1401/09/26

خرید متن کامل پایان نامه ارشد – ۱-۸- تعریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق – 1

‌بنابرین‏ در یک محیط گزارشگری غیرشفاف از سود، سرمایه گذاران قادر به شناسایی و کشف پروژه های زیان ده شرکت نیستند. ناتوانی سرمایه گذاران در تمایز بین پروژه های سود ده و زیانده باعث می شود که پروژه های زیان ده ادامه یابد و با گذر زمان زیان دهی آن ها افزایش یابد.

‌بنابرین‏ با توجه به نقش مدیریت سود در افزایش سقوط قیمت سهام این پژوهش سعی دارد ‌به این سوال پاسخ دهد که آیا شواهدی از مدیریت سود بر احتمال سقوط قیمت سهام تاثیر دارد یا خیر؟

۱-۴- پرسش تحقیق

مطالعات اولیه و بررسی متون نظری موجود و مطالب ارائه شده در قسمت تشریح و بیان مسئله سؤالات متعددی را به ذهن متبادر می‌کند. در تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به پرسش زیر به عنوان سؤال اصلی این تحقیق هستیم:

شواهدی از مدیریت سود چه تاثیری بر احتمال سقوط قیمت سهام دارد؟

۱-۵- اهداف تحقیق

۱-۵-۱- اهدف علمی تحقیق

هدف کلی این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سود بر سقوط قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. جهت دستیابی ‌به این هدف کلی، آن را به اهداف جزئی ذیل تفکیک و در طول انجام تحقیق، این اهداف پیگیری می شود:

۱- تبیین تاثیر قدر مطلق اقلام تعهدی اختیاری بر احتمال سقوط قیمت سهام

۲- تبیین تاثیر خطای پیش‌بینی سود بر احتمال سقوط قیمت سهام

۱-۵-۲- اهدف کاربردی تحقیق

اولین کاربرد هر تحقیق جنبه نظری و توسعه رشته مورد تحقیق می‌باشد که زمینه لازم را برای توسعه تئوری های آن رشته و حرکت به سمت سیستم های سازگارتر و کاراتر را مهیا می‌سازد اما نتایج این تحقیق با توجه به هدف کلی آن می‌تواند برای ‌گروه‌های زیر مفید واقع شود:

۱- تحلیل گران مالی: نتایج این تحقیق می‌تواند جهت تحلیل شرکت هایی که از نوسانات سود پیش‌بینی شده و اقلام تعهدی اختیاری بیشتری برخوردار هستند، مفید واقع شود.

۲- سرمایه گذاران و سازمان بورس اوراق بهادار: سقوط قیمت سهام هم برای مدیران شرکت ها و هم برای سرمایه گذاران حائز اهمیت خاصی است. ‌بنابرین‏ اخذ بهترین سیاست ‌در مورد سرمایه گذاری در شرکت هایی که دارای مدیریت سود هستند، حائز اهمیت است.

۳- بانک ها و اعتبار دهندگان: به دلیل اهمیت سقوط قیمت سهام نتایج تحقیق حاضر می‌تواند برای ارائه اعتبار به وسیله اعتباردهندگان مفید واقع شود.

۱-۶- فرضیه های تحقیق

با تعمق در تحقیقات انجام شده در دنیا جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به پرسش های مطرح شده و دستیابی به هدف تحقیق، فرضیه های زیر تدوین شده است:

۱- شواهد مدیریت سود بر احتمال سقوط قیمت سهام تاثیر مستقیم دارد.

۱-۱- قدر مطلق اقلام تعهدی اختیاری بر احتمال سقوط قیمت سهام تاثیر مستقیم دارد.

۱-۲- خطای پیش‌بینی سود بر احتمال سقوط قیمت سهام تاثیر مستقیم دارد.

۱-۷- قلمرو تحقیق

۱-۷-۱- قلمرو موضوعی تحقیق

قلمرو موضوعی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر شواهد مدیریت سود بر احتمال سقوط قیمت سهام می‌باشد.

۱-۷-۲- قلمرو زمانی انجام تحقیق

قلمرو زمانی انجام تحقیق از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ در نظر گرفته شده است.

