1400/02/31

پایان نامه ارشد حسابداری:رابطه بین سود اقتصادی و سود حسابداری باROE

 

حدود مطالعاتی :

قلمرو تحقیق چهارچوبی را فراهم می نماید تا مطالعات و آزمون محقق در طی آن قلمرو خاص انجام پذیرد و دارای اعتبار بیشتر باشد.

 

۱-۸-۱ قلمرو  مکانی تحقیق

این تحقیق در شرکت های برتر پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که سال مالی آنها منتهی به ۲۹/۱۲ است انجام شده است و نمونه انتخابی مشتمل بر ۴۰ شرکت می باشد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

۲-۸-۱ قلمرو زمانی تحقیق

این تحقیق رابطه همبستگی بین سود اقتصادی و سود حسابداری با ROE در طی سالهای ( ۸۷-۸۰ )  بررسی می نماید ضمناً سال مالی شرکت های انتخابی همگی منتهی به ۲۹/۱۲ می باشد.
عکس مرتبط با اقتصاد

دوره زمانی این پژوهش ، ۸ ساله و از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا انتهای سال ۱۳۸۷ است.

 

 ۳-۸-۱ قلمرو موضوعی تحقیق

در این پژوهش ، بررسی رابطه بین ROE شرکت  ، با متغیرهای, EVA , RI, مورد کنکاش قرار می گیرد.

 

۹-۱تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق:

سود اقتصادی( ارزش افزوده اقتصادی )[۱]

EVA یکی از معیارهای اندازه گیری عملکرد است و نشان دهنده باقی مانده سود ،پس از کسرهزینه سرمایه،(میانگین موزون هزینه سرمایه×ارزش دفتری سرمایه) از سود حاصل از عملیات است(حجازی،۱۳۸۶،ص۲۴۸)[۲].

سود خالص عملیاتی بعد از کسر مالیات[۳]

NOPAT  سودی که در محاسبه آن تنها سود حاصل از عملیات در نظر گرفته می شود و اثر ثبتهای غیر نقدی حذف و صرفه جویی مالیاتی ناشی از هزینه بهره در آن ثبت شده است.از طرف دیگر نشان دهنده سودی است که به صورت بازده نقدی برای تامین کنندگان مالی در دسترس است (همان منبع، ص۲۴۸)[۴].

سرمایه[۵]

مجموع وجه نقدی است که در خالص دارائیهای شرکت و در طول عمر آن بدون توجه به شکل تامین مالی ،نام حسابداری یا هدف واحد تجاری سرمایه گذاری شده است(همان منبع ، ص۲۴۸)[۶].
حسابداری

 

نرخ هزینه سرمایه (C)

یعنی به طور متوسط برای هر ۱۰۰ ریال تامین مالی ،متحمل چند ریال هزینه شده است. که از طریق میانگین موزون هزینه سرمایه هر یک از منابع مالی به دست می آید (رستگاری، ۱۳۸۶، ص۱۴۲)[۷].

نرخ بازده حقوق صاحبان سهام[۸]

بازده حقوق صاحبان سهام نشان دهنده درصد سودی است که روی حقوق صاحبان سهام در شرکت عاید شده است. و از تقسیم سود پس از کسر مالیات بر حقوق صاحبان سهام به دست می آید (حجازی،۱۳۸۶ ،ص۲۴۷)[۹].

سود حسابداری

محاسبه سود خالص پس از کسر مالیات شرکتها با بهره گرفتن از اطلاعات صورتهای مالی

شرکتهای برتر

نگاهی به تجربه بورسهای اوراق بهادار در کشورهای مختلف نشان می دهد که شناسایی شرکتهای ممتاز یا دارای موقعیت برتر اغلب برپایه یکی از معیارهای زیر انجام می شود :

  • قدرت نقد شوندگی سهام به معنای پر معامله بودن آن در تالار معاملات بورس
  • میزان تاثیر گذاری شرکت بر بازار ، یا سهم آن در ارزش جاری بازار
  • وضعیت شرکت از نظر برتری نسبتهای مالی به ویژه میزان سود آوری به ازای هر سهم

[۱]-EVA

 

[۳]- NOPAT

 

[۵]- CAPITAL

 

 

[۸]- ROE

 

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 

اهداف تحقیق

هر تحقیقی دارای سه هدف می باشد ۱) هدف علمی  ۲) هدف کاربردی ۳) هدف خاص و این تحقیق نیز از این امر مستثنی نبوده و به دنبال سه هدف فوق می باشد .

سهامداران همواره به دنبال راههایی برای ارزیابی عملکرد مدیران در جهت ثروت آفرینی برای شرکت و برآورد عملکرد آینده می باشند و در عمل مشاهده می شود که از اطلاعات و معیار های نامناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد مدیران استفاده می کنند. عدم استفاده از معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد و ارزش آفرینی برای سهامداران از یک سو باعث می شود قیمت سهام شرکتها به ارزش واقعی آنها نزدیک نشود و این پدیده معمولاً موجب ضرر و زیان یک گروه از خریداران سهام و سود سرشار گروه دیگر خواهد شد . از سوی دیگر عدم جبران خدمات مدیران به تناسب عملکرد واقعی آنها در جهت حداکثر سازی ثروت سهامداران موجب ایجاد شکاف بین منافع مدیران و سهامداران شد ه و مشکلات تضاد منافع میان نماینده و مالک به وجود خواهد آمد. بنابراین تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی محتوای اطلاعاتی EVA شرکتهای برتر و وجود رابطه احتمالی بین سود اقتصادی وسود حسابداری با بازده حقوق صاحبان سرمایه[۱]  شرکتها بپردازد.

[۱]- ROE


فرم در حال بارگذاری ...