسترش خریدهای اینترنتی، این خریداران از نظر ویژگی­های جمعیت­شناختی به ویژگی­های یک کاربر معمولی نزدیک می‌شوند.

اسکات و یارد خریداران اینترنتی را بر اساس رفتارهای خریدشان به هشت گروه طبقه بندی کرده ­اند:

۱- عاشقان خرید: این گروه ۱/۱۱ درصد از کاربران اینترنت و ۲۴ درصد از خریداران اینترنتی را تشکیل می‌دهند این افراد از خرید اینترنتی لذت می­برند؛ از نظر استفاده از کامپیوتر در سطح بالایی قرار دارند و علاقه مند به ادامه این قبیل عادات خرید هستند. این افراد، گروه هدف ایده­آل فروشگاه­های اینترنتی هستند.

۲-ماجراجویان: این گروه ۹ درصد از کاربران اینترنت و ۳۰ درصد از خریداران اینترنتی را تشکیل می­ دهند. افراد این گروه بخش کوچکی از بازار هستند که فرصت بزرگی را در اختیار بازاریان قرار می­ دهند و نیازمند توجه اندکی از سوی فروشندگان اینترنتی هستند چرا که بر این باورند که خرید اینترنتی، سرگرم کننده است.

۳-فراگیران شکاک: این گروه ۱۰ درصد از کاربران اینترنت و ۱۵ درصد از خریداران اینترنتی را تشکیل می‌دهند. افراد این گروه بخش­کوچکی از بازار را تشکیل می­ دهند اما پتانسیل رشد خوبی برخوردارند. عدم تمایل آن ها به خرید اینترنتی بیشتر به دلیل عدم آشنایی آن ها با کامپیوتر است.

۴-کاربران تجاری: این افراد آگاهی بیشتری نسبت به کامپیوتر دارند و از اینترنت عمدتاًً برای کارهای تجاری استفاده ‌می‌کنند.

۵- جستجو­گران هراسان: این افراد قابلیت بالایی در استفاده از کامپیوتر و اینترنت دارند اما بیشتر وقت خود را صرف خرید سنتی در فروشگاه­ها ‌می‌کنند(کاو[۵۵]،۲۰۰۳،۶۷).

۶- افراد گریزان از خرید: این گروه سطح درآمد بالایی دارند، اما گروه هدف خوبی برای فروشندگان اینترنتی نیستند چرا که تمایل ندارند منتظر ارسال کالا باشند و تمایل دارند هنگام خرید، کالا را از نزدیک ببینند.

۷- افرادگریزان از هر نوع تکنولوژی جدید : این گروه افرادی هستند که با­ کامپیوتر آشنایی زیادی ندارند و استفاده ازآن، آن ها راگیج وسردرگم می­­کند. این افراد نسبت به بخش‌های دیگر زمان کمتری را صرف خرید اینترنتی ‌می‌کنند.

۸- جویندگان سرگرمی: افرادی هستند که نسبت به سایر بخش­ها، کم­درآمدتر و از نظر تحصیلات پایین­تر هستند. این افراد در اینترنت به دنبال سرگرمی و مسائل تفریحی هستند و از خرید اینترنتی واهمه دارند(هاوکینز،۲۰۰۷؛۶۰۵).

۲-۱۸-۲- نکات کلیدی رفتار مصرف کننده:

۱- رفتار مصرف ­کننده برانگیخته است .به عبارت دیگر رفتار مصرف ­کننده عموماً در راستای رسیدن به هدفی خاص است .

۲-رفتار مصرف ­کننده متمرکز بر فعالیت­ها است .همچنین باید بین فعالیت­های عمدی و تصادفی تمایز قائل شد. برخی از فعالیت­ها از قبیل صحبت با مشتری و تصمیم خرید، رفتارهای عمدی هستند. در مقابل مواقعی پیش می ­آید که فردی که برای خرید کالا­ی خاص وارد فروشگاه شده است چیز دیگری که قصد خرید آن را نداشته، خریداری می­ کند.


فرم در حال بارگذاری ...