۱-۷-۳- قلمرو مکانی تحقیق

اطلاعات مورد نیاز این نوشتار مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است و به دلیل جامعیت و سهولت دسترسی به بورس اوراق بهادار قلمرو مکانی این تحقیق تهران می‌باشد.

۱-۸- تعریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق

مدیریت سود: مدیریت سود به عنوان ممانعت عمدی از دسترسی به یک سود شفاف می‌باشد، ارائه نادرست سود یا ناتوانی بازار در کسب اطمینان از کفایت کیفیت سود ارائه شده در نهایت منجر به عدم شفافیت سود می شود(چنگ و همکاران،۲۰۱۲).

سقوط قیمت سهام: ریسک کاهش قیمت سهام عبارت است از ریسکی که سرمایه گذار با آن مواجهه شده و باعث کاهش قیمت سهام او در آینده می شود(همان منبع).

میانگین بازده سالانه: در این تحقیق برای محاسبه این متغیر از بازده های ماهانه شرکت ها میانگین گرفته می شود.

ارزش بازار با ارزش دفتری: این متغیر، از طریق تقسیم ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به دست می‌آید.

عدم شفافیت سود: در این تحقیق به طوری که اقلام تعهدی اختیاری سه سال قبل شرکت را به عنوان شاخص عدم شفافیت سود در نظر می گیریم.

انحراف معیار بازده سالانه: در این تحقیق برای محاسبه این متغیر از بازده های ماهانه شرکت ها واریانس و پس از آن از واریانس رادیکال گرفته می شود تا به انحراف تبدیل شود.

اهرم مالی: برای محاسبه اهرم مالی کل بدهی شرکت را تقسیم بر کل دارایی می‌کنیم.

اندازه شرکت: معیارهای مختلفی برای اندازه ­گیری متغیر «اندازه شرکت» وجود دارد که عبارتند از: مقدار کل دارایی­ ها، میزان فروش و تعداد کل کارکنان. در این تحقیق اندازه شرکت با بهره گرفتن از لگاریتم طبیعی مقدار فروش محاسبه می شود.

نرخ بازده دارایی ها: این متغیر از تقسیم سود خالص به کل دارایی های پایان دوره به دست می‌آید.

۱-۹- ساختار کلی تحقیق

تحقیق حاضر در پنج فصل ارائه خواهد شد:

در فصل اول ما به بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق، اهداف علمی و کاربردی تحقیق و به صورت خلاصه به بیان چارچوب نظری و تعاریف واژه ­ها و اصطلاحات تخصصی به کار رفته در تحقیق پرداختیم.

در فصل دوم ضمن مروری فشرده بر ادبیات موضوع تحقیق ومبانی نظری، سوابق داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد.

در فصل سوم اختصاص دارد به روش شناسی تحقیق شامل توضیحات در زمینه جامعه و نمونه آماری، روش تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ­ها و در آخر فصل سوم به تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق و روش آماری آزمون فرضیات خواهیم پرداخت.

در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ­های تحقیق توسط روش های آماری مناسب پرداخته خواهد شد.

در فصل پنجم ضمن بیان خلاصه­ای از موضوع تحقیق و روش تحقیق، نتایج آزمون فرضیات تحلیل خواهد شد. همچنین پیشنهاداتی که می ­تواند در تحقیقات آتی مورد استفاده قرر گیرد، ارئه می­ شود.

۱-۱۰- خلاصه فصل

در انجام هر پژوهشی یکی از مهمترین بخش­ها، ارائه طرح تحقیق (کلیات) مناسب ‌می‌باشد. در این فصل سعی شده تا با بیان قسمتهای مختلف مطالعه انجام شده، طرحی از آن ارائه گردد. بدین منظور، در این فصل با بیان مقدمه­ای کلیات طرح تحقیق مشخص گردیده و در ادامه به بیان مسئله و چارچوب نظری، اهداف علمی و کاربردی تحقیق،دلایل و ضرورت انجام تحقیق و فرضیات پرداخته شده است. در انتها تعاریف واژگان کلیدی و ساختارکلی تحقیق ارائه شده است.


فرم در حال بارگذاری ...