1401/09/20

دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | بحث و نتیجه گیری – 3

۴-۲-۳٫ سؤال سوم: آیا مؤلفه های پرسشنامه محقق ساخته مورد تأیید قرار می‌گیرد؟

 

این تحلیل در پژوهش حاضر با بهره گرفتن از نرم­افزار AMOS انجام شده است. در ادامه پارامترهای مدل اندازه ­گیری و شاخص­ های برازش مدل های اندازه ­گیری ارائه شده است.

 

 

 

نمودار ۴-۴ . مدل تحلیل عاملی تأییدی سبک های هیجانی در حالت ضرایب استاندارد نشده

 

در نمودار فوق مشاهده می شود که عامل توجه به عنوان ثابت در نظر گرفته شده و سایر ضرایب استاندارد نشده ‌بر اساس آن محاسبه شده است.

 

 

 

نمودار ۴-۵٫ مدل تحلیل عاملی تأییدی سبک های هیجانی درحالت ضرایب استاندارد شده

 

آنچه از نتایج نمودار فوق برمی­آید این است که هر شش مؤلفه با دارای بارعاملی استاندارد شده ی حداقل ۳۵/۰ می‌باشند.

 

جدول ۴-۷٫ شاخص های برازش تحلیل عاملی تأییدی سبک های هیجانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام شاخص شاخص های برازش مقدار حد مجاز ۸۵/۲ کمتر از ۳ (ریشه میانگین خطای برآورد)RMSEA[107] ۰۹/۰ کمتر از۱/۰ CFI[108](برازندگی تعدیل یافته) ۹۱/۰ بالاتر از ۹/۰ NFI[109](برازندگی نرم شده) ۹۴/۰ بالاتر از ۹/۰ GFI[110](نیکویی برازش) ۹۵/۰ بالاتر از ۹/۰ [۱۱۱]AGFI(نیکویی برازش تعدیل شده) ۹۰/۰ بالاتر از ۹/۰

به طور کلی در کار با برنامه اموس هر یک از شاخص های به دست آمده به تنهایی دلیل برازندگی یا عدم برازندگی مدل نیستند و این شاخص ها را در کنار هم بایستی تفسیر نمود. مقدارهای به دست آمده برای این شاخص ها نشان می‌دهد که در مجموع الگو در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است و می توان گفت سؤال پژوهشگر مبنی بر اینکه پرسشنامه سبک های هیجانی دارای شش عامل می‌باشد، مورد تأیید قرار می‌گیرد. در ادامه جداول ضرایب استاندارد شده و نشده و آماره ی معناداری هریک از مؤلفه ها گزارش می شود.

 

جدول ۴-۸ ضرایب و معناداری مؤلفه‌ های سبک های هیجانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقیاس عامل ها ضریب استاندارد نشده β استاندارد شده آماره معناداری sig سبک های هیجانی بهبودپذیری ۲۱/۱ ۴۳/۰ ۹۱/۳ ۰۰۱/۰ امتدادزمانی ۵۷/۲ ۷۷/۰ ۶۳/۴ ۰۰۱/۰ شمّ اجتماعی ۰۱/۲ ۶۳/۰ ۵۳/۴ ۰۰۱/۰ خودآگاهی ۷۴/۱ ۴۹/۰ ۱۶/۴ ۰۰۱/۰ بافتار ۹۶/۰ ۳۵/۰ ۵۳/۳ ۰۰۱/۰ توجه ۰۰/۱ ۳۶/۰ – –

آنچه از نتایج جدول فوق برمی­آید این است که هر شش عامل با ۹۵ درصد اطمینان عوامل سبک های هیجانی می‌باشند.

