تحقیق-پروژه و پایان نامه | جدول ۴-۴ : شاخص گرایش مرکزی و پراکندگی نمرات متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد
نمودار ۲-۴ : توزیع فراوانی تحصیلات درآزمودنی ها
همان طور که در نمودار فوق دیده می شود نیز توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات از بیشترین به کمترین به ترتیب لیسانس، فوق دیپلم ، دیپلم ، فوق لیسانس و زیر دیپلم میباشد.
۳-۲- ۴ متغیرهای پژوهش
جدول ۴-۴ : شاخص گرایش مرکزی و پراکندگی نمرات متغیرهای پژوهش
بیشترین
کمترین
دامنه تغییرات
انحراف معیار
میانگین
متغیرها
۶۴
۲
۶۲
۱۵/۱۲
۶۳/۱۹
سلامت روان
۴۰
۰
۴۰
۵۳/۹
۰۷/۱۴
استرس
۳۶
۰
۳۶
۱۸/۸
۸
اضطراب
۱۳۸
۴۰
۹۸
۴۵/۱۹
۹۷/۹۸
تنظیم شناختی هیجان
همانطورکه در جدول فوق مشاهده می شود میانگین نمرات سلامت روان ۶۳/۱۹ و انحراف معیار ۱۵/۱۲ میباشد . بیشترین و کمترین نمرات سلامت روان در آزمودنی ها به ترتیب ۶۴ و ۲ و دامنه تغیرات ۶۲ میباشد. میانگین نمرات استرس ۰۷/۱۴ و انحراف معیار ۵۳/۹ میباشد . بیشترین و کمترین نمرات استرس در آزمودنی ها به ترتیب ۰ و ۴۰ و دامنه تغیرات ۴۰ میباشد. میانگین نمرات اضطراب ۸ و انحراف معیار ۱۸/۸ میباشد . بیشترین و کمترین نمرات استرس در آزمودنی ها به ترتیب ۰ و ۳۶ و دامنه تغیرات ۳۶ میباشد . میانگین نمرات استرس ۹۷/۹۸ و انحراف معیار ۴۵/۱۹ میباشد. بیشترین و کمترین نمرات استرس در آزمودنی ها به ترتیب ۴۰ و ۱۳۸ و دامنه تغیرات ۹۸ میباشد .
۳-۴ تحلیل استنباطی داده ها
بررسی فرضیه اول : نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.
برای بررسی فرضیه اول پژوهش از روش آماری ” رگرسیون چند متغیره ” استفاده شده است که خلاصه ای از یافته های این محاسبات در جدول ذیل گزارش شده است.
جدول ۸-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ، استرس و سلامت روان
متغیرها
نظم جویی شناختی هیجان
استرس
سلامت روان
نظم جویی شناختی هیجان
۱
استرس
۰۲/۰
۱
سلامت روان
۱/۰-
**۶۸/۰
۱
* معناداری در سطح ۰۵/۰ ،
** معناداری در سطح ۰۱/۰
جدول ۸-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ،استرس و سلامت روان را نشان میدهد . همان طور که مشاهده می شود ، بین نظم جویی شناختی هیجان و سلامت روان رابطه معناداری از نظر آماری وجود ندارد ولی بین استرس و سلامت روان رابطه معنادار میباشد ( p<0/01 ) . همچنین بین نظم جویی شناختی هیجان و استرس رابطه معناداری از نظر آماری دیده نشد.
جدول ۹-۴ ضرایب ( شاخص ها ) رگرسیون بر اساس روش همزمان
متغیر ملاک
متغیر پیش بین
B
Beta
P
T
R
R2
P
سلامت روان
استرس
۸۷/۰
۶۸/۰
۰۰۰/۰
۵۴/۱
۶۹/۰
۴۸/۰
۰۰۰/۰
نظم جویی شناختی هیجان
۷۵/۰-
۱۲/۰-
۰۴/۰
۰۲/۲-
۴۸ درصد از مقدار واریانس سلامت روان توسط این مدل ( همزمان ) تبیین می شود ( ۴۸/۰ = R2 ). این مقدار معنادار میباشد، به عبارتی بیانگر معناداری کل مدل میباشد (۰۵/۰ p< ).
