1401/09/26

تحقیق-پروژه و پایان نامه | جدول ۴-۴ : شاخص گرایش مرکزی و پراکندگی نمرات متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد

نمودار ۲-۴ : توزیع فراوانی تحصیلات درآزمودنی ها

همان‌ طور که در نمودار فوق دیده می شود نیز توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات از بیشترین به کمترین به ترتیب لیسانس، فوق دیپلم ، دیپلم ، فوق لیسانس و زیر دیپلم می‌باشد.

۳-۲- ۴ متغیرهای پژوهش

جدول ۴-۴ : شاخص گرایش مرکزی و پراکندگی نمرات متغیرهای پژوهش

بیشترین

کمترین

دامنه تغییرات

انحراف معیار

میانگین

متغیرها

۶۴

۲

۶۲

۱۵/۱۲

۶۳/۱۹

سلامت روان

۴۰

۰

۴۰

۵۳/۹

۰۷/۱۴

استرس

۳۶

۰

۳۶

۱۸/۸

۸

اضطراب

۱۳۸

۴۰

۹۸

۴۵/۱۹

۹۷/۹۸

تنظیم شناختی هیجان

همانطورکه در جدول فوق مشاهده می شود میانگین نمرات سلامت روان ۶۳/۱۹ و انحراف معیار ۱۵/۱۲ می‌باشد . بیشترین و کمترین نمرات سلامت روان در آزمودنی ها به ترتیب ۶۴ و ۲ و دامنه تغیرات ۶۲ می‌باشد. میانگین نمرات استرس ۰۷/۱۴ و انحراف معیار ۵۳/۹ می‌باشد . بیشترین و کمترین نمرات استرس در آزمودنی ها به ترتیب ۰ و ۴۰ و دامنه تغیرات ۴۰ می‌باشد. میانگین نمرات اضطراب ۸ و انحراف معیار ۱۸/۸ می‌باشد . بیشترین و کمترین نمرات استرس در آزمودنی ها به ترتیب ۰ و ۳۶ و دامنه تغیرات ۳۶ می‌باشد . میانگین نمرات استرس ۹۷/۹۸ و انحراف معیار ۴۵/۱۹ می‌باشد. بیشترین و کمترین نمرات استرس در آزمودنی ها به ترتیب ۴۰ و ۱۳۸ و دامنه تغیرات ۹۸ می‌باشد .

۳-۴ تحلیل استنباطی داده ها

بررسی فرضیه اول : نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.

برای بررسی فرضیه اول پژوهش از روش آماری ” رگرسیون چند متغیره ” استفاده شده است که خلاصه ای از یافته های این محاسبات در جدول ذیل گزارش شده است.

جدول ۸-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ، استرس و سلامت روان

متغیرها

نظم جویی شناختی هیجان

استرس

سلامت روان

نظم جویی شناختی هیجان

۱

استرس

۰۲/۰

۱

سلامت روان

۱/۰-

**۶۸/۰

۱

* معناداری در سطح ۰۵/۰ ،

** معناداری در سطح ۰۱/۰

جدول ۸-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ،استرس و سلامت روان را نشان می‌دهد . همان‌ طور که مشاهده می شود ، بین نظم جویی شناختی هیجان و سلامت روان رابطه معناداری از نظر آماری وجود ندارد ولی بین استرس و سلامت روان رابطه معنادار می‌باشد ( p<0/01 ) . همچنین بین نظم جویی شناختی هیجان و استرس رابطه معناداری از نظر آماری دیده نشد.

جدول ۹-۴ ضرایب ( شاخص ها ) رگرسیون ‌بر اساس روش همزمان

متغیر ملاک

متغیر پیش بین

B

Beta

P

T

R

R2

P

سلامت روان

استرس

۸۷/۰

۶۸/۰

۰۰۰/۰

۵۴/۱

۶۹/۰

۴۸/۰

۰۰۰/۰

نظم جویی شناختی هیجان

۷۵/۰-

۱۲/۰-

۰۴/۰

۰۲/۲-

۴۸ درصد از مقدار واریانس سلامت روان توسط این مدل ( همزمان ) تبیین می شود ( ۴۸/۰ = R2 ). این مقدار معنادار می‌باشد، به عبارتی بیانگر معناداری کل مدل می‌باشد (۰۵/۰ p< ).