 

۴-۲-۴٫ سؤال چهارم: هنجارهای جنسیتی پرسشنامه سبک های هیجانی چگونه است؟

 

جهت محاسبه نمرات معیار z در دو گروه زنان و مردان به منظور تفسیر نتایج هریک از عامل ها یا سبک های هیجانی، به ترتیب زیر محاسبه شد:

 

جدول ۴-۹٫ میانگین و انحراف استاندار مقیاس سبک های هیجانی در گروه مردان و زنان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه متغیر میانگین نمرات خام انحراف استاندارد نمرات خام زنان بهبودپذیری ۱۲/۱۵ ۱۵/۳ امتدادزمانی ۲۹/۲۲ ۵۳/۳ شمّ اجتماعی ۰۱/۲۴ ۶۵/۳ خودآگاهی ۱۷/۲۳ ۱۱/۳ بافتار ۳۵/۲۱ ۹۹/۲ توجه ۳۳/۱۵ ۹۴/۲ مردان بهبودپذیری ۹۲/۱۵ ۹۰/۲ امتدادزمانی ۹۳/۲۰ ۴۸/۳ شمّ اجتماعی ۸۰/۲۲ ۹۹/۲ خودآگاهی ۰۴/۲۳ ۴۳/۴ بافتار ۷۱/۲۰ ۸۶/۲ توجه ۲۲/۱۴ ۸۰/۲

همان گونه که نتایج جدول نشان می‌دهد میانگین و انحراف معیار نمرات خام به تفکیک زن و مرد در نمونه دانشجویان گزارش شده است که با کمک آن ها می توان نمرات معیار را برای آزمودنی ها بر اساس نرم دانشجویان محاسبه نمود.

 

نتایج نشان می‌دهد در سبک هیجانی بهبود پذیری مردان میانگین بالاتری نسبت به زنان کسب کرده‌اند و در سایر سبک های هیجانی زنان میانگین بالاتری نسبت به مردان دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سطح معناداری درجات آزادی مقدار t تفاوت میانگین ها شاخص آماری

 

متغیرها

۰۴/۰ ۲۳۱ ۹۹/۱ ۷۹/۰ بهبودپذیری ۰۰۴/۰ ۲۳۱ ۹۴/۲ ۳۵/۱ امتدادزمانی ۰۰۷/۰ ۲۳۱ ۷۳/۲ ۲۱/۱ شمّ اجتماعی ۷۹/۰ ۲۳۱ ۲۶/۰ ۱۳/۰ خودآگاهی ۰۹/۰ ۲۳۱ ۶۷/۱ ۶۴/۰ بافتار ۰۰۴/۰ ۲۳۱ ۹۱/۲ ۰۹/۱ توجه

جدول ۴-۱۰٫ مقایسه میانگین زنان و مردان در سبک های هیجانی

 

همان گونه که نتایج جدول نشان می‌دهد مقادیر t به دست آمده با درجه آزادی ۲۳۱ ، برای متغیرهای بهبودپذیری، امتدادزمانی، شمّ اجتماعی، و توجه از مقدار t جدول بزرگتر است و همچنین از آنجا که سطح معنی داری این آزمون ها کوچکتر از سطح معنی داری ۰۵/۰ می‌باشد، ‌بنابرین‏ با ۹۵ درصد اطمینان می توان گفت که تفاوت مشاهده شده بین میانگین این چهار سبک در زنان و مردان معنادار است.

 

‌بنابرین‏ تفاوت های بین نمرات هنجار زنان و مردان در این چهار سبک بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 

فصل پنجم:

 

بحث و نتیجه گیری

 

به دلیل رشد روز افزون دانش و پیدایش ابعاد جدیدی از علم، پرداختن به حوزه ساخت پرسشنامه بر اساس یافته های جدید امری مهم تلقی می شود.

 

هرچند هیجان مقوله جدیدی در ادبیات روانشناسی نیست اما با توجه به اینکه پرسشنامه های موجود جامعیت لازم را ندارند نیاز ‌به این پژوهش احساس شد.

 

در این فصل محقق تلاش کرده تا با بهره گرفتن از نتایج تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه محقق ساخته سبک های هیجانی (بر مبنای یافته های عصب شناختی ریچارد دیویدسون) به بررسی سؤال های پژوهش و نتایج به دست آمده پیرامون هنجاریابی این مقیاس بپردازد. محقق در نهایت به محدودیت و پیشنهادهای ممکن در خصوص این پژوهش نیز اشاره ‌کرده‌است. این پرسشنامه به وسیله ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران تکمیل شده و داده ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت پاسخ گویی به سؤالات از ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی و نمره های هنجار T و Z استفاده شده است.

 

۵-۱٫ بحث و نتیجه گیری


فرم در حال بارگذاری ...