با توجه به جدول فوق هردو متغیر استرس و نظم جویی شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روان سهم دارند، ولی استرس سهم بسیار بیشتری در پیشبینی سلامت روان دارد (۰۵/۰p<،۶۸/۰ = ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.
نمودار ۳-۴ شیب خط رگرسیون
بررسی فرضیه دوم : نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.
برای بررسی فرضیه اول پژوهش از روش آماری ” رگرسیون چند متغیره ” استفاده شده است که خلاصه ای از یافته های این محاسبات در جدول ذیل گزارش شده است.
جدول ۱۰-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ، اضطراب و سلامت روان
متغیرها
نظم جویی شناختی هیجان
اضطراب
سلامت روان
نظم جویی شناختی هیجان
۱
اضطراب
۰۶/۰-
۱
سلامت روان
۱۰/۰-
**۶۶/۰
۱
* معناداری در سطح ۰۵/۰ ،
** معناداری در سطح ۰۱/۰
جدول ۱۰-۴ ماتریس همبستگی نظم جویی شناختی هیجان ،اضطراب و سلامت روان را نشان میدهد. همان طور که مشاهده می شود ، بین نظم جویی شناختی هیجان و سلامت روان رابطه معناداری از نظر آماری وجود ندارد ولی بین اضطراب و سلامت روان رابطه معنادار میباشد ( p<0/01 ) . همچنین بین نظم جویی شناختی هیجان و اضطراب رابطه معناداری از نظر آماری دیده نشد.
جدول ۱۱-۴ ضرایب ( شاخص ها ) رگرسیون بر اساس روش همزمان
متغیر ملاک
متغیر پیش بین
B
Beta
P
T
R
R2
P
سلامت روان
اضطراب
۰۴/۰-
۶۶/۰
۰۰۰/۰
۸۲/۱۰
۶۷/۰
۴۵/۰
۰۰۰/۰
نظم جویی شناختی هیجان
۹۸/۰
۰۶/۰-
۲۹/۰
۰۵/۱-
۴۵ درصد از مقدار واریانس سلامت روان توسط این مدل ( همزمان ) تبیین می شود ( ۴۵/۰ = R2 ). این مقدار معنادار میباشد، به عبارتی بیانگر معناداری کل مدل میباشد (۰۵/۰ p< ).
با توجه به جدول فوق متغیر اضطراب در پیشبینی سلامت روان سهم دارد (۰۵/۰p<،۶۶/۰ = )، ولی نظم جویی شناختی هیجان سهمی در پیشبینی سلامت روان ندارد (۰۵/۰p>،۰۶/۰- = ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای ندارد.
نمودار ۴-۴ شیب خط رگرسیون
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۱-۵ مقدمه
تنظیم هیجانی، شامل استفاده از استراتژی های رفتاری و شناختی برای تغییر در مدت زمان یا شدت تجربه ی یک هیجان است (گراس و تامپسون، ۲۰۰۷) و مشخص شده است که افراد در مواجهه با رویدادهای استرس زا، از راهبردهای تنظیم هیجان متفاوتی برای اصلاح یا تعدیل تجربه ی هیجانی خود استفاده میکنند( گراس و تامپسون، ۲۰۰۷؛ کول، ۲۰۰۹؛ به نقل از تروی، ۲۰۱۲؛ آلداو، نولن- هوکسما و سویزر، ۲۰۱۰). یکی از متداول ترین این راهبردها، تنظیم هیجان با بهره گرفتن از راهبرد های شناختی است. شناختها یا فرایند های شناختی به افراد کمک میکند که هیجان ها و احساس های خود را تنظیم نموده و توسط شدت هیجان ها مغلوب نشود( حسنی، ۲۰۱۰). تنظیم شناختی هیجان به شیوه ی شناختی مدیریت و دستکاری ورود اطلاعات فراخواننده ی هیجان، اشاره دارد( اوکسنر و گراس، ۲۰۰۵).
فرم در حال بارگذاری ...