با توجه به جدول فوق هردو متغیر استرس و نظم جویی شناختی هیجان در پیش‌بینی سلامت روان سهم دارند، ولی استرس سهم بسیار بیشتری در پیش‌بینی سلامت روان دارد (۰۵/۰p<،۶۸/۰ = ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.

نمودار ۳-۴ شیب خط رگرسیون

بررسی فرضیه دوم : نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.

برای بررسی فرضیه اول پژوهش از روش آماری ” رگرسیون چند متغیره ” استفاده شده است که خلاصه ای از یافته های این محاسبات در جدول ذیل گزارش شده است.

جدول ۱۰-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ، اضطراب و سلامت روان

متغیرها

نظم جویی شناختی هیجان

اضطراب

سلامت روان

نظم جویی شناختی هیجان

۱

اضطراب

۰۶/۰-

۱

سلامت روان

۱۰/۰-

**۶۶/۰

۱

* معناداری در سطح ۰۵/۰ ،

** معناداری در سطح ۰۱/۰

جدول ۱۰-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ،اضطراب و سلامت روان را نشان می‌دهد. همان‌ طور که مشاهده می شود ، بین نظم جویی شناختی هیجان و سلامت روان رابطه معناداری از نظر آماری وجود ندارد ولی بین اضطراب و سلامت روان رابطه معنادار می‌باشد ( p<0/01 ) . همچنین بین نظم جویی شناختی هیجان و اضطراب رابطه معناداری از نظر آماری دیده نشد.

جدول ۱۱-۴ ضرایب ( شاخص ها ) رگرسیون ‌بر اساس روش همزمان

متغیر ملاک

متغیر پیش بین

B

Beta

P

T

R

R2

P

سلامت روان

اضطراب

۰۴/۰-

۶۶/۰

۰۰۰/۰

۸۲/۱۰

۶۷/۰

۴۵/۰

۰۰۰/۰

نظم جویی شناختی هیجان

۹۸/۰

۰۶/۰-

۲۹/۰

۰۵/۱-

۴۵ درصد از مقدار واریانس سلامت روان توسط این مدل ( همزمان ) تبیین می شود ( ۴۵/۰ = R2 ). این مقدار معنادار می‌باشد، به عبارتی بیانگر معناداری کل مدل می‌باشد (۰۵/۰ p< ).

با توجه به جدول فوق متغیر اضطراب در پیش‌بینی سلامت روان سهم دارد (۰۵/۰p<،۶۶/۰ = )، ولی نظم جویی شناختی هیجان سهمی در پیش‌بینی سلامت روان ندارد (۰۵/۰p>،۰۶/۰- = ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای ندارد.

نمودار ۴-۴ شیب خط رگرسیون

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

۱-۵ مقدمه

تنظیم هیجانی، شامل استفاده از استراتژی های رفتاری و شناختی برای تغییر در مدت زمان یا شدت تجربه ی یک هیجان است (گراس و تامپسون، ۲۰۰۷) و مشخص شده است که افراد در مواجهه با رویدادهای استرس زا، از راهبردهای تنظیم هیجان متفاوتی برای اصلاح یا تعدیل تجربه ی هیجانی خود استفاده می‌کنند( گراس و تامپسون، ۲۰۰۷؛ کول، ۲۰۰۹؛ به نقل از تروی، ۲۰۱۲؛ آلداو، نولن- هوکسما و سویزر، ۲۰۱۰). یکی از متداول ترین این راهبردها، تنظیم هیجان با بهره گرفتن از راهبرد های شناختی است. شناخت‌ها یا فرایند های شناختی به افراد کمک می‌کند که هیجان ها و احساس های خود را تنظیم نموده و توسط شدت هیجان ها مغلوب نشود( حسنی، ۲۰۱۰). تنظیم شناختی هیجان به شیوه ی شناختی مدیریت و دستکاری ورود اطلاعات فراخواننده ی هیجان، اشاره دارد( اوکسنر و گراس، ۲۰۰۵).


فرم در حال بارگذاری ...